Maria Żuk

Pierwsza solistka

Maria Żuk

Urodzona:

Krasnodar, Rosja (jako Maria Zhuk)

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa, Krasnodar, Rosja

Ważniejsi pedagodzy:

Tatiana Kriukowa, Olga Wasiuczenko, Giennadij Silin, Oleg Raczkowski

Angaże:

  • Krasnodarski Teatr Baletu Jurija Grigorowicza, Krasnodar, od 2003 jako tancerka
  • Balet Teatru Muzycznego, Lublin, w 2007 jako solistka
  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 2007 jako koryfejka
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako solistka, pierwsza solistka od 1 września 2012

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Ozylda w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Cień-solistka 2 w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Allegro assai i inne partie solowe w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Klara w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Lalka w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Nikija w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Pas de quatre w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Solistka i Duet w Concerto Barocco (George Balanchine)
    • Kopciuszek w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Wróżka Zimy w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Kitty w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Pierwsza Aria w In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Siedem dziewcząt w czerwieni w Święcie wiosny (Wacław Niżyński / Millicent Hodson)
    • Cztery młode kobiety w Święcie wiosny (Maurice Béjart)
    • Klara w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Solistka Walca Kwiatów w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Syrena w Synu marnotrawnym (George Balanchine)
    • Księżniczka Aurora w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Duet 1 w Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
    • Duet 2 w Artifact Suite (William Forsythe)
    • Wie lange noch? (duet) w Weill Suite (Krzysztof Pastor)
    • Dama w Hamlecie (kreacja, Jacek Tyski)
    • Druga Aria w In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Julia w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Duet 1 w Adagio & Scherzo (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Królowa Driad w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Kitri-Dulcynea w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • 2. Przyjaciółka Julii w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Hipolita-Tytania w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Księżna Izabela w Casanovie w Warszawie (kreacja, Krzysztof Pastor)

    oraz partie solowe w baletach
    • Pocałunki (Emil Wesołowski)
    • I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
  • Wcześniej

    Z Państwową Szkołą Baletową W Krasnodarze
    • Rzodkiewka w Cipollinie (Gienrich Majorow)
  • Z Krasnodarskim Teatrem Baletu Jurija Grigorowicza
    • Amor w Don Kichocie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Cień-solistka 1 w Bajaderze (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pas de trois w Jeziorze łabędzim (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Węgierska Narzeczona w Jeziorze łabędzim (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Grand Pas w Rajmondzie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Hiszpańska Lalka w Dziadku do orzechów (Jurij Grigorowicz)
    • Pierwsza solistka (Walc cis-moll) w Chopinianach (Michaił Fokin)
    • Przyjaciółka Kitri w Don Kichocie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Klara w Dziadku do orzechów (Jurij Grigorowicz)
    • Kamień Szlachetny w Kamiennym kwiecie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Frygia w Spartakusie (Jurij Grigorowicz)
    • Księżniczka Szirin w Legendzie o miłości (Jurij Grigorowicz)
  • Z Baletem Teatru Muzycznego w Lublinie
    • Pas de deux z Arlekinady (Marius Petipa / Giennadij Silin)
    • Adagio z Dziadka do orzechów (Piotr Malhasjanc, Giennadij Silin)
    • Solistka w Nocy Walpurgii (Piotr Malhasjanc, Giennadij Silin)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
    • Klara w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Pas de quatre w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Odetta-Odylia w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Królowa Wschodu w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Królowa Podziemi w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Wróżka Brylantów w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Kopciuszek w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Lalka w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
  • Występy gościnne

    • Polska: Poznań, Karolin, Bydgoszcz, Kraków, Sanok
    • Rosja: Sankt Petersburg (Teatr Maryjski, z Krasnodarskim Teatrem Baletu)
    • Ukraina: Donieck
    • Włochy: Modena, Pawia, Udine, Parma
    • Francja: Cannes ((Festiwal Kultury Rosyjskiej 2000)
    • Hiszpania: Barcelona, Bilbao, San Sebastian, Santo Domingo de la Calzada, etc.
    • Japonia: Shizuoka (I Rosyjski Sezon w Japonii 2002)
    • Niemcy: Augsburg (Gala Baletowa, 2012)
    • Hiszpania: Barcelona (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • Litwa: Wilno (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • USA: Nowy Jork (z Polskim Baletem Narodowym, Joyce Theatre & Waszyngton, Eisenhower Theater, 2015)

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Śpiąca królewna: Aurora to zdecydowanie ukoronowanie jej występów w klasycznym repertuarze – dosłownie i w przenośni błyszczała w roli Śpiącej Królewny. Tańczyła z wyjątkową elegancją, prześlicznie prezentowała się w pozach charakterystycznych dla tej roli, zwłaszcza w attitude. Tańczyła z wystarczającą lekkością, aby zaprezentować się jako dziewczęca księżniczka, ale także z siłą i precyzją niezbędną w tak wymagającej i trudnej roli. Z równym powodzeniem zachwycała delikatnością i wdziękiem kroczków en pointe, jak i energią w sokach i piruetach. W III akcie, w nowym kostiumie i brylantowym diademie, wyglądała i tańczyła oszałamiająco! (naczubkachpalcow.pl, 9/10/2012)
    • Moving Rooms: Piękni byli w swym płynnym i giętkim duecie Maria Żuk i Vladimir Yaroshenko. (naczubkachpalcow.pl, 19/11/2012)
    • Moving Rooms: Jestem absolutnie zachwycona „Artifact Suite”, ale momentem, który zapadł mi w pamięć najbardziej, jest duet Marii Żuk i Vladimira Yaroshenki w „Moving Rooms”. Coś wspaniałego. Estetyka lekko nawiązująca do tanga bardzo przypadła mi do gustu. (balet.pl, 21/11/2012)
    • Moving Rooms: Maria Żuk i Vladimir Yaroshenko w czarnych kostiumach tańczą „Rondo” z wielką intensywnością i dramatyzmem. (International Herald Tribune / New York Times, 22/11/2012)
    • Moving Rooms: Bohaterkami wieczoru (…) były dla mnie Marta Fiedler i Maria Żuk. (…) Druga, bo metamorfoza, jaką przeszła Maria Żuk, ciągle mnie zdumiewa i jej „następstwa” widoczne były zarówno w „Moving Rooms”, jak i ukoronowaniu wieczoru, czyli w „Artifact Suite”. (balet.pl, 25/11/2012)
    • Moving Rooms: Duet Marii Żuk i Vladimira Yaroshenki to doskonały przykład na ekscytującą relację między tancerzami w tym abstrakcyjnym balecie; ich taniec na początku jest naznaczony wybuchami energii, którego zapierają dech w piersiach, a następnie przechodzi w intymny, emocjonalny duet. (Dance Europe, 1/2013)
    • Moving Rooms: Doskonali są Maria Żuk i Vladimir Yaroshenko w quasi-tangowym duecie. Maria Żuk w swoich ostatnich występach (…) osiąga szczyty mistrzostwa tanecznego i interpretacyjnego, zachwyca elegancją, precyzją, kiedy trzeba kruchym wdziękiem, kiedy indziej siłą i drapieżnością. Brawa! (naczubkachpalcow.pl, 31/03/2014)
    • Moving Rooms: Ten balet Pastora działa jak narkotyk (…). A w nim przede wszystkim diabolicznie pociągający, piękni i seksowni, zniewalający widza Maria Żuk z Vladimirem Yaroshenką – chyba nie do zastąpienia! (balet.pl, 15/06/2014)
    • Artifact Suite: Porażający Maria Żuk i Vladimir Yaroshenko. (naczubkachpalcow.pl, 19/11/2012)
    • Romeo i Julia: Maria Żuk – delikatna i wiotka, od początku nosi w sobie przeczucie dramatu. Z każdą sceną coraz bardziej odsłania wewnętrzną dorosłość i gwałtowność, aż do konfrontacji z ojcem. (Ruch Muzyczny, 4/04/2014) 
    • Adagio & Scherzo: Sekwencje, w których wspólny synchroniczny taniec wykonują Maria Żuk i Yuka Ebihara zapierały dech. (naczubkachpalcow.pl, 31/03/2014)
    • Don Kichot: Dzieje tytułowego bohatera nie są głównym akcentem tego spektaklu. Tę rolę pełni tu para Kitri (znakomita Maria Żuk) i Basilio (świetny Vladimir Yaroshenko). (…) Wszyscy wykonawcy (…) prezentują poziom naprawdę w pełni perfekcyjny, a niektóre popisy solo i w duetach są wykonane wręcz mistrzowsko, jak np. w finale słynne pas de deux Kitri i Basilia. (Nasz Dziennik, 30/06/2014)
    • Concerto Barocco: Podczas wieczoru wznowieniowego 12 marca [2015] było pięknie, tak pięknie, że „Concerto” było czystą przyjemnością dla oczu i duszy. Na pewno znacznym wzmocnieniem tego „idealnego” wizerunku tej choreografii był Robin Kent – debiutujący w roli partnera dwóch solistek – Marii Żuk i Yuki Ebihary, które tańczyły jak marzenie – leciutko, precyzyjnie – ucieleśniona muzyka. (naczubkachpalcow.pl, 14/03/2015)
    • Casanova w Warszawie: W tym balecie nie było niewinnych kusicielek. Może Maria Żuk w roli księżnej Izabeli tańczy jak kobieta, która nie ma czasu na  romanse z prostakiem. Z historii jednak wiemy, że w rzeczywistości została metresą króla. Nie była więc tak niewinna, za jaką chciała uchodzić. (Teatr dla Was, 30/05/2015)
    • Casanova w Warszawie: Rolę księżnej Izabeli, która jako jedna z nielicznych oparła się Casanovie, z wdziękiem i godnością tańczyła Maria Żuk — artystka, która na scenie z łatwością skupia na sobie uwagę.(criticaldance.org, 2/06/2015)