Urodził się w Tavullii (Pesaro, Włochy). Uczył się śpiewu, gry na kontrabasie, kompozycji i dyrygentury w konserwatoriach w Pesaro, Parmie i Bolonii. W latach 1986-1990 kontynuował naukę dyrygentury u Juliusa Kalmara w Wiedniu. W 1992 roku uzyskał dyplom konserwatorium w Bolonii i został asystentem dyrygenta Gustava Kuhna w Arena Sferisterio w Maceracie. Zadebiutował w 1993 roku jako tytułowy Don Giovani w operze Mozarta w Tel Awiwie. W latach 1995-1999 był członkiem zespołu Staatsoper Vienna, gdzie kreował takie role, jak: Sharpless (Madame Butterfly), Belcore (Napój miłosny) i Hrabia Almaviva (Wesele Figara). Wystąpił także w nowej inscenizacji Edypa Enescu, Proroka Meyerbeera i Fedory Giordano, a także Jerusalem Verdiego u boku Zubina Mehty.
Z powodzeniem wystąpił na większości włoskich scen operowych, m.in. w Neapolu (Belcore w Napoju Miłosnym z L. Pavarottim), Turynie (Schaunard w Cyganerii z L. Pavarottim, M. Frenim, N. Ghiaurovem), Bergamo, Pawi, Como (Marcello w Cyganerii), Palermo (Lescaut w Manon Lescaut, Escamillo w Carmen), Trieście (Ford w Falstaffie), Ravennie, Katanii (Nick Shadow w The Rake’s Progress), Reggio nell'Emilia (Hrabia Almaviva w Weselu Figara, Tarquinius w Gwałcie na Lukrecji, Nick Shadow w The Rake’s Progress), Modenie (Tarquinius w Gwałcie na Lukrecji, Nick Shadow w The Rake’s Progress), Weronie (rola tytułowa Don Giovannim, Hrabia Almaviva w Weselu Figara), Florencji, Parmie i Genui (Tarquinius w Gwałcie na Lukrecji), Parmie (Marcello w Cyganerii), Cagliari (Paquiro w Goyescas, Hrabia w Capriccio), Mediolanie (Rivière w Volo di notte), Bolonii (Les Oiseaux de Passage F. Vacchiego), Bari (tytułowa w Don Giovannim, Hrabia Almaviva w Weselu Figara), Ankonie (Mittenhofer w Elegy for Young Lovers Henzego), Wenecji (Lescaut w Manon Lescaut i Germont w Traviacie).
Poza Włochami zaśpiewał m.in. w Tokio (Sharpless w Madame Butterfly, Germont w Traviacie), Cardiff (tytułowa w Don Giovanni), Hongkongu (Scarpia w Tosce), St. Gallen (Belcore, Don Giovanni, Harlekin, Don Carlos w Mocy przeznaczenia), Berlinie (Marcello w Cyganerii), Bazylei (Ford w Falstaffie, Scarpia w Tosce), Düsseldorfie (Hrabia Almaviva w Weselu Figara, tytułowa w Don Giovannim), Tel Awiwie (Enrico w Łucji z Lammermooru, Germont w Traviacie), Wexford (Manfredo w Il Giuramento, Publio w Westalce, Tonio w Pajacach, tytułowa w Rigoletto), Toronto (tytułowa w Don Giovannim), Grazu (Balstrode w Peterze Grimesie), Palm Beach (tytułowa w Don Giovannim, Riccardo Forth w Purytanach), Brukseli (Jean w Julie P. Boesmannsa, tytułowa w L’uomo dal fiore in bocca L. Brewaeysa), Hamburgu (Escamillo w Carmen), Genewie (tytułowa w Makbecie), Frankfurcie (Michonet w Adrianie Lecouvreur i Fred Bucksman w An unserem Fluss L. Navoka), Warszawie (Rodrigo w Don Carlosie), Nicei (Michonet w Adrianie Lecouvreur, Guy de Montfort w Nieszporach sycylijskich, Le Voyageur i Elderly Fop & Co. w Śmierci w Wenecji Brittena), Bukareszcie (rola tytułowa w Edypie G. Ensecu i Don Giovannim).
Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Nikolaus Harnoncourt, Riccardo Chailly, Rafael Frühbeck de Burgos, Fabio Luisi, Zubin Mehta, Riccardo Muti, Daniel Oren, Ingo Metzmacher oraz reżyserami takimi, jak: Daniele Abbado, Luc Bondy, Robert Carsen, Götz Friedrich, Hans Neuenfels, David Pountney, Franco Zeffirelli, Calixto Bieito, Graham Vick, Christof Loy.
Strona internatowa artysty: davidedamiani.com