
Malarka Agata Kus zainspirowana tekstem Maurice’a Maeterlincka, muzyką Claude’a Debussy’ego i przedstawieniem Katie Mitchell, na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej stworzyła autorską, malarską wersję Peleasa i Melizandy. Obrazy można oglądać w holu kasowym od 21 stycznia do 22 kwietnia.
O artystce:
Agata Kus jest absolwentką i doktorantką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie (dyplom w pracowni prof. Leszka Misiaka). W latach 2010-2014 była asystentką w atelier Pauliny Ołowskiej. Zajmuje się głównie malarstwem i wideo. Jest laureatką wielu nagród i stypendiów, w tym zwyciężczynią Międzynarodowego Biennale Sztuki Mediów WRO 2015 we Wrocławiu (Nagroda Główna za wielokanałową instalację wideo Kochanka). W roku 2017 została nominowana do Nagrody Spojrzenia Deutsche Banku i Zachęty. Jej obrazy znajdują się m. in. w kolekcji Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK w Krakowie, Muzeum Narodowym w Gdańsku oraz w licznych kolekcjach prywatnych w Polsce i zagranicą.
Agata Kus maluje głównie ludzi, wpisując się w obserwowany w ostatnich latach triumfalny powrót do klasycznego rodzaju figuratywności. Charakterystyczna dla jej malarstwa równoczesna wielość narracji, spojona w jedną kompozycję, pozwala na wielowątkowe czytanie obrazu: poszczególnego tematu lub syntezy ich wszystkich, układających się w nowe znaczenia. Nieoczywistość i dwuznaczność tych obrazów otwiera wiele możliwości interpretacji oraz podążania za ich niezwykle fascynującą narracją. Artystka stosuje przy tym liczne gry formalne, jak malarskie kolaże, pseudo-wycinanki, wklejki, zamazywania i destrukcje, sugerując zestawienie ze sobą wielu kompozycji o różnej fakturze i technice.
Dołącz do wydarzenia na Facebooku
Agata Kus, I Didn’t Mean To, olej na płótnie / huile sur toile, 100 x 140 cm, 2017 r.