Jerzy Tchórzewski

23.03.—16.05.2015

„Na rozkaz pani Ireny Karpińskiej – dyrektorki Szkoły Malarskiej w Siedlcach, w 1946 roku wsiadłem do pociągu z teczką prac malarskich, aby złożyć je w krakowskiej ASP” - tak zaczęła się kariera artystyczna Jerzego Tchórzewskiego. Studia u Zygmunta Radnickiego, a potem u Zbigniewa Pronaszki, nadto klimat krakowskiej bohemy z Tadeuszem Kantorem na czele wyznaczyły kierunek jego rozwoju artystycznego, czyniąc z Tchórzewskiego artystę, którego prace zaprezentowano w 1948 roku na I Wystawie Sztuki Nowoczesnej w Krakowie.

Zamknięta decyzją władz wystawa stała się symbolem socrealistycznej hibernacji, w jakiej znalazła się cała polska sztuka. Jerzy Tchórzewski tworzył w tym okresie głównie do szuflady, a sukcesy, coraz większe z każdą kolejną
wystawą, zaczął odnosić dopiero po „odwilży”. Pisano o nim: „Przeciwnie niż większość młodych malarzy w Paryżu, Polacy wiedzą, dlaczego malują. Spośród wszystkich wymieniam (…) Tchórzewskiego o umyśle wynalazczym, dynamicznej wyobraźni, którego obrazy odzwierciedlają w niezwykły sposób świadomość przeczutego chaosu” (Alain Joffroy, wypowiedź przytoczona przez Zbigniewa Herberta [w:] Idem, Węzeł gordyjski oraz inne pisma rozproszone 1948-1998, zebr. i oprac. P. Kądziela, Warszawa 2001, s. 289).

Jerzy Tchórzewski związany był z międzynarodowym ruchem PHASES, Grupą Krakowską II, wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Powszechnie uważano go za surrealistę, choć z żadnym konkretnym stylem się nie identyfikował. Malował wymyśloną przez siebie techniką polegającą na nakładaniu warstw różnej konsystencji i różnie schnących farb. Nie lubił tytułować swoich obrazów, bo uważał, że nazwa nie oddaje pełni treści, tak jak imię nie oddaje istoty człowieka. Próbował też swoich sił w pisarstwie, czytelnikiem jego wierszy i krótkich form był przez długi czas bliski przyjaciel artysty, Tadeusz Różewicz.

Wystawa obejmuje blisko pięćdziesiąt prac Jerzego Tchórzewskiego dokumentujących dokładnie pół wieku działalności artystycznej tego malarza (1946-1996). Większość zgromadzonych prac pochodzi ze zbiorów rodzinnych i kolekcji prywatnych, tylko trzy wypożyczono ze zbiorów muzealnych. Co ciekawe, wiele prac będzie pokazywanych po raz pierwszy od 1957 roku. Na wystawie zobaczymy m.in. największy obraz olejny artysty – pochodzącą z kolekcji Józefa Grabskiego Bitwę pod Grunwaldem (tytuł nadał Tadeusz Kantor).

 

 

 

 

 

fot: Jerzy Tchórzewski w pracowni przy al. Solidarności, 1964, zbiory prywatne (1), Jerzy Tchórzewski, Bitwa pod Grunwaldem, ze zbiorów Józefa Grabskiego (2)

Informacje

Organizator

Galeria Opera

Czas trwania

23.03.—16.05.2015

Wstęp

Galeria Opera czynna jest od czwartku do soboty w godzinach 10.00-17.00. Wejście przez hol kas przedsprzedaży. Dla widzów także godzinę przed spektaklem oraz w czasie przerw.