Powder her face

Thomas Adès

Opera kameralna w dwóch aktach i ośmiu scenach
Libretto: Philip Hensher
Prapremiera: 1.07.1995, Cheltenham Festival, Everyman Theatre, Cheltenham
Premiera polska, premiera obecnej inscenizacji: 9.05.2015
Koprodukcja: Théâtre Royal de la Monnaie, Bruksela
Oryginalna angielska wersja językowa z polskimi napisami

Widownia zostanie ustawiona na Scenie Głównej w Sali Moniuszki

Spektakl wyłącznie dla widzów dorosłych

Nareszcie! Doczekaliśmy się wystawienia opery Thomasa Adèsa w Polsce prawie zupełnie nieobecnego, a którego kariera kompozytorska na scenie anglosaskiej jest jedną z najbłyskotliwszych w ostatnim ćwierćwieczu.

Pierwowzorem głównej bohaterki „Powder Her Face” była Margaret, księżna Argyll — piękna celebrytka, która „zasłynęła” z gorszących ekscesów w trakcie procesu rozwodowego, wszczętego przez jej arystokratycznego małżonka.

Kameralna kompozycja 24-letniego Adèsa, utrzymana w duchu weillowskiej opery kabaretowej, nosi wszystkie rozpoznawalne cechy muzyki genialnego londyńczyka: harmoniczne wyrafinowanie, formalny zmysł, niewyczerpaną inwencję w żonglowaniu muzycznymi konwencjami. Chociaż na kartach tej partytury artysta lubi przespacerować się pod ramię z Schubertem, Bergiem czy Brittenem, to niejedną perłę odnajdą też wielbiciele Astora Piazzolli.

Kogo komplementy pod adresem Adèsa nie przekonały, może do „Powder Her Face” przyciągnąć wzmianka o „arii fellatio”, zachłannie wymruczanej przez Księżnę przy nieodzownej „asyście” hotelowego boya. Ten szybki numer, który stał się emblematem całego muzycznego majstersztyku kompozytora, jest chyba najlubieżniej wypomadowaną sceną w historii operowego gatunku.

Obsada

Realizatorzy

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Mimowie, tancerki i tancerze-dzieci

Sponsorzy

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patron medialny premiery

  • Współorganizator koktajlu

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej