Mikołaj Zalasiński

Baryton

Mikołaj Zalasiński

Ukończył z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Katowicach. Laureat wielu konkursów wokalnych, m. in. A. Didura, E. Griega. Zdobywca Nagrody im. Jana Kiepury dla najlepszego śpiewaka operowego roku 2009 oraz Bursztynowego Pierścienia za kreację Renata w Balu maskowym Verdiego. Nominowany przez magazyn „Opernwelt” za role Makbeta w operze Verdiego i Scarpii w Tosce Pucciniego w sezonie 2010/11. Szczególnie ceniony za partie w operach Verdiego: Makbet, Nabucco, Rigoletto, Hrabia Luna w Trubadurze, Jago w Otellu, Renato w Balu maskowym, Don Carlo w Mocy przeznaczenia, Amonasro w Aidzie, Germont w Traviacie, Seid w Korsarzu, Don Carlos w Ernanim. Duże uznanie zdobył również jako odtwórca partii: Don Giovanniego w operze Mozarta, Eugeniusza Oniegina w operze Czajkowskiego, Króla Rogera w operze Szymanowskiego, Carlo Gerarda w Andrei Chenierze Giordano, Scarpii w Tosce, Barnaba (Gioconda Ponchiellego), Jochanaana (Salome R. Straussa). Szczególnie znany z dużych zdolności aktorskich i charyzmy scenicznej.

Współpracuje z wenecką La Fenice, turyńskim Teatro Reggio, operą w Zurychu, wiedeńską Kammeroper, lizbońskim Teatro Sao Carlos, Teatro Real w Madrycie, New Israeli Opera w Tel Awiwie, Theatro Lirico w Cagliari, Słowackim Teatrem Narodowym, a także z teatrami operowymi w Chicago, Wiesbaden, Berlinie, Norymberdze, Wuppertalu, Kaiserslautern, Kilonii, Lozannie, Tokio, Pekinie, Warszawie, Pradze, Sofii, Wilnie i Kijowie. Był gościem festiwali operowych w Bolonii, Rzymie, Portimao, Trapani, Antikenfestspiele w Trewirze, Festiwalu Mozartowskiego w Roubaix (Francja) oraz Wratislavia Cantans. Koncertował w Filharmonii Berlińskiej i tamtejszym Konzerthausie, w filharmonii w Abilene (Teksas, USA), Filharmonii Krakowskiej, a także z Harper Symphony Orchestra (Chicago), Orquestra do Norte (Amarante, Portugalia), l’Orchestre Lyrique de Region Avignon-Provence oraz monachijską Rundfunkorchester.

Współpracował z takimi wybitnymi dyrygentami, jak: Daniele Callegari, Cyril Diederich, Asher Fisch, Patrick Fournillier, Daniele Gatti, Valery Gergiev, Friedrich Haider, Jacek Kaspszyk, Kazimierz Kord, Gabor Otvos, Ewa Michnik, Tiziano Severini, Marcello Viotti, Omer Wellber. Występował w produkcjach takich reżyserów, jak: Laco Adamik, David Alden, Gilbert Deflo, Jens-Daniel Herzog, Immo Karaman, Denis Krief, Guy Montavon, Pier Luigi Pizzi, Jean-Pierre Ponnelle, David Pountney, Adam Hanuszkiewicz, Roberto Oswald, Mariusz Treliński, Krzysztof Warlikowski, Marek Weiss, Franco Zeffirelli, Michał Znaniecki.

Do jego najważniejszych sukcesów należy zaliczyć występy w Teatro Giuseppe di Stefano (Hrabia Luna w Trubadurze oraz tytułowy Rigoletto), turyńskim Teatro Reggio (Escamillo w Carmen Bizeta), weneckiej La Fenice (Klingsor w Parsifalu Wagnera), New Israeli Opera w Tel Awiwie (Don Carlos w Mocy przeznaczenia, Escamillo w Carmen oraz Jochanaan w Salome), Abilene Opera w Teksasie (Germont w Traviacie), Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (tytułowy Król Roger w operze Szymanowskiego w ramach galowej premiery otwierającej przejęcie przez Polskę prezydencji w Radzie Unii Europejskiej), jak również występy w Tokio z Opera de Lausanne (Escamillo w Carmen), w Dublinie (Rigoletto), w Belfaście (Nabucco), w Pradze (Figaro w Cyruliku sewilskim Rossiniego), w Porto (Nabucco), Sofii (Escamillo w Carmen i Renato w Balu maskowym). Współpracował także z Teatro Real w Madrycie (Król Roger), operą w Zurychu (Jago w Otellu), Teatro Sao Carlos w Lizbonie (Hrabia Luna w Trubadurze). Odniósł liczne sukcesy w operze w Norymberdze jako tytułowy Makbet, Nabucco, Rigoletto, a także w następujących rolach: Germont (Traviata), Carlo Gerard (Andrea Chenier), Riccardo (Purytanie Belliniego), Seid (Korsarz), Amonasro (Aida), Hrabia Luna (Trubadur) oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie (przede wszystkim w rolach tytułowych w operach Don Giovanni, Nabucco, RigolettoKról Roger).

W sezonie artystycznym 2012/2013 został doceniony przez publiczność i krytykę za występy w premierowych spektaklach w operze w Norymberdze (Hrabia Luna w Trubadurze i Carlo Gerard w Andrei Chenierze) oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej (Lescaut w Manon Lescaut Pucciniego). Ze znakomitymi recenzjami spotkał się również jego gościnny udział w przedstawieniu Nabucco prezentowanym przez Teatr Muzyczny w Lublinie w Hali Globus dla pięciu tysięcy widzów, a także występ w koncertowym wykonaniu opery Ernani (Don Carlos) z monachijską Rundfunkorchester transmitowany przez radio BR-Klassik. Artysta pojawił się również w Operze Bałtyckiej w Gdańsku jako tytułowy Makbet w przedstawieniu pod kierownictwem muzycznym Andriya Yurkevycha.

W sezonie artystycznym 2013/2014 wystąpił na Festiwalu Operowym w Sanvonlinnie z Walijską Operą Narodową (Manon Lescaut), w operze w Norymberdze (jako Jago w nowej inscenizacji Otella i jako Scarpia w Tosce) oraz w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie jako tytułowy Nabucco, Rodrygo w Don Carlosie (koprodukcja z Operą Niderlandzką), Robert w premierowym spektaklu Jolanty Czajkowskiego (koprodukcja z Metropolitan Opera), a także jako Miecznik w Strasznym dworze Moniuszki.

Sezon artystyczny 2014/2015 zainaugurował w operze w Wuppertalu, gdzie zaśpiewał z dużym sukcesem partię Scarpii w nowej inscenizacji Toski. Następnie zadebiutował w Teatro Lirico w Cagliari jako Czart w premierze Trzewiczków Czajkowskiego pod batutą Donato Renzettiego. Wystąpił w Słowackim Teatrze Narodowym jako Rigoletto, w operze w Wilnie i Teatrze Wielkim w Łodzi (Hrabia Luna w Trubadurze), w operze w Kaiserslautern (Nabucco), w operze w Kilonii (Makbet), w Operze Bałtyckiej w Gdańsku (Scarpia w Tosce) oraz w Norymberdze (Renato w Balu maskowym, Germont w Traviacie i tytułowy Król Roger w operze Szymanowskiego).

Sezon 2015/2016 rozpoczął od występów w partii Renato w Balu maskowym w Staatstheater w Norymberdze. Można go było także ponownie usłyszeć w Wuppertalu, gdzie zaśpiewał partię tytułową w nowej inscenizacji Eugeniusza Oniegina oraz partię Scarpii we wznowieniu Toski. W 2016 Mikołaj Zalasiński zadebiutował w Opera di Firenze (Robert w Jolancie). Wystąpił także w Warszawie (Rigoletto) i Norymberdze (Don Giovanni i Rigoletto).

W sezonie 2016/2017 wykonał partię Makbeta w Teatrze Wielkim w Poznaniu, Germonta w Bratysławie, Hrabiego Luny w nowej inscenizacji Trubadura w Theatro Lirico di Cagliari oraz Rigoletta w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. W 2017 roku zadebiutował w partii Wotana w Złocie Renu w Staatstheater w  Norymberdze, gdzie następnie wystąpił również w Attyli (Ezio) oraz Rigoletcie (partia tytułowa).

Najbliższe plany artysty obejmują występy w Warszawie (debiut w partii Blaksa w Erosie i Psyche Różyckiego oraz partia Rigoletta), Dubaju (Amonasro w Aidzie), Poznaniu (Makbet), Ambergu (Don Carlos w Mocy przeznaczenia) i Norymberdze (Jago w Otellu, Scarpia w Tosce i Germont w Traviacie).

Ostatnio na CD i DVD ukazał się Parsifal Wagnera z Teatro La Fenice z udziałem Mikołaja Zalasińskiego (wydawnictwo Dynamic).