Pochodzi z Bayreuth z muzycznej rodziny. Kształcił się w Hochschule der Künste Berlin pod kierunkiem Dietricha Fischer-Dieskau, Ariberta Reimanna i Hansa Hottera. W 1991 roku zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym w 's-Hertogenbosch. Do 2002 roku był członkiem zespołu Deutsche Oper Berlin, gdzie wykonywał m.in. takie partie, jak: Papageno (Czarodziejski flet), Leporello (Don Giovanni), Donner (Złoto Renu), Biterolf (Tannhäuser) i Beckmesser (Śpiewacy norymberscy).
Występował z największymi orkiestrami świata i wielkim dyrygentami – wśród nich byli: Claudio Abbado, Riccardo Chailly, Sir Colin Davis, Armin Jordan, Lorin Maazel, Zubin Mehta, Sir Roger Norrington, Seiji Ozawa, Wolfgang Sawallisch, Giuseppe Sinopoli i Christian Thielemann. Po raz pierwszy śpiewał partię Wotana-Wędrowca w Pierścieniu Nibelunga w Münster w latach 1999—2001. Od tamtej pory artysta często kojarzony jest z bas-barytonowymi rolami wagnerowskimi. Śpiewał je w Tuluzie (Wolfram – Tannhäuser i Beckmesser – Śpiewacy norymberscy), Staatstheater Kassel (Amfortas – Parsifal), Staatstheater Wiesbaden (Wotan-Wędrowiec – Pierścień Nibelunga i Latający Holender). W latach 2006—2012 regularnie występował na festiwalu w Bayreuth, gdzie kreował role Donnera (Złoto Renu), Günthera (Zmierzch bogów) i Melota (Tristan i Izolda). W 2008 roku w Staatstheater Darmstadt miał wyczekiwany debiut w roli Hansa Sachsa (Śpiewacy norymberscy), za którą był chwalony przez krytykę. W 2010 roku po raz pierwszy był Barakiem (Kobieta bez cienia) w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio. W latach 2012—2015 do swojego repertuaru włączył takie partie, jak: Jochanaan (Salome), Gorwenal (Tristan i Izolda), Wozzeck i Doktor Schön / Kuba Rozpruwacz (Lulu), Don Alfonso (Così fan tutte). Posiada bogaty repertuar, z którym koncertuje na najważniejszych scenach świata, m.in.: w Berlinie, Brukseli, Hamburgu, Madrycie, Paryżu, Rzymie, São Paulo i Wiedniu. Brał udział w festiwalach w Montpellier, Lucernie, Rheingau, Szlezwiku-Holsztynie oraz na BBC London Proms. W dorobku posiada wiele nagrań radiowych i telewizyjnych (dla ZDF, SFB, MDR, BR, Radio France, RAI, RTE), a także nagrania CD, m.in.: Cantata op. 49 Schoecka pod dyrekcją Mario Venzago – nagroda Diapason d’Or i Chrystus Liszta (partia tytułowa) pod dyrekcją Romana Kofmana – Nagroda Echo (2007).
[Tu wrzucamy tekst i zdjęcie justując fotkę do lewa lub prawa]