Andriy Yurkevych

Dyrektor muzyczny

Andriy Yurkevych, fot. / photo: Sergiu Birca

Urodzony w Zborowie na Ukrainie. W 1999 r. ukończył Lwowską Akademię Muzyczną im. M. Łysenki (wydział dyrygentury), gdzie studiował pod kierunkiem Yuriya Lutsiva. Specjalizował się pod kierunkiem Jacka Kaspszyka w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej oraz u Gianluigi Gelmettiego w Akademii Muzycznej Chigiana w Sienie i u Alberto Zeddy w Pesaro. Laureat Nagrody Specjalnej w Konkursie Narodowym im. S. Turczaka w Kijowie.

Od 1996 r. jest stałym dyrygentem Opery Narodowej im. Kruszelnickiej we Lwowie, gdzie prowadził orkiestrę w takich operach, jak: Aida, Nabucco, Trubadur, Traviata, Rigoletto, Otello, Cyganeria, Madame Butterfly, Tosca, Rycerskość wieśniacza, Pajace, Carmen, operetkach: Zemsta nietoperza, Baron cygański, Wesoła wdówka oraz w wielu dziełach kompozytorów rosyjskich. Dyrygował także spektaklami baletowymi: Dziadkiem do orzechów, Jeziorem łabędzim, Bajaderą i Coppelią.

Na Festival della Valle d’Itria w Martina Franca zaproszono go do współpracy przy Romeo i Julii Marchettiego i wielu koncertach symfonicznych. W 2005 r. po raz pierwszy stanął za pulpitem w Teatro dell’Opera w Rzymie, prowadząc orkiestrę w Jeziorze łabędzim, potem ponownie został tam zaproszony, by zadyrygować Śpiącą królewną i znów Jeziorem łabędzim, a na rozpoczęcie sezonu 2010/11 pokierował Falstaffem Verdiego.

Współpracował z wieloma teatrami muzycznymi na całym świecie przy takich produkcjach, jak: Córka pułku w Teatrze Miejskim w Santiago (Chile) i w San Francisco, Cyrulik sewilski w Bayerische Staatsoper, Podróż do Reims w Operze Monte Carlo, Moc przeznaczenia i Borys Godunow w La Monnaie w Brukseli, Dama pikowa w Teatrze St. Gallen, Purytanie w Greckiej Operze Narodowej, Maria Stuart w Teatrze San Carlo w Neapolu, Rigoletto w Santiago, Cyrulik sewilski w Stuttgarcie, Eugeniusz Oniegin w Düsseldorfie i Warszawie, Roberto Devereux w Mannheim i Warszawie, Cyganeria w Liège, Anna Bolena w Barcelonie, Pajace w Mołdawii.

Od wielu lat trwa jego pełna sukcesów współpraca ze światowej sławy sopranistką Editą Gruberovą, która występowała w kierowanych przez niego muzycznie spektaklach, m.in. w: Normie w Berlinie, Mannheim i Duisburgu, Lukrecji Borgii na Klangvokal Musikfestival w Dortmundzie oraz w Dreźnie i Kolonii, a także w wielu koncertach w Monachium (Herkulessaal), Wiedniu i Frankfurcie.

Do ważnych wydarzeń ostatnich sezonów zalicza poprowadzenie spektakli: Norma w Paryżu (Salle Pleyel), Nicei i Kolonii, Jezioro łabędzie i Anna Bolena w Teatro del Maggio Musicale Fiorentino, Norma w Palermo, Eugeniusz Oniegin w Gdańsku, Dama pikowa w Warszawie, Roberto Devereux w Zurychu i Madrycie, Czarnoksiężnik z Oz we Florencji, Aida w Rydze, La Traviata i Makbet w Gdańsku, Lukrecja Borgia w Berlinie, Latający HolenderRigoletto i Madame Butterfly w Warszawie, Anna Bolena w Budapeszcie i Koszycach, Norma w Wiedniu, Dama pikowa w Kiszyniowie, Roberto Devereux w Zurychu oraz koncerty symfoniczne w Teatro Carlo Felice w Genui oraz w Mediolanie z Orchestra I Pomeriggi Musicali.

Zajmuje się też muzyką symfoniczną, w repertuarze ma m.in. dzieła Czajkowskiego, Rimskiego-Korsakowa, Glinki, Musorgskiego, Szostakowicza. Kolejne projekty w jego planach to m.in.: Anna Bolena Roberto Devereux w wiedeńskiej Staatsoper, Turandot w Santiago de Chile, Łucja z Lammermooru w Budapeszcie, Roberto Devereux w Madrycie, Nabucco, Eugeniusz Oniegin, Maria Stuart (premiera sezonu 2014/15), Madame Butterfly i Wilhelm Tell (premiera sezonu 2014/15) w Warszawie, Norma w Tokio oraz koncerty z Münchner Symphoniker w Monachium. Był głównym dyrygentem w mołdawskim Narodowym Teatrze Opery i Baletu w Kiszyniowie. 

Od sezonu 2014/15 dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej.

fot. Sergiu Birca