Umarłe miasto

Erich Wolfgang Korngold

  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet

Opera w trzech obrazach
Libretto: Paul Schott według Bruges umarłe Georgesa Rodenbacha
Prapremiera: 4.12.1920, Kolonia / Hamburg
Koprodukcja: Gran Teatre del Liceu, Barcelona
Oryginalna niemiecka wersja językowa z polskimi napisami

Erich Wolfgang Korngold był cudownym dzieckiem. W wieku pięciu lat grał melodie z Don Giovanniego, komponował jako dziesięcioletni chłopak, a gdy był nastolatkiem jego utworami dyrygowali i wystawiali je na słynnych europejskich scenach najwybitniejsi dyrygenci tamtego czasu. Umarłe miasto stworzył w 1920 roku jako dwudziestotrzylatek, w tym samym roku odbyły się jego premiery w Hamburgu i Kolonii. Libretto oparte zostało na powieści belgijskiego symbolisty Georgesa Rodenbacha Bruges-la-Morte (1892), którą autor wpisał się w protest przeciw projektom przekształcenia flandryjskiego miasta Brugia, klejnotu średniowiecznej architektury, w nowoczesny port. Ale to nie nocna sceneria zagrożonej Brugii przyniosła sukces temu dziełu (do 1924 zagrano je w Wiedniu, Nowym Jorku, Pradze, Monachium i Berlinie), tylko intrygująca fabuła i ekstatyczna muzyka. Świat umarłych miesza się tu ze światem żywych, a bohaterowie, Paul i Maria/Marietta krążą między snem i jawą. W przedwojennej Polsce na fali europejskich sukcesów premiera opery, pod tytułem Zamarły gród, odbyła się we Lwowie w 1928 roku. W latach 30. kompozytor przeniósł się do Stanów Zjednoczonych i pisał dla Hollywood. Ukształtował styl amerykańskiej muzyki filmowej. Czterokrotnie nominowany do Oscara, dwukrotnie go otrzymał. Umarłe miasto Korngolda, w którego osobie opera łączy się z kinem, wydaje się wymarzonym tematem dla twórczości reżyserskiej Mariusza Trelińskiego.

Obsada

Realizatorzy

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni premiery

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Współorganizator koktajlu

  • Czas odmierza nam