Wojciech Ślęzak

Pierwszy solista

Wojciech Ślęzak

Urodzony:

Paczków

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa im. Romana Turczynowicza, Warszawa

Ważniejsi pedagodzy:

Zbigniew Juchnowski, Hanna Chojnacka, Jarosław Piasecki

Angaże:

  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 1992, koryfej w 1993, solista w 1993-1996
  • Kasseler Ballett, Staatstheater Kassel, Niemcy, solista w 1996-1998
  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 1998 jako solista, pierwszy solista w 2000-2009
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako pierwszy solista

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym
    • Król Marek w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Parys w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Rotbart w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Karenin w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Wie lange noch? w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Król Myszy w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Drosselmeyer w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Książę Griemin i Oniegin w Onieginie (John Cranko)
    • Tyran w Chopinie, artyście romantycznym (kreacja, Patrice Bart)
    • Książę Fleur de Pois w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Wielki Bramin w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Przywódca w Święcie wiosny (Maurice Béjart)
    • Ojciec Klary w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Generał w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Drosselmeyer w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Ojciec Klary w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Generał w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Drosselmeyer w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Ojciec w Synu marnotrawnym (George Balanchine)
    • Ojciec Kopciuszka w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Spodek-Pyram w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Pan Capuleti w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Lorenzo w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Stary Żołnierz w Zielonym stole (Kurt Jooss)
    • Baptista w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Król Stanisław August w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Krzesiński w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor)
    • oraz partie solowe w baletach
    • In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Miłość (kreacja, Arkadiusz Gołygowski, IV Warsztat Choreograficzny)
  • Z Państwową Szkołą Baletową im. Romana Turczynowicza
    • Wilk w Czerwonym Kapturku (Zofia Rudnicka)
    • Czas w balecie W królestwie jesiennych liści (kreacja, Kama Akucewicz)
    • Grand pas z Paquity (Marius Petipa / Jarosław Piasecki)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
    • Kankanista Valentin w Brazylijczyku w Paryżu (Lorca Massine)
    • Yorgos w Greku Zorbie (Lorca Massine)
    • Hrabia Albrecht w Giselle (trad. / Anatolij Gridin, Irina Michajliczenko)
    • Solista w Twilight (Hans van Manen)
    • Alonso w La Gitana (kreacja, Pierre Lacotte wg Filippo Taglioniego)
    • Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim (trad. / Konstantin Siergiejew)
    • Przyjaciel Colasa w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton)
    • Słońce w Carmina burana (Antal Fodor)
    • Król Myszy w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Parys w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • oraz partie solowe w baletach
    • Święto wiosny (kreacja, Emil Wesołowski)
    • Trzecia symfonia Henryka M. Góreckiego (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Rossiniana (Antal Fodor)
  • Z Kasseler Ballett
    • Dorian Gray w Portrecie Doriana Graya (kreacja, Terrance Ho Sin Hang)
    • Bestia w Pięknej i bestii (kreacja, Terrance Ho Sin Hang)
    • Młodzieniec w Pięknej i bestii (Terrance Ho Sin Hang)
    oraz partie solowe w baletach
    • Body & Soul – Dance Movement III (kreacja, Terrance Ho Sin Hang)
    • Flamma Flamma (Terrance Ho Sin Hang)
    • Siddhartha (kreacja, Terrance Ho Sin Hang)
  • Ponownie z Baletem Teatru Wielkiego – Opery Narodowej
    • Książę Buckingham w Trzech muszkieterach (André Prokovsky)
    • Pan S. w Grach (Emil Wesołowski)
    • Jeden z Trzech w Cudownym Mandarynie (kreacja, Emil Wesolowski)
    • Jean w Pannie Julii (Birgit Cullberg)
    • Guido w La dolce vita (Zofia Rudnicka)
    • Rotbart w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Generał w Świętej wiośnie (kreacja, Emil Wesołowski, reżyseria Krzysztof Zaleski)
    • Książę Zygfryd w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Książę Fleur de Pois w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Główny solista w Musagète (Boris Ejfman)
    • Solista drugi w Serenadzie (George Balanchine)
    • Harmodius w Spartakusie (kreacja, Emil Wesołowski)
    • Spartakus w Spartakusie (Emil Wesołowski)
    • Harnaś w Harnasiach (Emil Wesołowski)
    • Piotr Czajkowski w Czajkowskim (Boris Ejfman)
    • Oniegin w Onieginie (John Cranko)
    • Pan Twardowski w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Król Zygmunt August w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Karenin w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    oraz partie solowe w baletach
    • Krzesany Wojciecha Kilara (Emil Wesołowski)
    • Coś jakby (Mats Ek)
    • Requiem dla wydrążonych ludzi (kreacja, Karol Urbański)
    • Petite Mort (Jiří Kylián)
  • Z innymi zespołami
    • Książę w Dziadku do orzechów (Przemysław Śliwa), Balet Państwowej Opery, Bydgoszcz
    • Yorgos w Greku Zorbie (Lorca Massine), Balet Teatru Wielkiego, Łódź
    • Pas d’action z Bajadery (Marius Petipa), Maximiliano Guerra’s Joven Ballet, Buenos Aires
    • Duet w Preludio para una noche estrellada (Maximiliano Guerra), Maximiliano Guerra’s Joven Ballet, Buenos Aires
    • Solista w Variaciones en Ragtime (Rodolfo Lastra), Maximiliano Guerra’s Joven Ballet, Buenos Aires
    • Jean w Pannie Julii (Birgit Cullberg), Momoko Tani Ballet Company, Tokio
    • Polski bal z opery Iwan Susanin (Rostisław Zacharow), Teatr Bolszoj, Moskwa, Koncert Galowy
  • Występy gościnne
    • Polska: Bydgoszcz, Bytom, Gdańsk, Kraków, Lublin, Łódź, Poznań, Sopot i inne
    • Francja: Paryż i tournée (z Baletem Opery Narodowej)
    • Niemcy, Szwajcaria, Cypr (z Baletem Opery Narodowej)
    • Argentyna: Buenos Aires (z Baletem Opery Narodowej) i tournée (z Baletem Teatro Colón)
    • Brazylia: Rio de Janeiro, São Paolo (z Baletem Opery Narodowej)
    • Japonia: Tokio z Momoko Tani Ballet Company
    • Kanada: Montreal (z Baletem Opery Narodowej)
    • Anglia: Londyn, Sadler’s Wells Theatre (z Baletem Opery Narodowej)
    • Rosja: Moskwa, Teatr Bolszoj (z Baletem Opery Narodowej) i Sankt Petersburg, Teatr Maryjski (z Polskim Baletem Narodowym)
    • Chiny: Szanghaj (z Polskim Baletem Narodowym, Światowa Wystawa Expo, 2010)
    • Holandia: Haga (z Polskim Baletem Narodowym, Zuiderstrandtheater, 2016)

Nagrody

    • 1990: Nagroda Specjalna w kategorii juniorów VII Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 1999: Medal 200-lecia Polskiego Baletu przyznany przez Ministerstwo Kultury i Sztuki
    • 2011: Medal Honorowy Fundacji Balet w Szczecinie

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Tristan: Dawno nie oglądaliśmy tak (…) wyrazistego w ruchach Wojciecha Ślęzaka (król Marek). (Rzeczpospolita, 2/04/2009)
    • Tristan: Świetne ekspresyjne kreacje protagonistów: pierwszego tancerza Królewskiego Baletu Szwedzkiego Jana Erika Wikströma i Izabeli Milewskiej w rolach legendarnych kochanków oraz Wojciecha Ślęzaka (król Marek). (Ruch Muzyczny, 19/04/2009)
    • Tristan: Wojciech Ślęzak jako Król Marek ma posturę dla tej królewskiej postaci. (Dance Europe, 5/2009) 
    • Tristan: Wojciech Ślęzak stworzył pełną wyrazu postać króla Marka. (Twoja Muza, 6-7/2009)
    • Sen nocy letniej: Trzeba podkreślić świetne występy Wojciecha Ślęzaka w partii Spodka-Osła-Pyrama (…). Był niezwykle zabawny i bardzo zmysłowy, a nawet lubieżny po przemianie w osła. (naczubkachpalcow.pl, 25/03/2013)
    • Romeo i Julia: Bardzo podobał mi się Pan Capulet Wojciecha Ślęzaka; to rola z dużą ilością tańca, ale potrzebująca starszego tancerza, takiego jak Ślęzak, dla pełnego wyrażenia tej postaci. (Dance Europe, 207/June 2016)

Polecane