Marcovalerio Marletta

Przygotowanie chóru

Włoski dyrygent i kompozytor. Jako siedmiolatek zaczął śpiewać w popularnych rzymskich grupach muzycznych. Studiował kompozycję i dyrygenturę w Papieskim Instytucie Muzyki Sakralnej. Był asystentem argentyńskiego dyrygenta A. Kriegera, z którym pracował nad repertuarem symfonicznym kompozytorów południowoamerykańskich, amerykańskich i niemieckich. Uczył się także dyrygentury operowej u Maurizia Rinaldiego i Angela Camporiego. Stypendysta National College of Music and Arts of London i meksykańskiego Universidad Autonoma de Monterrey - Nuevo Leon. Był naczelnym dyrygentem zespołów: Orchestra Barocca Italiana oraz Centro Italiano di Musica Antica. Antonio Pappano zaangażował go jako kierownika chóru i dyrygenta w Fundacji Accademia Nazionale di Santa Cecilia (sezon 2008/2009), podczas którego otrzymał dwie międzynarodowe nagrody za płytę Colbran the Muse (Virgin Records). Jest głównym dyrygentem gościnnym w Teatrze im. Eleny Teodorini (Krajowa, Rumunia). W Monterrey (Meksyk) stworzył Rossini Opera Project. Od 2004 roku regularnie występuje gościnnie jako dyrygent: Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Iżewsku, Orkiestry Radiowo-Telewizyjnej w Sarajewie, Orkiestrowego Lata w Widyniu (Bułgaria), Opery w Cluju-Napoce. Był asystentem dyrygenta chóru w spektaklach i koncertach, którymi dyrygowali m.in.: Claudio Abbado, Luis Bacalov, Semion Bychkov, Rene Clemencic, Raphael Frübeck-De Burgos, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Carlo Maria Giulini, Fabio Luisi, Lorin Maazel, Wayne Marshall, Kurt Masur, Zubin Mehta, Kent Nagano, Daniel Oren, Antonio Pappano, Mścisław Rostropowicz, Giennadij Rożdiestwieński, Wolfgang Sawallisch, Giuseppe Sinopoli, Jeffrey Tate i Jurij Tiemirkanow. Współpracował z: RAI di Roma (1986/87), Teatro dell’Opera di Roma (1989/92), Teatro Comunale di Firenze (1998/99), Accademia Nazionale di Santa Cecilia (1999/2009), Operą Budapeszteńską (Węgry), Operą w Györ (Węgry), Operą w Debreczynie (Węgry) i Operą Sofijską. W czasie swojej kariery próbował także sił jako wokalista, występował jako solista-instrumentalista we włoskich instytucjach muzycznych. Jest kompozytorem i autorem wielu transkrypcji i orkiestracji wykonywanych we Włoszech i innych krajach. Jako muzyk otrzymał wyrazy uznania od takich kompozytorów, jak: Fabio Luisi, Ennio Morricone, Sir Antonio Pappano, Edward Shore i Louis Bacalov. Pod kierunkiem jezuickiego uczonego Gianfranca Nolliego studiował filologię i lingwistykę; nauczył się angielskiego, francuskiego, hiszpańskiego i niemieckiego; czasem wykłada i jest współautorem prac o historii Zakonu Maltańskiego, powieści historycznych i artykułów. Brał udział w kursach z zakresu programowania neurolingwistycznego, marketingu muzycznego i foundraisingu (zdobywanie funduszy), współpracował z wieloma fundacjami jako konsultant ds. ekonomicznych. Od sezonu 2014/15 jest dyrygentem chóru w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej. (fot. arch. artysty)