Grzegorz Nowak

Dyrygent

Grzegorz NowakJest jednym z głównych dyrygentów Filharmonii Królewskiej (Royal Philharmonic Orchestra) w Londynie. Dyrygował RPO na koncertach podczas tournée w Szwajcarii, Turcji, Armenii oraz wielokrotnie w Anglii, wliczając bardzo pochlebnie przyjętą serię występów z utworami Szostakowicza. Wśród jego nagrań płytowych z Królewską Filharmonią znajdują się symfonie Mendelssohna – III „Szkocka” i IV „Włoska”, V Symfonia Szostakowicza, Obrazki z wystawy Musorgskiego, symfonie nr 6-9 Dvořáka oraz albumy z wszystkimi symfoniami Schumanna, Brahmsa i Czajkowskiego.

Bogata i wysoko ceniona jest dyskografia dyrygenta powstała dla polskich i zagranicznych wytwórni. Paryski Diapason uznał płytę z Marthą Argerich i Sinfonią Varsovią za „must have”, a jej ponowne wydanie uzupełnione historycznym nagraniem Artura Rubinsteina nagrodzono polskim Fryderykiem. Krążek Sinfonii Varsovii z polską muzyką XIX wieku otrzymał nagrody Płyta Roku i nominację do Fryderyka oraz Brązowy Dzwon w Singapurze. American Record Guide uznał nagranie Franka Martina z Bieler Symphoniker jako „absolutnie najlepsze”. Koncerty Chopina z Januszem Olejniczakiem i Sinfonią Varsovią zdobyły nagrody Fryderyk i Płyta Roku, a CD z Sinfonią Varsovią i Stanisławem Drzewieckim zdobyło Złotą Płytę i nominację do Fryderyka. Krążek z muzyką Malcolma Forsytha nagrodzono kanadyjską Juno Award. Jeden z angielskich krytyków zachwycał się nagraniem z Joanną Kozłowską i Filharmonią Poznańską, dodając, że „orkiestra i dyrygent są w nadzwyczajnej formie i bardzo wrażliwi na wymagania Verdiego i Pucciniego”. Nagranie Kurta Weilla z Anją Silją i SWR Rundfunkorchester Kaiserslautern zdobyło dwie Classical Internet Awards oraz uznano je za „najlepsze nagranie Siedmiu grzechów głównych”, „jedną z wielkich płyt roku”, „wspaniałe nagranie, po prostu cudowne”. Londyński Gramophone ocenił nagranie Bartóka z London Symphony jako „nadzwyczajne”.

Grzegorz Nowak jest absolwentem poznańskiej Akademii Muzycznej w klasach dyrygentury (Witolda Krzemieńskiego i Stefana Stuligrosza), kompozycji (Floriana Dąbrowskiego) i skrzypiec (Jadwigi Kaliszewskiej). Wygrawszy konkurs na stypendium doktoranckie, wyjechał do USA, by doskonalić kunszt artystyczny w Eastman School of Music oraz w Tanglewood, m.in. u Leonarda Bernsteina, Seiji Ozawy, Ericha Leinsdorfa i Igora Markevitcha. Był asystentem Kurta Masura w Filharmonii Nowojorskiej.

Jego międzynarodowa kariera rozpoczęła się, gdy wygrał Międzynarodowy Konkurs Dyrygencki im. Ernesta Ansermeta w Genewie, zdobywając też wszystkie nagrody specjalne, w tym Grand Prix Patek Philippe, Rolex Prize, Swiss Prize i American Patronage Prize, a w Bazylei otrzymał Europejską Nagrodę Rozwojową (Europäische Förderpise für Musik) dla Europejskiego Muzyka Roku. Laury otworzyły artyście dostęp do pulpitów kapelmistrzowskich wielu czołowych orkiestr, m.in. w Londynie i Paryżu, w Rzymie, Mediolanie, Turynie i Palermo, w Berlinie i Brukseli, w Madrycie, Lizbonie, Genewie i Zurychu, w Luksemburgu i Monte Carlo, w Sztokholmie, Oslo, Helsinkach i Kopenhadze, w Montrealu, Vancouver, Ottawie, Quebec i Toronto, w Chicago, Baltimore i Cincinnati, w Buffalo i San Diego, w Jerozolimie i Tel Avivie, w Tokio, Taiwanie i Hongkongu. W Szwajcarii kierował orkiestrą symfoniczną i operą w Biel, w Kanadzie – orkiestrą w Edmonton, w Niemczech – orkiestrą radiową w Kaiserslautern, w Polsce – orkiestrą Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. Z Narodową Operą Walijską odbył tournée po Anglii. Jest dyrektorem orkiestry Sinfonia Helvetica i festiwalu Musique & Amitié w Szwajcarii.

Prowadził przedstawienia operowe w Monte Carlo, Szwajcarii, Niemczech, Polsce, Anglii i Szwecji, we Włoszech oraz w USA i Kanadzie, w tym opery Mozarta (Wesele figara, Don Giovanni, Uprowadzenie z seraju, Così fan tutte, Czarodziejski flet), Rossiniego (Cyrulik sewilski, Semiramida), Beethovena (Fidelio), Bizeta (Carmen), Borodina (Kniaź Igor), Moniuszki (Halka, Straszny dwór), Verdiego (Otello, Don Carlos oraz polską premierę Simona Boccanegry) i Pucciniego (Madama Butterfly, Cyganeria, TurandotTosca – w tym tournée z Welsh National Opera). W 2006 roku otrzymał wspaniałe recenzje na Maifestspiele w Wiesbaden za dyrygowanie operą Andrea Chénier Giordana w reżyserii Mariusza Trelińskiego z Teatrem Wielkim - Operą Narodową w Warszawie zrealizowaną w koprodukcji z Placido Domingo i Operą Narodową w Waszyngtonie.

Grzegorz Nowak występował z takimi artystami, jak Krystian Zimerman, Martha Argerich, ścisław Rostropowicz, Anne-Sophie Mutter, Vladimir Ashkenazy, Jorge Bolet, Nigel Kennedy, Midori, Shlomo Mintz, Igor Oistrakh, Vadim Repin, Gil Shaham, Henryk Szeryng, Wanda Wilkomirska i Pinchas Zukerman, Yefim Bronfman, Rudolf Buchbinder, Michel Dalberto, Leon Fleischer, Stephen Hough, Elisabeth Leonskaja, Garrick Ohlsson, Maria João Pires, Pascal Rogé, Dang Thai Son, André Watts, Augustin Dumay, Maurice André oraz ze słynnymi śpiewakami: Janet Baker, Kathleen Battle, Wilhelmenia Fernandez, Ben Heppner, Marilyn Horne, Kristjàn Johannsson, Gwyneth Jones, Wiesław Ochman, Ewa Podleś, Jadwiga Rappe, Anja Silja, czy Małgorzata Walewska.