VI Dni Sztuki Tańca

Tegoroczną edycję rozpocznie własna premiera Polskiego Baletu Narodowego, 
zakończy wizyta zespołu Borisa Ejfmana.

Dni Sztuki Tańca organizowane są po raz szósty i z roku na rok zyskują coraz liczniejszą publiczność. W tym roku warto dla nich rezerwować czas między 15 a 23 listopada.

Na początek Polski Balet Narodowy przedstawi premierowy wieczór „1914”, złożony z prac trzech choreografów: Kurta Joossa („Zielony stół”), Jiřiego Kyliána („Msza polowa”) oraz Roberta Bondary („Nevermore…?”). Spektakl będzie można obejrzeć 15, 16 i 18 listopada. Podczas Dni Sztuki Tańca gospodarze wystąpią również 21 listopada w kameralnym spektaklu „Obsesje”, na który składają się choreografie Krzysztofa Pastora („Adagio & Scherzo” i „Moving Rooms”) oraz Emila Wesołowskiego („Powracające fale”).

Atrakcją takich festiwali są jednak przede wszystkim goście. Baletową klasykę zaprezentuje zespół Teatru Wielkiego w Poznaniu, który przyjedzie z „Kopciuszkiem” (20 listopada). Tę popularną bajkę z muzyką Siergieja Prokofiewa zrealizował Kanadyjczyk Paul Chalmer. Posługując się techniką klasyczną, stworzył widowisko bardziej dla dorosłych niż dla dzieci, jest bowiem w nim sporo goryczy i smutku.

Całkowicie odmienny styl tańca przyniesie wieczór „Engagé & Rust” (19 listopada). To projekt dwojga artystów: Elwiry Piorun, związanej z warszawskim Teatrem Tańca Zawirowania, i Ido Tadmora, jednego z najlepszych tancerzy i choreografów Izraela. Zobaczymy dwie opowieści pokazujące różne strony związku dwojga dojrzałych ludzi. Autorem pierwszej choreografii jest sam Tadmor, drugiej — współpracująca z nim od kilku lat Brytyjka, Rachel Erdos. Spektakl „Engagé & Rust” miał premierę w ubiegłym roku w Tel Awiwie.

Ostatni gość VI Dni Sztuki Tańca nie wymaga rekomendacji. To sanktpetersburski Teatr Baletu Borisa Ejfmana, który pokaże spektakl „Po drugiej stronie grzechu”. Tytuł polskim widzom nieznany, ale nie jest to rzecz całkiem nowa.

— Prawie 20 lat temu zrealizowałem „Braci Karamazow” — opowiada Boris Ejfman. 
— Spektakl cieszył się powodzeniem, także w Polsce. Zrobiłem nowych „Braci Karamazow”, ponieważ ten temat jest mi nadal bliski, a jednocześnie czuję, że dziś trzeba go pokazać inaczej. Podejrzewam, że tego potrzebuje również publiczność.

Zmienioną wersję baletu opartego na powieści Fiodora Dostojewskiego petersburski zespół pokaże 22 i 23 listopada.

Jacek Marczyński

Program

15, 16, 18/11/2014 
Premiera
Polski Balet Narodowy (Warszawa)

1914

Wieczór baletowy:
Nevermore…?
Prapremiera
Choreografia: Robert Bondara
Muzyka: Prasqual, Paweł Szymański, Steve Reich
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Julia Skrzynecka
Światła: Maciej Igielski

Msza polowa
Premiera polska
Choreografia: Jiří Kylián
Muzyka: Bohuslav Martinů
Dyrygent: Marcin Nałęcz-Niesiołowski
Scenografia i kostiumy: Jiří Kylián
Światła: Kees Tjebbes

Zielony stół
Premiera warszawska 
Choreografia: Kurt Jooss
Muzyka: Friedrich A. Cohen
Realizacja baletu: Jeanette Vondersaar
Kostiumy: Hein Heckroth
Światła i maski: Hermann Markard
Realizacja świateł: Jan Hofstra

19/11/2014 (Scena Kameralna)

Elwira Piorun & Ido Tadmor (Warszawa-Tel Awiw)

ENGAGÉ & RUST

Wieczór baletowy:
Engagé
Choreografia: Ido Tadmor
Muzyka: Fryderyk Chopin, Giuseppe Verdi, Leo Cow

Rust
Choreografia: Rachel Erdos, Ido Tadmor
Muzyka: Frank & Nancy Sinatra

20/11/2014

Balet Teatru Wielkiego (Poznań)

KOPCIUSZEK
Choreografia: Paul Chalmer
Muzyka: Siergiej Prokofiew
Scenografia i kostiumy: Anna Kontek
Światła: Marek Rydian

21/11/2014 (Scena Kameralna)

Polski Balet Narodowy (Warszawa)

OBSESJE

Wieczór baletowy:
Adagio & Scherzo
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Franz Schubert
Scenografia i projekcje: Małgorzata Szabłowska
Kostiumy: Marta Fiedler
Światła: Maciej Igielski

Powracające fale
Choreografia: Emil Wesołowski
Muzyka: Mieczysław Karłowicz
Scenografia: Boris Kudlička
Kostiumy: Irena Biegańska
Światła: Maciej Igielski

Moving Rooms
Choreografia: Krzysztof Pastor
Muzyka: Alfred Schnittke, Henryk Mikołaj Górecki
Kostiumy: Oliver Haller
Światła: Bert Dalhuysen

22, 23 (x2)/11/2014

Teatr Baletu Borisa Ejfmana (Sankt Petersburg)

PO DRUGIEJ STRONIE GRZECHU
według „Braci Karamazow” Dostojewskiego

Choreografia: Boris Ejfman
Muzyka: Modest Musorgski, Siergiej Rachmaninow, Richard Wagner
Scenografia i kostiumy: Wiaczesław Okuniew