Niżyński.
Święto snów

Igor Strawiński / Sławomir Krawczyński, Tomasz Wygoda, Anna Godowska

  • Część I

    1 h 30 min

  • Przerwa

    30 min

  • Część II

    1 h 30 min

Czas trwania: 3 h 30 min

Muzyka: Święto wiosny Igora Strawińskiego w wykonaniu New York Philharmonic,

Premiera: 1 września 2013, Stary Browar, Studio Słodownia +3, PoznańW spektaklu wykorzystane są zremiksowane fragmenty choreografii Niżyńskiego do baletów Popołudnie fauna oraz Święto wiosny.

Niżyński. Święto snów to nowa inscenizacja przełomowego w historii zarówno muzyki, jak i tańca Święta wiosny Igora Strawińskiego – solo performance, będący podróżą przez odmienne stany świadomości Wacława Niżyńskiego, legendarnego tancerza i choreografa, zrealizowany na podstawie jego Dziennika oraz twórczości.

Dziennik Niżyńskiego wydał się twórcom spektaklu księgą snów, śnionych na jawie i gorączkowo zapisywanych. Analizując te sny, odkrywali pewien wewnętrzny świat, który nieustannie balansuje pomiędzy ekstazą i nicością, a jednocześnie przepełniony jest tęsknotą za dzieciństwem ludzkości, kiedy to ośrodkiem myśli było serce, wspólnota wyrastała z rytualnego tańca, a kontakt z Bogiem był tak bezpośredni jak z drugim człowiekiem. Dramaturgia tego świata znalazła zdumiewający odpowiednik w Święcie wiosny Strawińskiego. Ten utwór zdawał się czekać na interpretację poświęconą Wacławowi Niżyńskiemu. Święto wiosny jako Święto snów.

„Jestem Bogiem w ciele. Wszyscy posiadają to uczucie, tylko nikt się nim nie posługuje. Ja się nim posługuję. Znam jego działanie. Kocham jego działanie”. Wacław Niżyński, Dziennik.

Premiera zrealizowana w ramach cyklu Co z tym Tańcem dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Podziękowania dla Dyrekcji Opery Narodowej oraz Dyrekcji Polskiego Baletu Narodowego w Warszawie za udostępnienie sal na próby.

Podziękowania dla Ashtanga Joga Studio za pomoc w realizacji projektu.

Specjalne podziękowania dla Margarity Simonowej z Polskiego Baletu Narodowego za konsultacje przy realizacji Tańca Ofiarnego.

Sławomir Krawczyński jest reżyserem teatralnym i dramatopisarzem. Autor i realizator projektu badawczego pod nazwą „Taniec śniącego ciała”, którego celem jest zastosowanie metod psychologii zorientowanej na proces Arnolda Mindella oraz psychologii analitycznej C.G. Junga w praktyce tańca i teatru. „Taniec śniącego ciała” realizowany jest we współpracy z Akademią Psychologii Zorientowanej na Proces w Warszawie. Laureat wielu nagród na festiwalach teatralnych w Polsce oraz filmowych w Polsce i za granicą (m.in. jedna z nagród głównych VIII Ogólnopolskiego Konkursu na Wystawienie Polskiej Sztuki Współczesnej przyznana za spektakl Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia, lecz zdążyliśmy zapomnieć). Trzykrotny stypendysta Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Stypendysta Komitetu Kinematografii. Współzałożyciel Teatru Bretoncaffe i jego dyrektor artystyczny. Autor i reżyser spektakli Lustro. Byliśmy tam któregoś dnia lecz zdążyliśmy zapomnieć, Ś-nic, T-RAUM, Slam.in, Slam.out, Opera toffi, Manifest jaszczurki, Tańcząc Sarę Kane, dion.is.us, Ja, Agaue, Topinambur. Z Teatrem Bretoncaffe wielokrotnie reprezentował sztukę polską za granicą – we Francji, w Niemczech, Estonii, Chorwacji, Słowenii, Słowacji, Rosji, Czechach i na Węgrzech. Tomasz Wygoda jest tancerzem, aktorem, pedagogiem i choreografem. Debiutował i przez sześć lat tańczył w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu (1997–2003). Z Teatrem Bretoncaffe z Warszawy stworzył spektakl Slam out oraz Tańcząc Sarę Kane. Współpracuje z Teatrem Starym w Krakowie, gdzie bierze udział w spektaklach Krystiana Lupy (Zaratustra, Factory 2), Pawła Miśkiewicza (Niewinna), Michała Zadary (Fedra). Występował też u Krzysztofa Warlikowskiego (Oczyszczeni, Teatr Współczesny we Wrocławiu, Teatr Polski w Poznaniu, TR Warszawa) i Agnieszki Olsten (Lincz, Samsara Disco, Teatr Polski we Wrocławiu). Autor choreografii do spektakli Michała Zadary, Mikołaja Grabowskiego i Jana Peszka. W Teatrze Maryjskim w Petersburgu opracował ruch sceniczny do Pierścienia Nibelunga Wagnera w reżyserii Valery’ego Gergieva, George’a Tsypina i Alexandra Zeldina. Z Mariuszem Trelińskim pracował przy spektaklach operowych: La Bohème Pucciniego (Opera w Waszyngtonie), Borys Godunow Musorgskiego (Teatr Opery i Baletu w Wilnie, Teatr Wielki - Opera Narodowa), Król Roger Szymanowskiego, Aleko Rachmaninowa i Jolanta Czajkowskiego (Teatr Maryjski w Petersburgu), Orfeusz i Eurydyka Glucka (Opera w Bratysławie, Teatr Wielki - Opera Narodowa), Turandot Pucciniego (Teatr Wielki - Opera Narodowa), JolantaZamek Sinobrodego (Teatr Wielki - Opera Narodowa). Przygotował także choreografię do Jakoba Lenza Rihma, Halki Moniuszki, Latającego Holendra Wagnera i Medeamaterial Dusapina.

Anna Godowska jest tancerką, choreografem, pedagogiem tańca współczesnego. Rezydentka Centre national de la danse w Paryżu (2005), centrum Maison Folie w Belgii oraz Choreographisches Zentrum NRW w Essen, stypendystka Mobile Academy (2006), uczestniczka Theorem Residency Project (2005) oraz Interdyscyplinary Dramaturgy Coaching w Zagrzebiu. Współzałożycielka Teatru Bretoncaffe, gdzie pracowała jako choreograf i tancerka. Od 2005 roku jest stałą współpracowniczką Sławomira Krawczyńskiego przy realizacji projektu badawczo-artystycznego Taniec śniącego ciała. Autorka choreografii do spektakli Partytura I Chóru Kobiet (premiera Instytut Teatralny), Magnificat Chóru Kobiet (premiera Instytut Teatralny) oraz Requiemaszyna (premiera Instytut Teatralny) w reżyserii Marty Górnickiej. W jej dorobku znajduje się także współpraca z artystami z innych dziedzin sztuki, w ramach której wyróżnić należy rozwijającą się od kilku lat współpracę z Katarzyną Kozyrą: Lord of the Dance (2002), premiera: Museo Nacional Centro de Arte Reina, Sofia – współpraca choreograficzna; Cheerleader (2006), premiera: Galeria Narodowa Zachęta w Warszawie, choreografia i reżyseria ruchu; Il Castrato, (2006), premiera International Festival Gender Bender w Bolonii, choreografia do performansu oraz pracy video.

Exception message:

Message: Decoding failed: Syntax error
File: /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/vendor/ZEND/1.12.x/Zend/Json.php 
Line: 93 

Trace:
#0 /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/application/modules/play-data/controllers/FrontendPlayEventController.php(233): Zend_Json::decode('', true)
#1 /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/vendor/ZEND/1.12.x/Zend/Controller/Action.php(516): PlayData_FrontendPlayEventController->descriptionCastAction()
#2 /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/vendor/ZEND/1.12.x/Zend/Controller/Dispatcher/Standard.php(308): Zend_Controller_Action->dispatch('descriptionCast...')
#3 /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/vendor/ZEND/1.12.x/Zend/Controller/Front.php(954): Zend_Controller_Dispatcher_Standard->dispatch(Object(Zend_Controller_Request_Http), Object(Zend_Controller_Response_Http))
#4 /var/www/teatrwielki.pl/production/releases/20180326230339/web/typo3conf/ext/k2_zendpak/plugins/pi1/class.tx_k2zendpak_pi1.php(153): Zend_Controller_Front->dispatch(Object(Zend_Controller_Request_Http), Object(Zend_Controller_Response_Http))
#5 [internal function]: tx_k2zendpak_pi1->main('', Array)
#6 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/ContentObject/ContentObjectRenderer.php(7322): call_user_func_array(Array, Array)
#7 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/ContentObject/UserContentObject.php(40): TYPO3\CMS\Frontend\ContentObject\ContentObjectRenderer->callUserFunction('tx_k2zendpak_pi...', Array, '')
#8 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/ContentObject/ContentObjectRenderer.php(943): TYPO3\CMS\Frontend\ContentObject\UserContentObject->render(Array)
#9 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/ContentObject/ContentObjectRenderer.php(859): TYPO3\CMS\Frontend\ContentObject\ContentObjectRenderer->render(Object(TYPO3\CMS\Frontend\ContentObject\UserContentObject), Array)
#10 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/Controller/TypoScriptFrontendController.php(3579): TYPO3\CMS\Frontend\ContentObject\ContentObjectRenderer->cObjGetSingle('USER', Array)
#11 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/Controller/TypoScriptFrontendController.php(3524): TYPO3\CMS\Frontend\Controller\TypoScriptFrontendController->INTincScript_process(Array)
#12 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/Controller/TypoScriptFrontendController.php(3490): TYPO3\CMS\Frontend\Controller\TypoScriptFrontendController->recursivelyReplaceIntPlaceholdersInContent()
#13 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/Http/RequestHandler.php(232): TYPO3\CMS\Frontend\Controller\TypoScriptFrontendController->INTincScript()
#14 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/core/Classes/Core/Bootstrap.php(311): TYPO3\CMS\Frontend\Http\RequestHandler->handleRequest(Object(TYPO3\CMS\Core\Http\ServerRequest))
#15 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/typo3/sysext/frontend/Classes/Http/Application.php(78): TYPO3\CMS\Core\Core\Bootstrap->handleRequest(Object(TYPO3\CMS\Core\Http\ServerRequest))
#16 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/index.php(33): TYPO3\CMS\Frontend\Http\Application->run()
#17 /var/www/teatrwielki.pl/production/shared/web/typo3_src/index.php(34): {closure}()
#18 {main}  

Request Parameters:

array(1) {
  ["id"] => string(4) "1763"
}

Last 30 lines of php.log: