Anna Lubańska

Mezzosopran

Mezzosopran. Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Krystyny Szostek-Radkowej (1994). Już podczas studiów wiele koncertowała w kraju i za granicą (Francja, Niemcy, Monako, Szwajcaria). Jest laureatką Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Ady Sari w Nowym Sączu, a także konkursów w Paryżu (1994) i Brukseli (Konkurs Królowej Elżbiety, 1996).

W 1993 roku związała się na stałe z warszawskim Teatrem Wielkim, gdzie śpiewała m.in. Jadwigę w Strasznym dworze Moniuszki, Mercedes w Carmen Bizeta, Florę w Traviacie Verdiego, Suzuki w Madame Butterfly Pucciniego, Eboli w Don Carlosie Verdiego, Emilię w Otellu Verdiego i Madelon w Andrei Chénier Giordana. W 2006 roku wystąpiła w koncertowym wykonaniu Romea i Julii Berlioza pod dyrekcją Marca Minkowskiego.

Współpracowała z Warszawską Operą Kameralną, wykonując partię Marceliny w Weselu Figara Mozarta oraz z Państwową Operą Śląską w Bytomiu, Operą w Krakowie (Polina w Damie pikowej) i w Poznaniu (Eboli w Don Carlosie). Śpiewała na estradach filharmonicznych Warszawy, Białegostoku, Krakowa, Katowic, Lublina, Opola i Szczecina. Gościła na Festiwalu „Wratislavia Cantans”. W ostatnich latach występowała na naszej scenie jako Olga w Onieginie Czajkowskiego, Matka Ubu w Ubu Rex Pendereckiego, Amneris w Aidzie Verdiego, Margret w Wozzecku Berga, Berta w Cyruliku sewilskim Rossiniego, La Voix de la Tombe w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Ciotka Pelagia w Magicznym Doremiku Ptaszyńskiej, Marta w Fauście Gounoda i Rosalie w Przysiędze Tansmana.

Artystka wykonuje także repertuar kameralny i oratoryjno-kantatowy. Wykonuje m.in.: IX Symfonię Beethovena, Stabat Mater Pergolesiego, Rossiniego, Szymanowskiego i Vivaldiego, Magnificat, Pasję wg św. MateuszaPasję wg św. Jana oraz Mszę h-moll Bacha, Mesjasza Händla, Requiem Mozarta i Verdiego.

Jest cenioną interpretatorką pieśni. Jej repertuar obejmuje utwory takich kompozytorów, jak: Schubert, Schumann, Brahms, R. Strauss, Schönberg, Mahler, Moniuszko, Karłowicz, Szymanowski, Poulenc, Berlioz, Fauré, Debussy, Ravel, de Falla, Czajkowski i Szostakowicz.

Współpracowała z wieloma znakomitymi dyrygentami, takimi jak: Jerzy Maksymiuk, Kazimierz Kord, Jacek Kasprzyk, Marc Minkowski, Jan Krenz, Stanisław Skrowaczewski i Placido Domingo.

Ma w swoim dorobku ważne nagrania, m.in.: kompletne rejestracje studyjne Strasznego dworu Moniuszki wydane przez EMI i Ubu Rex Pendereckiego, oba zrealizowane z zespołem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej pod batutą Jacka Kaspszyka. Dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej.

fot. arch. artystki