Sorry, the page hasn't been translated yet.
We're doing our best to provide you with English content as fast as possible.
In the meantime, you might want to check out other sections on this website:
Angielski dyrygent. Studiował w londyńskim Royal College of Music, zdobywając wszystkie ważne nagrody dyrygenckie. Kształcił się także pod kierunkiem Hansa Schmidt-Isserstedta i Sir Colina Davisa. Debiutował, dyrygując Traviatą z zespołem Welsh National Opera. Był dyrygentem i chórmistrzem Glyndebourne Festival i Glyndebourne Touring Opera, kapelmistrzem w Staatstheater w niemieckim Kassel, etatowym dyrygentem English National Opera, dyrektorem muzycznym New Sussex Opera (do 1996 roku) oraz Nexus Opera (m.in.: Kulikowa rzeka Brittena na Bath Festival, transmisje telewizyjne BBC i koncert Proms w Royal Albert Hall). W latach 2003-2010 pełnił funkcję dyrygenta-rezydenta w Konserwatorium w Birmingham.
Współpracował z reżyserami tej miary, co: Jonathan Miller, Joachim Herz, Götz Friedrich, Harry Kupfer, Richard Jones, Graham Vick i Keith Warner. Był asystentem takich dyrygentów, jak: Charles Mackerras, Mark Elder i Reginald Goodall. Z tym ostatnim współpracował przy wszystkich jego wagnerowskich przedstawieniach w Londynie. Przez dwa lata związany był z zespołem Daniela Barenboima, który realizował Pierścień Nibelunga dla Festiwalu w Bayreuth, a w roku 1992 został jego asystentem podczas przygotowań z Chicago Symphony do prestiżowego przedsięwzięcia Mozartowskiego.
Dyrygował dla BBC Radio, Aldeburgh Festival, Radio France, Queen’s Festival (Belfast), De Nederlandse Opera i Opera Northern Ireland. Po debiucie w brukselskim La Monnaie (premiera Inquest of Love Jonathana Harveya) powrócił tam, by poprowadzić Bal maskowy i Petera Grimesa. W 1991 roku wystąpił z Royal Ballet w londyńskiej Covent Garden, odbył z nim europejskie tournée (1993) i zadyrygował w nowojorskiej Metropolitan Opera (1994).
Prowadzi koncerty i nagrywa z wieloma orkiestrami symfonicznymi i chórami Europy oraz ze wszystkimi orkiestrami BBC. Jego repertuar obejmuje muzykę od Haydna i Webera po Messiaena, Lutosławskiego i Brittena. Po debiucie z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra w 1994 roku został zaproszony do udziału w kilku edycjach programu City of Birmingham Symphony.
Lionel Friend ma w dorobku liczne nagrania m.in. z: BBC Symphony Orchestra (Hyperion), BBC Scottish Symphony (Marco Polo), Scottish Chamber Orchestra (m.in. Historia żołnierza), Węgierską Filharmonią Narodową oraz Nash Ensemble (m.in. dzieła Schönberga, Debussy’ego i Brittena).
Do swoich najważniejszych występów zalicza dyrygowanie takimi dziełami, jak: Fierrabras Schuberta (Buxton Festival), Rigoletto (Rio de Janeiro), Falstaff (Opera North), Wesele Figara (Belfast, Nowa Zelandia), Fałszywa ogrodniczka (Opera Zuid), Madame Butterfly (Opera Omaha), Obrót śruby (Grange Park Opera), Poławiacze pereł (Portland Opera), Salome (ENO), Zmierzch bogów i Opowieści Hoffmanna (Perth International Arts Festival), Tristan i Izolda (West Australian Opera), Arabella (Opera Australia), Grendel (Los Angeles Opera), dzieła Dallapiccoli i Uprowadzenie z seraju (Frankfurt), Jaś i Małgosia (Adelaida), koncertowe wykonanie Holendra tułacza (London Lyric Opera i Royal Philharmonic w Londynie).
Wielkim sukcesem były także koncerty symfoniczne w Danii, Niemczech, Belgii, Francji, Norwegii (Berg, Webern, Zemlinsky), na Węgrzech (współczesne węgierskie utwory orkiestrowe) i Australii oraz premiery dzieł takich kompozytorów, jak: Carter (Mosaic), Denisov, Goehr, Durkó, Birtwistle (Pulse Shadows, The Woman and the Hare, Cantus), Maw, Harvey, Tavener (Let’s Begin Again na Norwich Festival), Szymański i Turnage. W 2013 roku zadyrygował premierą nowej wersji Diabłów z Loudun Krzysztofa Pendereckiego w Duńskiej Operze Królewskiej i warszawskim Teatrze Wielkim - Operze Narodowej.