• Kontrast
      • Animacje: Wyłącz
      • Kontrast: A Domyślna wersja kolorystyczna A Czarny tekst na białym tle A Biały tekst na czarnym tle A Czarny tekst na żółtym tle A Żółty tekst na czarnym tle
      • Powiększ tekst: Ctrl plus
      • Pomniejsz tekst: Ctrl minus
      • Przywróć: Ctrl zero
  • Wybierz język angielski EN
  • Butik
  • Newsletter
  • VOD
  • Dla mediów
Teatr Wielki - Opera Narodowa Teatr Wielki - Opera Narodowa
  • Strona główna
  • Repertuar
    • Kalendarium
    • Sezon 2025/26
    • Wystawy 2025/26
    • VOD
  • Bilety
    • Kup bilet
    • Informacje dla widzów
    • Zwroty biletów
  • Teatr
    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Kulisy
    • Historia
    • Kontakt
  • Działalność
    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Dla mediów
    • Organizacja imprez
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
    • Fundusze unijne
    • Dotacje celowe

Jan Versweyveld

Scenograf i reżyser świateł

Wykształcenie zdobył w Instytucie Saint-Luc w Brukseli oraz Akademii Sztuk Pięknych w Antwerpii. W latach 80. wraz z Ivem Van Hove założył flamandzkie grupy teatralne Akt/Vertikaal i Toneelproducties De Tijd. W 1990 roku został stałym scenografem grupy teatralnej Zuidelijk Toneel w Eindhoven. W 2001 roku przeniósł się do Toneelgroep Amsterdam, gdzie został głównym scenografem i stałym projektantem zespołu. Pracował tam m.in. przy takich przedstawieniach, jak: Anioły w Ameryce, Szepty i krzyki, Rocco i jego bracia, Antonioni Project, Głos człowieczy, Teoremat, Trylogia letniskowa, Dzieci słońca, I nigdy się nie rozłączymy, Skąpiec, Rosjanie!, Mężowie, Makbet, Zmierzch długiego dnia, Śmierć Dantona, Źródło, Maria Stuart, Królowie wojny oraz Song from Far Away. Był gościnnym wykładowcą w Gerrit Rietveld Akademie. Jest współtwórcą programu kształcenia scenografów w Antwerpii. Projektował dekoracje i światła do wielu różnorodnych przedstawień teatralnych, od klasyków począwszy (Sofokles, Eurypides, Szekspir i Marlowe), aż po sztuki współczesne (Williams, O’Neill, Camus, Mauriac, Genet i Sontag). Jego twórczość obejmuje teatr, taniec (zespół Rosas), a także operę: Lulu i pełen cykl Pierścienia Nibelungów w Operze Flamandzkiej, Dwaj Foskariusze w La Monnaie, Fidelio w Opéra Palais Garnier oraz Sprawa Makropulos, Łaskawość Tytusa i Jolanta w Nederlandse Opera. Poza ścisłą współpracą z Ivem Van Hove (ostatnio Widok z mostu na Broadwayu i Lazarus w New York Theatre Workshop) i Anne Teresą de Keersmaeker, ma w swoim dorobku realizacje z innymi znakomitymi reżyserami, takimi jak: Johan Simons i Pierre Audi. Laureat nowojorskiej Bessie Award za scenografię do Drumming Live oraz Obie Award za Heddę Gabler. W 2008 roku otrzymał holenderską nagrodę teatralną Prosceniumprijs, a w 2015 roku, wspólnie z Ivem Van Hove - Amsterdamską Nagrodę Kultury; uhonorowany został też Lucille Lortel Award za wybitną scenografię w spektaklu Sceny z życia małżeńskiego w New York Theatre Workshop. (fot. J. Versweyveld)

  • Strona główna
  • Udostępnij
do góry
  • Repertuar

    • Sezon 2025/26
    • Kalendarium

    Bilety

    • Abonamenty
    • Zakup biletów
    • Regulamin 2025/26
    • Regulamin promocji 21% 10 czerwca 2025
  • Teatr

    • Aktualności
    • Polski Balet Narodowy
    • Ludzie
    • Miejsce
    • Historia
    • Kulisy
    • VOD
    • Podcasty
    • Kontakt
  • Działalność

    • Edukacja
    • Galeria Opera
    • Muzeum Teatralne
    • Archiwum
    • Akademia Operowa
    • Konkurs Moniuszkowski
    • Butik
    • Wynajem kostiumów
    • Wynajem rekwizytów
  • Inne

    • Informacje dla widzów
    • Deklaracja dostępności
    • Mapa strony
    • Newsletter
    • Monitoring
    • Polityka prywatności / Cookies
    • Ochrona danych osobowych
    • Wejdź w obiektyw
    • Pasieka w Teatrze
  • Współpraca

    • Partnerzy i sponsorzy
    • Współpraca i wsparcie
    • Organizacja imprez
    • Ogłoszenia
    • Oferty pracy
    • Dla mediów
    • Zamówienia publiczne
    • Zamówienia na usługi społeczne
    • Biuletyn Informacji Publicznej
Logo Instagram

Teatr Wielki - Opera Narodowa, plac Teatralny 1, 00-950 Warszawa, skrytka pocztowa 59

Rezerwacja miejsc: +48 22 692 02 08 Centrala: +48 22 692 02 00 E-mail: office@teatrwielki.pl

Europejski Fundusz Rozwoju Regionalne
''