Emilia Stachurska

Baletmistrzyni i pedagog

Urodziła się w Białymstoku. Absolwentka Szkoły Baletowej im. Romana Turczynowicza w Warszawie. Była laureatką III nagrody XIII Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku (2003) oraz I nagrody kolejnej edycji tego konkursu (2005), a także tytułu Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce (2005). Bezpośrednio po szkole związała się ze sceną Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, której pozostała wierna przez całą swoją karierę. W 2010 roku została koryfejką Polskiego Baletu Narodowego, a cztery lata później solistką. Tańczyła z powodzeniem wiele ról w naszym repertuarze klasycznym i współczesnym.

Wśród jej osiągnięć scenicznych znalazły się takie partie baletowe, jak: Wróżki Złota i Śmiałości oraz Kopciuszek w Śpiącej królewnie w przedstawieniu Jurija Grigorowicza, Siostra Fryderyka w Chopinie, artyście romantycznym Patrice’a Barta, Hermia w Śnie nocy letniej Johna Neumeiera, Wróżka Jesieni w Kopciuszku Fredericka Ashtona, Przyjaciółka Julii w Romeo i Julii, Mme Binetti w Casanovie w Warszawie, Olga Prieobrażenska w nowej wersji Jeziora łabędziego oraz Lucy w Draculi – wszystkie w choreografii Krzysztofa Pastora, Piccilia i Driada w Don Kichocie w realizacji Alexeia Fadeyecheva, Luiza i solistyczna Śnieżynka w Dziadku do orzechów w wersji Toera van Schayka i Wayne’a Eaglinga, Kobieta i Młoda Dziewczyna w Zielonym stole Kurta Joossa, Kobieta w Powracających falach Emila Wesołowskiego, solistka Cieni w Bajaderze w inscenizacji Natalii Makarowej, solistka w Chopinianach Michaiła Fokina, Podstolina w Przypowieści sarmackiej Conrada Drzewieckiego, Kobieta w Weselu Bronisławy Niżyńskiej, Zulmea w Korsarzu w inscenizacji Manuela Legris’a, Mitzi Kaspar i Cesarzowa Elżbieta w Mayerlingu Kennetha MacMillana, czy solistka grupy Willid w Giselle w wersji Mainy Gielgud. Występowała też w partiach solowych innych baletów w choreografii Krzysztofa Pastora, Wayne’a McGregora, Ashleya Page’a, Roberta Bondary i Jacka Przybyłowicza. Karierę sceniczną zakończyła jedną z partii solistycznych w premierze polskiej Siódmej symfonii Toera van Schayka.

Studiowała również pedagogikę baletu na Uniwersytecie Muzycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie i praktykowała w zespole już prowadząc lekcje klasyczne i próby bieżącego repertuaru. Od września 2023 roku jest etatową baletmistrzynią Polskiego Baletu Narodowego.

Fot. Ewa Krasucka

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Wróżka Złota w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Czerwony Kapturek w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Aria 2. w In Light and Shadow (Krzysztof Pastor)
    • Siostra Fryderyka w Chopinie, artyście romantycznym (Patrice Bart)
    • Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Serafin Współczesny w Sześciu skrzydłach aniołów (kreacja, Jacek Przybyłowicz)
    • Duet 2. w Century Rolls (kreacja, Ashley Page)
    • Taniec chiński w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Hermia w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Siedem Dziewcząt w Czerwieni w Święcie wiosny (Wacław Niżyński / Millicent Hodson)
    • Wróżka Jesieni w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • 1. Przyjaciółka Julii w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Duet 4. w Adagio & Scherzo (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Piccilia, przyjaciółka Kitri w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Cztery Driady w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Luiza i Taniec grecki w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Duet 4 & Trio w Nevermore…? (Robert Bondara)
    • Kobieta w Zielonym stole (Kurt Jooss)
    • Młoda Dziewczyna w Zielonym stole (Kurt Jooss)
    • Mme Binetti w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Pas de six w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Śnieżynka-Solistka w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Dama w Hamlecie (Jacek Tyski)
    • Tercet 2. w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Kobieta w Powracających falach (Emil Wesołowski)
    • Cień-solistka 1 w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Ona w Personie (Robert Bondara)
    • Kobieta w Bolerze (Krzysztof Pastor)
    • Solistka 2 w Chopinianach (Michaił Fokin / Alexei Fadeyechev)
    • Solistka w Chromie (Wayne McGregor)
    • Grand Pas – Wariacja 2. w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Olga Prieobrażenska w Jeziorze łabędzim (kreacja, z nowym librettem, Krzysztof Pastor)
    • Wróżka Śmiałości w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Cztery Łabędzie w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor, w obrazie wg Lwa Iwanowa)
    • Kobieta w Weselu (Bronisława Niżyńska / Howard Sayette)
    • Solistka w Infra (Wayne McGregor)
    • Podstolina w Przypowieści sarmackiej (Conrad Drzewiecki / Emil Wesołowski)
    • Zulmea w Korsarzu (trad. / Manuel Legris)
    • Mitzi Kaspar w Mayerlingu (Kenneth MacMillan)
    • Cesarzowa Elżbieta w Mayerlingu (Kenneth MacMillan)
    • Duet 2. w Exodusie (kreacja, Anna Hop)
    • Wampirzyca 1. w Draculi (Krzysztof Pastor)
    • Przyjaciółka Giselle w Giselle (trad. / Maina Gielgud)
    • Lucy w Draculi (Krzysztof Pastor)
    • Willida 1. w Giselle (trad. / Maina Gielgud)
    • Jedna z solistek w Siódmej symfonii (Toer van Schayk)

Nagrody

    • 2003: III Nagroda XIII Ogólnopolskiego Konkurs Tańca w kategorii starszej dziewcząt, Gdańsk
    • 2005: I Nagroda XIV Ogólnopolskiego Konkurs Tańca w kategorii starszej dziewcząt, Gdańsk
    • 2005: Tytuł Najlepszego Absolwenta Szkół Baletowych w Polsce, Szczecin