Don Kichot

Ludwig Minkus / Marius Petipa, Aleksandr Gorski, Alexei Fadeyechev

  • Akt I

    ok. 45 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt II

    ok. 40 min

  • Przerwa

    20 min

  • Akt III

    ok. 35 min

Czas trwania: 2 h 40 min

  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet

Balet w trzech aktach
Libretto: Marius Petipa według Miguela de Cervantesa
Premiera: 29.05.2014
Koprodukcja: Królewski Balet Flandryjski, Antwerpia

spotkanie Don Kichot

Przed baletem
Don Kichot

w dniach: 8, 9, 10, 11, 12/02 oraz 1 i 2/03
zapraszamy do Foyer Głównego na 
SPOTKANIA WPROWADZAJĄCE.
Z udziałem gości specjalnych.

Prowadzi MACIEJ KRAWIEC.

Rozpoczynamy na 45 min. Przed przedstawieniem.
Wstęp za okazaniem biletu na spektakl.

Serdecznie zapraszamy!

Już w 1614 roku (!) w królewskim Luwrze tańczono balet dworski Don Quichotte. Później motywy z dzieła Cervantesa zadomowiły się w balecie na stałe, owocując przez 400 lat dziesiątkami nowych opracowań. Prawdziwą furorę zrobił jednak balet Mariusa Petipy z muzyką Ludwiga Minkusa (1869), bo trwa na scenach do dzisiaj, odświeżany i przetwarzany przez kolejne pokolenia choreografów. Skąd taka jego żywotność i popularność? Malowniczy koloryt dawnej Hiszpanii, ponętne Cyganki i strojni toreadorzy, błędny rycerz z La Manchy, komiczny Sancho Panza i pokraczny Gamache zawsze mogą liczyć na powodzenie. A główni bohaterowie, Kitri i Basilio, nie mają sobie równych w repertuarze klasycznym w kategoriach wdzięku, temperamentu i wirtuozerii tanecznej. Wszystko to tworzy porywającą rewię tańca klasycznego w hiszpańskiej stylistyce.

Realizatorzy

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • ,

    Prolog

    Naczytawszy się romansów o rycerzach i rycerskości, Don Kichot postanawia wyruszyć w podróż, aby dokonywać wielkich czynów przynoszących mu chwałę. Na swojego giermka wybiera wiernego Sancho Panzę, człowieka o trzeźwym usposobieniu bez skłonności do marzycielstwa.

  • ,

    Akt I

    W Barcelonie czuje się świąteczne podniecenie. Kitri, córka oberżysty, flirtuje z zakochanym w niej cyrulikiem Basiliem. Przyłapuje ich Lorenzo, ojciec Kitri, i przegania Basilia: cyrulik to żadna partia dla jego córki. Lorenzo chce wydać Kitri za zamożnego szlachcica Gamache’a. Jednak Kitri zdecydowanie nie zamierza poddać się woli ojca.

    W trakcie zabawy na placu pojawia się Don Kichot w towarzystwie giermka Sancho Panzy. Zauważywszy oberżystę, Don Kichot bierze go za właściciela rycerskiego zamku i wita z szacunkiem. Lorenzo odpowiada w podobnym tonie i zaprasza Don Kichota do oberży. Sancho Panza pozostaje na placu. Kiedy grupka młodych ludzi zaczyna się z niego naśmiewać, Don Kichot natychmiast spieszy giermkowi na ratunek.

    Widząc Kitri, Don Kichot sądzi, że jest ona piękną Dulcyneą, którą widywał w snach i obrał jako „damę swego serca”. Kitri jednak znika, ucieka z Basiliem. Wówczas Lorenzo, Gamache i Don Kichot wyruszają na ich poszukiwanie.

  • ,

    Akt II

    Scena 1
    Kitri i Basilio ukrywają się w tawernie. Odnajdują ich tam Lorenzo, Gamache i Don Kichot. Lorenzo pragnie natychmiast ogłosić zaręczyny Kitri z Gamachem. Wówczas Basilio, który jest nią w zmowie, udaje samobójstwo. Kitri szlocha nad ciałem ukochanego. Ogarnięty szlachetnym oburzeniem Don Kichot oskarża Lorenza o nieczułość i grożąc mu mieczem zmusza do zgody na małżeństwo córki z cyrulikiem. W tym momencie Basilio zrywa się na równe nogi. Nie ma już sensu udawać nieżywego.

    Scena 2
    Na polanie nieopodal wiatraków znajduje się rozległe cygańskie obozowisko. Jest także teatrzyk kukiełkowy. Niebawem pojawiają się tu Don Kichot i Sancho. Właściciel teatrzyku zaprasza Don Kichota, by obejrzał przedstawienie. Don Kichot ogląda występ z zapartym tchem i zapomniawszy, że ma do czynienia z teatrem wbiega na scenę z mieczem w dłoni, aby obronić tych, którzy potrzebują jego opieki. Rozwala scenę, rozrzuca kukiełki, a gdy nagle widzi wiatraki, bierze je za złych czarowników, których musi pokonać. Kiedy łapie skrzydło wiatraka, najpierw szybuje w górę, a następnie upada na ziemię.

    Scena 3
    Ranny Don Kichot wraz z Sancho Panzą znajdują się w lesie. Don Kichotowi wydaje się, że las wypełniają potwory i olbrzymy. Sancho Panza układa go do snu, a sam biegnie szukać pomocy. We śnie Don Kichot widzi „damę swego serca”, Dulcyneę w otoczeniu driad i wróżek. Sancho Panza powraca z Księciem i Księżną, którzy byli właśnie na polowaniu w lesie. Błaga, by pomogli śniącemu Don Kichotowi. Książę i Księżna zapraszają błędnego rycerza w odwiedziny do swego zamku.

  • ,

    Akt III

    Zamek Księcia. Wszystko jest gotowe na przyjęcie Don Kichota.
    Usłyszawszy od Sancho Panzy radosną opowieść o miłości Kitri i Basilia, Książę i Księżna są tak mili, że proponują, by ich wesele odbyło się na zamku. Don Kichot i Sancho Panza zostają zaproszeni do zajęcia honorowych miejsc. Nadchodzi uroczysty orszak. Don Kichot widzi Kitri i znów bierze ją za „damę ze snów”. Jednak Księciu i Sancho Panzie udaje się go przekonać, iż jest to ta sama córka oberżysty, której pomógł połączyć się z jej ukochanym Basiliem. 
    Trwa zabawa. Wszyscy składają podziękowania dzielnemu rycerzowi i jego giermkowi.

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej