Barbara Falender

17.06.—06.12.2020

Rzeźbiarka, studentka warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. W pracowni prof. Jerzego Jarnuszkiewicza zrozumiała, że „skończyła się sprawa powtarzania natury, a stanął problem interpretacji”. Interpretując, korzysta z rozmaitych materiałów: kamienia, metalu, gipsu, porcelany lub epoksydu. Początek lat 70. zeszłego stulecia przyniósł słynny cykl Poduszki erotyczne, co korelowało z ówczesną rewolucją obyczajową. Autorka skądinąd podkreślała wewnętrzną potrzebę „afirmacji erotyzmu”. Jej także zawdzięczamy wprowadzenie do wizualnej sztuki polskiej przedstawień aktu męskiego w wersji pozbawionej świętoszkowato-odzieżowych naddatków. Do Erosa doszedł w następnych latach Tanatos. O Sarkofagu Dorota Jarecka pisała, że „to po trosze łóżko, po trosze grobowiec”, a owocem przekroczenia najdalszej zdawałoby się z granic stała się fascynacja geometrycznymi formami, połączona z brutalizmem: Fatum to piramida z bazaltowych kubików. „Tylko forma abstrakcyjna może unieść tajemnicę śmierci” – pisała. W wielkim skrócie: ludzkie życie między ciałem a geometrią.

Na zdjęciu: KOLUMNY, 1995, gnejs, porcelana, wys. od 108 do 134 cm, kol. prywatna

Organizator

Galeria Opera

Czas trwania

17.06.—06.12.2020

Wstęp

Galeria Opera jest czynna:
• w czerwcu (środa–niedziela, 11.00–18.00),
• w lipcu i sierpniu (poniedziałek–piątek, 11.00–18.00, bilety będą dostępne w kasach w holu głównym).
Katalogi i książeczki dla dzieci związane z wystawą w miarę możliwości będą dostępne w kasach.

Wejście przez hol kas przedsprzedaży (wstęp 1 zł). Dla widzów także na godzinę przed spektaklami i podczas przerw.

Zasady bezpieczeństwa obowiązujące pracowników oraz publiczność podczas przebywania w Galerii Opera w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej w związku z przeciwdziałaniem rozprzestrzenianiu wirusa SARS-CoV-2