Jest współzałożycielem i głównym dyrygentem gościnnym Australijskiej Orkiestry Klasyczno-Romatycznej (ARCO) oraz zastępcą dyrektora Hanover Band. Był pierwszym Australijczykiem, któremu powierzono prestiżową funkcję organisty-asystenta dyrektora muzycznego w King’s College w Cambridge (posiada także obywatelstwo Holandii). Następnie studiował dyrygenturę w Królewskiej Akademii Muzycznej w klasie Colina Mettersa i George'a Hursta. Jako absolwent Narodowego Studia Operowego w Londynie w 2006 roku został asystentem dyrygenta Budapesztańskiej Orkiestry Festiwalowej Ivána Fischera. Swoje umiejętności rozwijał także jako asystent sir Johna Eliota Gardinera, Yannicka Nézeta-Séguina, Richarda Hickoxa, Harry'ego Christophersa i Ivora Boltona. W latach 2007-2010 pełnił funkcję asystenta dyrektora artystycznego zespołu Gabrieli Consort z Paulem McCreeshem na czele. Asystował także Ivánowi Fischerowi podczas jego współpracy z Konzerthausorchester Berlin.
W ostatnim czasie zadebiutował w amsterdamskim Concertgebouw, dyrygując Collegium Vocale Gent i Akademie für Alte Musik Berlin, w wyniku czego został poproszony o poprowadzenie zespołów podczas ich europejskiej trasy koncertowej w sezonie 2018/19, której program ma objąć twórczość C.P.E. Bacha.
Duża część aktywności Benjamina Bayla koncentruje się wokół muzyki dawnej (której wykonania prowadzi zarówno zza pulpitu, jak i zza klawiatury). Współpracował z takimi zespołami jak: Hanover Band, Concerto Copenhagen, Concerto Köln, Wrocławska Orkiestra Barokowa i Warszawska Opera Kameralna.
Jako dyrygent wystąpił w wiedeńskiej Staatsoper (Fatima, oder von den mutigen Kindern), Holenderskiej Operze Narodowej/Nederlands Reisopera (Il matrimonio segreto), berlińskiej Staatsoper (Królowa wróżek/AscheMond), Duńskiej Operze Królewskiej (Don Giovanni), Duńskiej Operze Narodowej (Così fan tutte), Opera Vlaanderen (Idomeneusz, król Krety), Opera Australia (Orlando), Opera de Oviedo (Agrippina i Wesele Figara), Węgierskiej Operze Państwowej (Królowa wróżek), Teatrze Wielkim - Operze Narodowej (Łaskawość Tytusa), Deutsche Oper am Rhein i Teatro Comunale di Sassari (Carmen), NorrlandsOperan (Wesele Figara), Warszawskiej Operze Kameralnej (Pigmalion) i Operze Nordyckiej (Koronacja Poppei i Gli amore d’Apollo e di Dafne Francesca Cavalliego), w inscenizacjach tak znamienitych reżyserów jak: Claus Guth, Ivo van Hove, David Bösch i Guy Joosten.
Ma na koncie udane debiuty z takimi orkiestrami jak: Orkiestra Kameralna im. G. Mahlera w Berlinie (Musikfest Berlin w Filharmonii Berlińskiej oraz Festiwal Ruhrtrienniale), Orkiestra Filharmoniczna w Hongkongu, Malezyjska Orkiestra Filharmoniczna, Królewska Orkiestra Filharmoniczna w Londynie, Orquesta Sinfónica del Principado de Asturias, Orkiestra Symfoniczna w Taipei, Bochumer Symphoniker, Britten Sinfonia, Holenderska Orkiestra Młodzieżowa, Orchestra Haydn di Bolzano, Orchestra Filharmonica di Torino, a także wieloma orkiestrami skandynawskimi, z którymi wykonywał repertuar od wiedeńskich klasyków, przez historyczne wykonania muzyki baroku i romantyzmu, po nowo skomponowane utwory. Często jest zapraszany do wykonania wielkich oratoriów Bacha, Händla, Mozarta i Haydna.
W obecnym sezonie poprowadzi orkiestry filharmoniczne z Hongkongu i Malezji; wykonanie Don Giovanniego w Den Norske Opera; zespoły takie jak Orchestra Haydn di Bolzano, Orchestra Sinfonica G.Rossini, Stavanger Symphony Orchestra, Bremer Philharmoniker, ARCO, Orchestra Australijskiej Narodowej Akademii Muzycznej na festiwalu w Melbourne, Orchestra i Pomeriggi Musicali, Chorwacka Orkiestra Barokowa; odbędzie tournée po Chinach z Hanover Band i po Europie z B’Rock and Vocalconsort Berlin; poprowadzi wykonanie Udanej naiwności W.A. Mozarta oraz Armidy J. B. Lully'ego w Warszawskiej Operze Kameralnej, Łaskawości Tytusa w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej, Così fan tutte na festiwalu w Kartagenie, Partenopy na festiwalu Opera Neo w San Diego i Young Euro Classic Festival w Berlinie.