Jacek Przybyłowicz

Tancerz, choreograf

Absolwent Państwowej Szkoły Baletowej i Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (pedagogika baletu). Od 2014 roku członek Rady Programowej ds. Tańca Instytutu Muzyki i Tańca oraz wykładowca na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Kurator Programu Tańca Europy Środkowej w Azji, organizowanego przez Chińskie Ministerstwo Kultury. W latach 2009-2014 dyrektor Baletu w Teatrze Wielkim w Poznaniu. W tym czasie był również kuratorem artystycznym Poznańskiej Wiosny Baletowej i współtwórcą cyklu edukacyjnego Teren Tańca – Reinterpretacje, współorganizowanego przez Teatr Wielki w Poznaniu i Uniwersytet im. Adama Mickiewicza. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 1987-1991 tancerz Teatru Wielkiego w Warszawie. Już wówczas zadebiutował jako choreograf, przygotowując Negocjacje do muzyki Alessandra Marcella. Kompozycja została wyróżniona pierwszą nagrodą za choreografię oraz nagrodą za interpretację na 2. Ogólnopolskim Konkursie Choreograficznym w Łodzi. Negocjacje zostały też zaprezentowane na dużej scenie Teatru Wielkiego w Warszawie w trakcie 6. Warszawskich Dni Baletu. W 1991 roku wyjechał z Polski. Tańczył w Niemczech i w Izraelu. Przez wiele lat był związany z zespołem Kibbutz Contemporary Dance Company, dla którego swe prace zrealizowali tacy choreografowie, jak: Mats Ek, Ohad Naharin, Jiři Kyliàn, Emanuel Gat, Itzik Galili i Rami Beer. W latach 1994-2001 występował z tym zespołem na najbardziej prestiżowych festiwalach tańca współczesnego, odwiedzając ponad pięćdziesiąt krajów na całym świecie, m.in.: USA, Kanadę, Brazylię, Argentynę, Chile, Meksyk, Singapur, Tajwan, Japonię. Wielokrotnie występował w Europie, również w Polsce na zaproszenie Łódzkich Spotkań Baletowych. W 1997 roku będąc tancerzem KCDC, wystąpił z Batscheva Dance Company w spektaklu Kyr w choreografii Ohada Naharina w ramach Yair Shapiro Dance Award. Przez wszystkie te lata rozwijał zainteresowania choreograficzne, realizując m.in.: Verlorenheit oraz Orient Express wystawiony w ramach Dance Extentions 2002 w Limassol na Cyprze. W tym samym czasie gościnnie współpracował z Lambros Lambrou Dance Company, uczestnicząc w projekcie choreograficznym tego zespołu w Europie. W 2002 powrócił do Polski, aby zrealizować Naszyjnik gołębicy (2003) w Polskim Teatrze Tańca pod dyrekcją Ewy Wycichowskiej. Rok później na zaproszenie Biennale de la Dance w Lyonie wystawił Barocco. Ostatnim spektaklem zrealizowanym w PTT był Nuembir. Równocześnie przygotował cztery balety dla Polskiego Baletu Narodowego w Warszawie: Kilka krótkich sekwencji (2005), do którego projekcje wideo zrealizowała Katarzyna Kozyra, Alpha Kryonia Xe (2006), III Symfonię „Pieśń o nocy” (2006) oraz Sześć skrzydeł aniołów (2012). Na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu po raz pierwszy podjął się wyreżyserowania opery Król Edyp (2013), która została zarejestrowana przez telewizję ARTE. Jednymi z ostatnich jego spektakli w Polsce były: Monochrome (Kielecki Teatr Tańca, 2014) oraz Infolia (Teatr Wielki w Poznaniu, 2015). Obecnie większość swoich spektakli realizuje za granicą m.in. w: Hiszpanii (Dantzaz Kompainia), Czechach (Prague Chamber Ballet), Chinach (Beijing Dance LTDX) oraz w Niemczech (Tanzcompagnie Giessen). Jego spektakle regularnie pojawiają się na wielu zagranicznych festiwalach tańca m.in.: we Włoszech, Francji, na Cyprze, w Niemczech, Czechach, Rumunii, Szwecji, Danii, Norwegii, Hiszpanii, na Węgrzech, w Chinach, USA, Tunezji, Rosji i na Ukrainie. W 2012 roku został odznaczony Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.