Riccardo Zanellato uczył się śpiewu pod kierunkiem Arrigo Poli i Bonaldo Giaiottiego. Ukończył także studia w klasie gitary w konserwatorium muzycznym w Adrii (Włochy). Jest zdobywcą pierwszej nagrody na konkursie wokalnym im. Iris Adami Corradetti w Padwie i im. A. Belli w Spoleto.
Na początku swojej kariery artystycznej wystąpił na wielu prestiżowych europejskich scenach operowych, m.in.: berlińskiej Staatsoper, Opery Bastille w Paryżu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Teatro Regio w Parmie, Teatro Comunale w Bolonii, Teatro Donizetti w Bergamo, Opery Helsińskiej, Teatro Bellini w Katanii, Teatro Regio w Turynie i Teatro Massimo w Palermo. Zadebiutował w operze Dom Sébastien Donizettiego w Bolonii i Bergamo. Od tamtej pory specjalizuje się w repertuarze Verdiowskim. Wystąpił jako tytułowy Attyla, Barbarossa w Bitwie pod Legnano i Ojciec Gwardian w Mocy przeznaczenia (dyr. G. Gelmetti) w Parmie; Sparafucile (Rigoletto) w La Scali; Fiesco (Simon Boccanegra) w Rzymie, Zaccaria (Nabucco) w Parmie, Rzymie, Kopenhadze i na festiwalu w Savonlinnie; Ramfis (Aida) w Neapolu, Mediolanie i Antwerpii; Ferrando (Trubadur) w Lozannie; Banco (Makbet) w berlińskiej Staatsoper, Lyonie i Bolonii; Hrabia Walter (Luisa Miller) w Barcelonie oraz Samuel (Bal maskowy) w Akademii Św. Cecilii w Rzymie (dyr. A. Pappano). Partie te wykonywał także na innych renomowanych scenach operowych we Włoszech i za granicą, a także na festiwalach w Ravennie i Maceracie. Pod batutą R. Mutiego zaśpiewał nie tylko partię Zaccaria, Banco i Fiesco, ale także Kalchasa (Ifigenia w AulidzieGlucka) i Ozyrydesa (Mojżesz i faraon Rossiniego) w Teatro dell’Opera w Rzymie.
Riccardo Zanellato zdobył znaczne uznanie w operach Rossiniego, jako Don Basilio (Cyrulik sewilski) w Parmie; Mojżesz (Mojżesz w Egipcie) na Festiwalu Operowym Rossiniego w Pesaro i Walter Furst (Wilhelm Tell) w La Coruña (dyr. A. Zedda); a także jako Henryk VIII w Annie Boleyn Donizettiego w Helsinkach, Turynie, Japonii i Monachium; Rajmund w Łucji z Lammermooru Donizettiego w Maceracie, Wenecji, Wiesbaden i Padwie oraz podczas Settimane Musicali di Stresa; Orowist w Normie Belliniego w Montevideo, Japonii, Weronie i w Termach Karakalli w Rzymie; Sir George w Purytanach Belliniego w Amsterdamie; Kallistenes w Poliuto Donizettiego i Colline w Cyganerii Pucciniego w Zurichu.
W repertuarze koncertowym artysty znajduje się Requiem Verdiego (Cincinnati, St. Luis, Bolonia, Barcelona, Wiedeń, festiwal im. Mścisława Rostropowicza w Moskwie, Minnesota, Théâtre des Champs-Elysées w Paryżu, Palermo, Florencja; pod kierunkiem m.in. J. Temirkanowa, R. Mutiego i R. Abbado); Msza Schuberta (Chicago; dyr. R. Muti), Te Deum Brucknera (Bari); IX Symfonia Beethovena (St. Denis z Orchestre National de France) oraz Stabat Mater Rossiniego (Tanglewood).
Najbliższe plany artystyczne Riccardo Zanellato obejmują wykonanie Requiem Verdiego z Filharmonikami Berlińskimi pod kierunkiem R. Chailly'ego w Berlinie, Parmie i San Sebastian, a także występy w Nabuccu w Stuttgarcie i Rzymie; Don Carlosie w Genui i Lipsku; Łucji z Lammermooru w Neapolu; Żydówce Halévy'ego w Antwerpii oraz udział w koncercie galowym z Chicagowską Orkiestrą Symfoniczną pod kierunkiem R. Mutiego.