Jezioro łabędzie

Piotr Czajkowski / Krzysztof Pastor

  • AKT I

    35 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT II

    55 min

  • Przerwa

    20 min

  • AKT III

    45 min

Czas trwania: 2 h 55 min

Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem
Nowe libretto: Paweł Chynowski
Muzyka: Piotr Czajkowski
Redakcja muzyczna: Paweł Chynowski i Alexei Baklan

Sen, marzenie i fantazja są bardzo ważne dla tej inscenizacji. Paweł Chynowski, twórca nowego libretta Jeziora łabędziego, wpisał w jeden z najbardziej znanych baletów wątek historyczny – romans przyszłego cara Mikołaja II z Matyldą Krzesińską, młodą baleriną petersburskiego Teatru Maryjskiego. Car Aleksander, niechętny ślubowi syna z heską księżniczką Alix, poznaje syna z tancerką Matyldą. Alix ucieleśnia w tej opowieści białego łabędzia, a Matylda zastępuje czarnego. Mamy więc rozdarcie carewicza pomiędzy różnymi aspektami miłości, czułości, namiętności. Niki jako chłopiec ujrzał małą Alix, zauroczoną lalką-łabędziem. Sześć lat później prześle mu prezent – książkę z baśnią o łabędziach. Będzie ona towarzyszyła Nikiemu mimo tego, że ojciec odprawia posłów Hesji, nie zgadzając się na zaręczyny syna. Te łabędzie z baśni śnić się będą odtąd młodzieńcowi i w takim rozmarzeniu uwiedzie go Matylda. Już jako kochanka carewicza, podczas maskarady, także wystąpi przebrana za czarnego łabędzia. Miłość do Alix w końcu zwycięży, lecz wspomnienie Matyldy pozostanie zawsze żywe, bo zawsze pociąga nas to, czego brakuje. Nowe libretto nawiązuje do baśniowego wątku baletu Czajkowskiego. Także choreografia Krzysztofa Pastora, choć autorska, sięga po najcenniejsze sekwencje klasycznego oryginału Lwa Iwanowa i Mariusa Petipy.

Realizatorzy

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej