Jerzy Adam Stajuda

17/04-20/06/2023

„Zostałem malarzem z trzech powodów: po pierwsze Tadeusz Brzozowski przywiózł mi w prezencie słoik terpentyny weneckiej, po drugie Stefan Gierowski pofatygował się do Falenicy, by zrobić korektę „młodszemu koledze”, a po trzecie poznałem Grochowiaka. Miał 23 lata, ja 21 i on się do mnie odnosił jako do malarza” – podsumował swoje malarskie inicjacje Jerzy Stajuda. Z Grochowiakiem się przyjaźnił i chciał założyć teatr uliczny, Artura Nachta-Samborskiego uważał za mistrza i mentora, ale w słynnym mieszkaniu Stajudy na Wiejskiej, które stało się legendarnym salonem artystycznym, bywała cała Warszawa. Choć był człowiekiem wielu talentów – studiował architekturę, publikował teksty krytyczne na temat sztuki na łamach „Współczesności”, „Za i przeciw”, „Przeglądu Artystycznego”, „Więzi”, „Nowej Kultury”, „Przeglądu Kulturalnego”, „Ty i Ja”, hobbystycznie studiował chińską kaligrafię i sztukę Dalekiego Wschodu, sklejał modele okrętów wojennych – to jego życie działo się między sztalugami a fortepianem. Fortepian zajmował centralne miejsce w jego salonie, ale grał na kilku instrumentach, był znakomitym muzykiem samoukiem. Jego kompozycje malarskie zachwycają lekkością i delikatnością, przejrzystością barw, precyzją konstrukcji, mistrzowskim operowaniem pustką. Swoją sztukę nazywał „malarstwem hipnagogicznym”, halucynacyjnym, czymś na granicy jawy i snu.

Stanisław Grochowiak
Malarstwo

Jurkowi Stajudzie –
znad jego obrazów

Jest teraz moda w malarstwie mówić
Zrobiłem obraz
To jest ładny kawał
Ściany lub muru albo rzecz wycięta
Z jakichś zbytecznych zielonych parkanów

I ja się godzę
To są tylko płaty
Ścian połamanych
Purpurową trąbą

I ja się godzę
To sztachety płotów
Deseczki trumien
Grobowców tapety

W ścianach z purpury
Mieszkał przecież starzec
O spuchniętej nodze

W ścianach z żółcienia
Miotała się złość
Nie rozprawiczonej do śmierci brunetki
W ścianach szpitalnych białych od zachwytu
Stał człowiek nagi ze strachu przed bombą

Malarstwo wasze
Pozornie nieczułe
W którym lubicie śmiać się z wielkich słów
Zostanie w czasie
Ogromną pompeją
Gdzie ludzie milczą
Jak w popiele dzwony

Organizator

Galeria Opera

Czas trwania

17/04-20/06/2023

Wstęp

Galeria Opera jest czynna:
• wtorek–sobota, 12.00–18.00,
• niedziela, 12.00–17.00,

Bilety dostępne w kasach w holu głównym.

Katalogi i książeczki dla dzieci związane z wystawą w miarę możliwości będą dostępne w kasach.

Wejście przez hol kas przedsprzedaży (wstęp 1 zł). Dla widzów także na godzinę przed spektaklami i podczas przerw.