Izabella Kłosińska

Casting director

 

Znakomita sopranistka. W dorobku artystycznym posiada ponad 40 głównych ról operowych oraz bogaty repertuar oratoryjno-kantatowy, obejmujący dzieła od baroku po muzykę współczesną. Studiowała w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Warszawie, gdzie uzyskała dyplom z wyróżnieniem i nagrodę im. Kazimierza Czekotowskiego. Będąc studentką III roku, zadebiutowała w warszawskim Teatrze Wielkim, a po ukończeniu studiów związała się z nim na stałe.

Kreowała wiodące partie sopranowe w wielu warszawskich przedstawieniach operowych, wśród których są m.in.: tytułowa rola w Madame Butterfly, Mimi i Musetta w Cyganerii i Liu w Turandot, Giorgetta w Płaszczu i rola tytułowa Siostrze Angelice Pucciniego, Tatiana w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Roksana w Królu Rogerze Szymanowskiego, Małgorzata w Fauście Gounoda, Micaëla w Carmen Bizeta, Sophie w Kawalerze srebrnej róży Richarda Straussa, Maria w Mazepie Czajkowskiego, Nedda w Pajacach Leoncavalla, Sophie w Wertherze Masseneta, Hanna w Strasznym dworze i Neala w Parii Moniuszki, Antonia w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Pamina w Czarodziejskim flecie, Donna Elvira w Don Giovannim, Hrabina i Marcelina w Weselu Figara Mozarta, Xenia w Borysie Godunowie Musorgskiego, Ewa w Raju utraconym Pendereckiego, Elvira we Włoszce w Algierze Rossiniego i Freia w Złocie Renu Wagnera. W dorobku posiada także wielkie role Verdiowskie: Amelię w Balu maskowym, Elżbietę w Don Carlosie, Elvirę w Ernanim, Alice w Falstaffie, Leonorę w Mocy przeznaczenia, Desdemonę w Otellu, Marię w Simonie Boccanegra i Violettę w Traviacie. Brała udział w koncertowych wykonaniach takich dzieł, jak: Trojanie Berlioza, Mefistofeles Boita, Debora i Jaele Pizettiego, Litwini Ponchiellego oraz Płaszcz i Siostra Angelica Pucciniego.

Występowała w Amsterdamie, Hanowerze, Dortmundzie, Lipsku, Dreźnie, Berlinie, Hamburgu, Zurychu, Bernie, Operze w Skopje w Macedonii, Londynie, Glasgow, Watykanie, Tallinie, Seulu i Degau (Korea Południowa), Caracas w Wenezueli, São Paulo w Brazylii, Detroit (Michigan Opera Theater), Buffalo, Nowym Jorku oraz w Osace. Śpiewała w Sao Paolo we Włoszech i w Münster w Niemczech. Z powodzeniem wykonuje repertuar koncertowy śpiewając m.in.: Stabat Mater Dvořáka, Szymanowskiego i Pergolesiego, Wielką mszę c-moll Mozarta, Requiem Verdiego, Magnificat Bacha i IX Symfonię Beethovena. Zasłynęła jako wykonawczyni partii sopranowych w dziełach oratoryjnych Góreckiego, Kilara i Pendereckiego.

Współpracuje z licznymi polskimi i europejskimi festiwalami (Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Festiwal w Maastricht, Festiwal Muzyki Współczesnej w Alicante i in.). Ma w dorobku wiele nagrań płytowych oraz dla radia i telewizji. W 1999 roku otrzymała Nagrodę Ministra Kultury i Sztuki za osiągnięcia w dziedzinie muzyki wokalnej, w 2000 roku — Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za najlepszą rolę operową sezonu 1999/2000. Została odznaczona Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Prowadzi także działalność pedagogiczną na Uniwersytecie Muzycznym w Warszawie.