Preludium Premierowe:
Słynny Rossini kameralny

Koncerty kompozytorów premier sezonu 2016/17

PROGRAM:

Gioachino Rossini:

Sonata a quattro C-dur nr 3
Duo D-dur na wiolonczelę i kontrabas
Sonata a quattro A-dur
nr 2
Sonata a quattro D-dur
nr 6

Gioachino Rossini. Arcymistrz muzycznego żartu. Twórca oper kochanych przez widzów na całym świecie. To operom właśnie – wirtuozerskim wcieleniom bel canta – zawdzięcza przed wszystkim swoją sławę – choć ostatnią z nich napisał w wieku 36 lat. Przez kolejnych 39 oddawał się przyjemnościom błogiego życia – w tym swoje pasji kulinarnej. Tworzył jedynie finezyjne miniatury na fortepian, które tytułował z właściwym sobie przewrotnym humorem Grzechami starości (pojawiły się w cyklu Preludiów przed premierą Wilhelma Tella).
W przeddzień premiery Turka we Włoszech na scenie Opery Narodowej zapraszamy na spotkanie z wyjątkowej urody kameralistyką Rossiniego: Sonatami na kwartet smyczkowy oraz Duo na… wiolonczelę i kontrabas.
Sonaty, pochodzące ze zbioru Sei sonate a quattro stworzył Rossini w wieku lat… 12, bawiąc u przyjaciół na wakacjach. Duetto per violoncello e contrabasso powstał w roku 1824 – dokładnie pomiędzy SemiramidąPodróżą do Reims. Ten wieczór Preludiowy wypełniają więc utwory genialnego dziecka i dojrzałego twórcy, znudzonego nieco własną oszałamiającą sławą, do której, podobnie jak do całej swej twórczości, podchodził z przymrużeniem oka. Mimo to stworzył kameralne arcydzieła, w których jak w soczewce skupia się kwintesencja jego stylu przepełniona nasyconym wykwintnym poczuciem humoru mającym źródło w czymś tak niezwykle rzadkim w sztuce – dystansem do siebie i otaczającego świata, świata napuszonych celebrytów, artystów wielkiego o sobie mniemania.

PRELUDIA PREMIEROWE to seria koncertów kameralnych w przeddzień wieczorów premierowych na Dużej scenie: spotkanie z muzyką intymną, skupioną, zamkniętą w miniaturowej w stosunku do wielkich dzieł scenicznych formie. Oferuje spojrzenie na twórczość kompozytorów wystawianych oper z innej perspektywy, ukazuje ich często mniej znane oblicze -– stanowiące ich doskonałe dopełnienie. Dotknięcie subtelnej materii najwyższej próby kameralistyki zarówno instrumentalnej jak i wokalnej, czasem refleksyjnej, czasem żartobliwej, jest znakomitym wprowadzeniem w aurę muzyczną – i nie tylko – premier wyznaczających oś programową sezonu.

Preludia są krótkimi, godzinnymi koncertami, gromadzącymi melomanów i miłośników opery poszukujących pięknego muzycznego przeżycia i głębszego zrozumienia dzieł tworzonych dla sceny.

Obsada

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej