Paweł Koncewoj

Pierwszy solista

Urodzony:

Berezyna, Białoruś (jako Pavel Kantsavy)

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa, Mińsk, Białoruś, 1995-2002
  • Państwowa Szkoła Baletowa, Krasnodar, Rosja. 2002-2003 (bakałarz)
  • Państwowy Instytut Kultury, Krasnodar, 2004-2007

Ważniejsi pedagodzy:

  • Władimir Iwanow, Oleg Raczkowski

Angaże:

  • Krasnodarski Teatr Baletu Jurija Grigorowicza, Krasnodar, od 2003 jako tancerz
  • Balet Teatru Muzycznego, Lublin, w 2007 jako solista
  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 2007 jako tancerz
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako solista, pierwszy solista od 2014

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Tristan w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Złoty Bożek w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Główny fakir Magdawieja w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Oficer w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Zawistny Baron w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Brat Klary w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Książę w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Taniec rosyjski w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Mercutio w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Benno w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Służący w Chopinie, artyście romantycznym (kreacja, Patrice Bart)
    • Solista bolera w Chopinie, artyście romantycznym (kreacja, Patrice Bart)
    • Błękitny Ptak w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Wilk w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Mistrz (Schumann) w Chopinie, artyście romantycznym (Patrice Bart)
    • Błazen w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Przyjaciel Księcia w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Lewin w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Para Naszych w I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Sześciu chłopców w Święcie wiosny (Wacław Niżyński / Millicent Hodson)
    • Młody mężczyzna w Święcie wiosny (Maurice Béjart)
    • On 2 w Personie (kreacja, Robert Bondara)
    • Jaś, brat Klary w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Król Myszy w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Służący w Synu marnotrawnym (George Balanchine)
    • Syn w Synu marnotrawnym (George Balanchine)
    • Duet 2 w Century Rolls (kreacja, Ashley Page)
    • Duet 2 w Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
    • Dziadek do Orzechów w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Fujara-Tysbe w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Demetriusz w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Horacjo w Hamlecie (kreacja, Jacek Tyski)
    • Duet 2 w Artifact Suite (William Forsythe)
    • Hamlet w Hamlecie (Jacek Tyski)
    • Tybalt w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Duet 4 w Adagio & Scherzo (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Sancho Panza w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Basilio w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Romeo w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Paskarz w Zielonym stole (Kurt Jooss)
    • Campioni w Casanovie w Warszawie (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Hrabia Branicki w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Pas de six w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Gremio w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Petruchio w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Caliban w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Główny solista w Bolerze (Krzysztof Pastor)
    • Solista w Chromie (Wayne McGregor)

    • oraz partie solowe w baletach
    • When You End and I Begin… (kreacja, Robert Bondara, I Warsztat Choreograficzny)
    • Kurt Weill (Krzysztof Pastor)
    • For a While (Jacek Tyski, II Warsztat Choreograficzny)
    • Pocałunki (kreacja, Emil Wesołowski)
    • The Green (Ed Wubbe)
    • In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Wacław (kreacja, Eduard Bablidze, III Warsztat Choreograficzny)
    • Memoryhouse (kreacja, Eduard Bablidze, IV Warsztat Choreograficzny)
    • 8m68 (kreacja, Robert Bondara, IV Warsztat Choreograficzny)
    • Współczynnik przenikania (kreacja, Robert Bondara, VI Warsztat Choreograficzny)
    • Aisthesia (kreacja, Lachlan Phillips, VI Warsztat Choreograficzny)
    • Msza polowa (Jiří Kylián)
    • W głowie tej (kreacja, Tomasz Kajdański, VII Warsztat Choreograficzny)
  • Wcześniej 

    Z Krasnodarskim Teatrem Baletu Jurija Grigorowicza 
    • Taniec rosyjski w Dziadku do orzechów (Jurij Grigorowicz)
    • Błazen w Jeziorze łabędzim (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Bandyta w Złotym wieku (Jurij Grigorowicz)
    • Przyjaciel Colasa w Córce źle strzeżonej (Jurij Grigorowicz)
    • Pirat w Korsarzu (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pasterz, Mim i inne partie solowe w Spartakusie (Jurij Grigorowicz)
    • Przyjaciel w Legendzie o miłości (Jurij Grigorowicz)
    • Dzwonnik w Iwanie Groźnym (Jurij Grigorowicz)
  • Z Baletem Teatru Muzycznego w Lublinie
    • Pas de deux z Arlekinady (Marius Petipa / Giennadij Silin)
    • Solista w Nocy Walpurgii (Giennadij Silin)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
    • Książę w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Mercutio w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Niewolnik w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Diabeł w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Błękitny Ptak w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Wilk w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz) 
    • Taniec rosyjski w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Brat Klary w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Oficer w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Benno w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Zawistny Baron w Tristanie (Krzysztof Pastor)
  • Występy gościnne

    • Polska: Bytom, Poznań, Bydgoszcz, Kraków, Sanok, Łódź
    • Rosja: Sankt Petersburg (Teatr Maryjski z Baletem Krasnodarskim i z Polskim Baletem Narodowym), Soczi, Wołgograd
    • Francja: Nicea, Cannes (Festiwal Kultury Rosyjskiej 2000)
    • Hiszpania: Barcelona, Bilbao, San Sebastian, Santo Domingo de la Calzada, etc.
    • Chiny: Szanghaj (z Polskim Baletem Narodowym, Światowa Wystawa Expo, 2010)
    • Hiszpania: Sewilla (z Polskim Baletem Narodowym, 2012)
    • Finlandia: Kuopio (z Polskim Baletem Narodowym, 43. Międzynarodowy Festiwal Tańca, 2012)
    • USA: Houston (z Polskim Baletem Narodowym, Dance Salad Festival, 2013)
    • Hiszpania: Barcelona (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • Litwa: Wilno (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • USA: Nowy Jork (z Polskim Baletem Narodowym, Joyce Theatre & Waszyngton, Eisenhower Theater, 2015)
    • Holandia, Haga: (z Polskim Baletem Narodowym, Zuiderstrandtheater, 2016)
    • Litwa, Wilno (Gala Jubileuszowa Krzysztofa Pastora, Litewski Narodowy Teatr Opery i Baletu, z Polskim Baletem Narodowym, 2016)

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Bajadera: Nie można nie zwrócić uwagi na dobre role drugoplanowe, jak na przykład świetnie zatańczoną przez Pawła Koncewoja postać Złotego Bożka. (Nasz Dziennik, 3/02/2010)
    • Bajadera: Warto iść choćby dla samego Pawła Koncewoja w roli Złotego Bożka; właściwie to warto iść dla Pawła Koncewoja w każdej roli. (balet.pl, 21.01/2012)
    • Chopin, artysta romantyczny: Z przyjemnością patrzy się na Pawła Koncewoja; rola Schumanna jest po prostu stworzona dla niego; widać, że to co robi sprawia mu radość. (balet.pl, 12/11/2010)
    • Kopciuszek: Paweł Koncewoj jako Błazen jest moim zdaniem świetny (…). To partia mordercza, niemal same skoki i w dodatku nie zawsze doceniane przez publiczność bo „on skacze, a wokół tańczą inni”. (balet.pl, 28/11/2010)
    • Kopciuszek: Błazen Pawła Koncewoja ukazuje paletę żartów choreograficznych. (Nasz Dziennik, 10/12/2010)
    • Tristan: Paweł Koncewoj [Tristan] jest standardowo przystojny i standardowo… perfekcyjny. Choć najswobodniej wypada w zmaganiach z trzema baronami, należy pogratulować mu opanowania w pas de deux z Aleksandrą Liashenko (Izolda), której taniec można określić przymiotnikiem „piekielny”. (…) Jej sceniczny partner jest pewny siebie i przekonujący. (ksiazeizebrak.pl, 28/03/2011)
    • Tristan: Koncewoj rzeczywiście bardzo dobry w „Tristanie”, ale wierzę, że zaskoczy nas jeszcze w innych rolach, zwłaszcza w baletach współczesnych. (balet.pl, 25/03/2012)
    • Tristan: W rolę tytułowego Tristana wcielił się Paweł Koncewoj, a partnerowała mu ukraińska baletnica Aleksandra Liashenko. Oboje przez dwie godziny dawali popis swoich tanecznych umiejętności. (ruedeparis1.blogspot.com, 31/07/2012)
    • I przejdą deszcze…: Mamy tu głównie taniec grup i tylko paru głównych protagonistów. Zapamiętujemy zwłaszcza parę Aleksandra Liashenko - Paweł Koncewoj. (Polityka, 16/04/2011)
    • I przejdą deszcze…: Zapadnie w pamięć (…) zachwycający czułością pas de deux Pary Naszych (Aleksandra Liashenko i Paweł Koncewoj). (Tygodnik Powszechny, 13/05/2011)
    • Święto wiosny Béjarta: Świetni byli soliści wśród mężczyzn: (…) energiczni Młodzi Mężczyźni: Paweł Koncewoj i Egor Menshikov. (balet.pl, 12/06/2011)
    • Święto wiosny Béjarta: Wśród innych solistów niezwykły tu, wyrazisty Paweł Koncewoj. (balet.pl, 4/03/2012)
    • Święto wiosny Béjarta: A na drugim miejscu po „gwieździe” nr 1 [Vladimirze Yaroshence] stawiam Pawła Koncewoja; niesamowita ekspresja i energia, sądzę, że on też mógłby zadebiutować w głównej partii. (balet.pl, 1/05/2013)
    • Śpiąca królewna: Jako Błękitny Ptak - Koncewoj z jego pięknym skokiem i rzadkim u nas plié. (balet.pl, 6/10/2012)
    • Hamlet: Paweł Koncewoj jako Horacy był przekonującym, szlachetnym i wiernym przyjacielem Hamleta. (Twoja Muza, 6/2013)
    • Sen nocy letniej: Paweł Koncewoj jako Fujara, przebrany w kostium baletnicy, przewracający się na pointach, w roli Tysbe dał popis nie tylko taneczny, ale i aktorski. (http://czytacnieczytac.bloog.pl, 17/11/2013)
    • Romeo i Julia: Partię Tybalda wykonuje Paweł Koncewoj tworząc mocny portret brutalnego, nastawionego na konfrontację młodzieńca. (Ruch Muzyczny, 2/05/2014)
    • Don Kichot: Dzisiejszy „Don Kichot” - Yuka Ebihara i Paweł Koncewoj - zatańczony przepięknie. (…) To godne podziwu, bo w poprzedniej obsadzie Ebihara była bardzo wdzięczną Tancerką Uliczną, a Koncewoj w obu pierwszych – zabawnym Sancho Panzą, która to rola wymaga zupełnie innego tańczenia. (szwarcman.blog.polityka.pl, 31/05 i 1/06/2014)
    • Don Kichot: Giermek Sancho Panza - w tej roli, ujawniający swoje komediowe zdolności Paweł Koncewoj. (pozszywanemysli.blogspot.com, 7/06/2014)
    • Don Kichot: Wspaniała Japonka Yuka Ebihara, pierwsza solistka, to gwiazda i mistrzyni, w tym przedstawieniu w podwójnej roli Kitri i Dulcynei. Partneruje jej rewelacyjny Białorusin Paweł Koncewoj. (Przegląd, 26/06/2014)
    • Don Kichot: Paweł Koncewoj jest jako postać najbliższy wesołemu zawadiackiemu cyrulikowi. (naczubkachpalcow.pl, 21/04/2015)
    • Romeo i Julia: Pawła Koncewoja nie podejrzewałem o wrażliwość poety, a jednak jest Romeem na swój sposób ujmującym, na miarę współczesnego ujęcia dramatu przez Krzysztofa Pastora. (balet.pl, 2/10/2014)
    • Casanova w Warszawie: Żywiołowy Paweł Koncewoj (Campioni). (Rzeczpospolita, 1/06/2015)
    • Casanova w Warszawie: Paweł Koncewoj jako Campioni, baletmistrz i przyjaciel Casanovy, miał zadanie nie do pozazdroszczenia — bronienia go przed nadmiernymi wybrykami. To znacząca, lecz niezbyt chwalebna partia, a Koncewoj wykonał ją nienagannie. (criticaldance.org, 2/06/2015)
    • Burza: Świetnym Calibanem jest Paweł Koncewoj. (Rzeczpospolita, 10/04/2016)
    • Burza: Paweł Koncewoj jest w tym przedstawieniu Calibanem dzikim, a nawet diabelskim, któremu trudno podporządkować się kolonizatorskim zapędom młodego Prospera (Vladimir Yaroshenko). Ich konflikt i walka to najpiękniejsze i najmocniejsze w wyrazie artystycznym układy tego baletu. (Teatr dla Was, 10/04/2016)
    • Burza: Koncewoj tworzy w roli Calibana (…) wyrazistą rolę zupełnie niewinnego człowieka natury, który w zetknięciu z reprezentantami innej cywilizacji najpierw jest ufny i bezbronny, potem uczy się walczyć o swoje. Jego warunki fizyczne i taneczna ekspresja doskonale przyczyniły się do sukcesu Calibana. (naczubkachpalcow.pl, 11/04/2016)
    • Burza: Dziki Caliban (wyrazisty, świetny w tej roli Paweł Koncewoj) w charakterystyczny dla tej postaci sposób współtworzy ów klimat poetyckości… (Nasz Dziennik, 7/05/2016)
    • Bolero: Partie zakochanych wykonali Chinara Alizade i Paweł Koncewoj, którzy z prawdziwą maestrią oddali emocjonalność i erotykę związku bohaterów. (Teatr dla Was, 29/11/2016)
    • Bolero: Występujący w duecie Chinara Alizade (nowa pierwsza solistka PBN) i Paweł Koncewoj byli niezwykle plastyczni, a zarazem gwałtowni i drapieżni w ruchu. (taniecpolska.pl, 6/12/2016)