Marta Fiedler

Pierwsza solistka

Marta Fiedler

Urodzona:

Poznań (jako Marta Wojtaszewska)

Szkoła:

  • Państwowa Szkoła Baletowa im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej, Poznań
  • Académie de Danse Classique Princesse Grace, Monte Carlo (staże letnie, 1997 i 1998)
  • Ballet du Capitole de Toulouse (staż u Nanette Glushak, 2001)

Ważniejsi pedagodzy:

Iwona Pasińska, Irena Ślusarek, Władimir Bułanow, Marika Besobrasova, Nanette Glushak

Angaże:

  • Balet Teatru Wielkiego, Poznań, od 1999 jako koryfejka, solistka w 2000, pierwsza solistka w 2003
  • Balet Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, Warszawa, od 2004 jako solistka, pierwsza solistka w 2007
  • Polski Balet Narodowy, Warszawa, od 2009 jako pierwsza solistka

Galeria

Repertuar

  • Z Polskim Baletem Narodowym

    • Ozylda w Tristanie (Krzysztof Pastor)
    • Tatiana w Onieginie (John Cranko)
    • Gamzatti i Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Anna Karenina w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)
    • Wie lange noch? i inne partie solowe w Kurcie Weillu (Krzysztof Pastor)
    • Taniec hiszpański w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Kobieta z Werony w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Hiszpańska Księżniczka w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • George Sand w Chopinie, artyście romantycznym (kreacja, Patrice Bart)
    • Kotka i Wróżka Szczodrości w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Wróżka Jesieni w Kopciuszku (Frederick Ashton)
    • Nasza-Silna w I przejdą deszcze… (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Solistka w Święcie wiosny (Emanuel Gat)
    • Ona 2 w Personie (kreacja, Robert Bondara)
    • Serafin współczesny w Sześciu skrzydłach aniołów (kreacja, Jacek Przybyłowicz)
    • Ewa-Noemi w Kainie i Ablu (Emil Wesołowski)
    • Solo w Century Rolls (kreacja, Ashley Page)
    • Duet 1 w Artifact Suite (William Forsythe)
    • Ona w Personie (Robert Bondara)
    • Taniec jota w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Taniec chiński w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Śnieżynka-Solistka w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • Hermia w Śnie nocy letniej (John Neumeier)
    • Dama w Hamlecie (kreacja, Jacek Tyski)
    • Pani Capuleti w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • 2. Przyjaciółka Julii w Romeo i Julii (Krzysztof Pastor)
    • Kobieta w Powracających falach (Emil Wesołowski)
    • Tancerka Uliczna w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Piccilia w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Bolero w Don Kichocie (trad. / Alexei Fadeyechev)
    • Duet 1 w Moving Rooms (Krzysztof Pastor)
    • Duet 4. w Adagio & Scherzo (Krzysztof Pastor)
    • Duet 1 w Nevermore…? (kreacja, Robert Bondara)
    • Kobieta w Zielonym stole (Kurt Jooss)
    • Gertruda w Hamlecie (Jacek Tyski)
    • Przeorysza w Casanovie w Warszawie (kreacja, Krzysztof Pastor)
    • Mlle Gattai w Casanovie w Warszawie (Krzysztof Pastor)
    • Tancerka Hiszpańska w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor)
    • Caryca Maria w Jeziorze łabędzim (z nowym librettem, Krzysztof Pastor)
    • Matka w Dziadku do orzechów (Toer van Schayk & Wayne Eagling)
    • 1. Dziewczyna Uliczna w Poskromieniu złośnicy (John Cranko)
    • Prudencja Duvernoy w Damie kameliowej (John Neumeier)
    • Elwira w Mężu i żonie (Anna Hop)
    • Królowa w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Baronowa Helene Vetsera w Mayerlingu (Kenneth MacMillan)
    • Duet 1. w Exodusie (kreacja, Anna Hop)
    • Pani Westenra w Draculi (Krzysztof Pastor)
    • Tercet 1. w Burzy (Krzysztof Pastor)
    • Berta w Giselle (trad. / Maina Gielgud)

  • Wcześniej

    Z Państwową Szkołą Baletową im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej
    • Taniec Manu w Suicie z Bajadery (trad. / Ewa Szymańska)
    • Wariacja w Grand Pas z Paquity (trad. / Liliana Kowalska)
  • Z Baletem Teatru Wielkiego W Poznaniu
    • Pas de quatre i Taniec węgierski w Jeziorze łabędzim (Ewa Wycichowska i trad. / Liliana Kowalska)
    • Wiejskie Pas de deux i Mojna w Giselle (trad. / Liliana Kowalska)
    • Preludium A-dur w Sylfidach (Michaił Fokin / Liliana Kowalska)
    • Młoda w Harnasiach (Emil Wesołowski)
    • Młoda Dziewczyna w Duchu róży (Michaił Fokin / Artur Żymełka)
    • Odaliska w Szeherezadzie (Michaił Fokin / Liliana Kowalska)
    • Dziewczyna (Wiosna) w Czterech porach roku (kreacja, Izadora Weiss)
    • Krasawica w Panu Twardowskim (Henryk Konwiński)
    • Kitri i Królowa Driad w Don Kichocie (Henryk Konwiński i trad. / Liliana Kowalska)
    • Dziewczyna w Kronice zapowiedzianej śmierci (kreacja, Paweł Mikołajczyk)
    • Maria Magdalena w Próbie (Antal Fodor)
    • Czas upływający w Strofach na sopran Krzysztofa Pendereckiego (kreacja, Paweł Mikołajczyk)
    oraz partie solowe w baletach
    • Lieder Richarda Straussa (kreacja, Barbara Gołaska)
    • Ballada g-moll Fryderyka Chopina (Emil Wesołowski)
    • Scherzo cis-moll Fryderyka Chopina (Andrzej Adamczak)
    • Trzecia symfonia Krzysztofa Pendereckiego (Marek Różycki)
    • Wariacje na temat Chopina (kreacja, Marek Różycki)
    • Groszki i róże (kreacja, Marek Różycki)
    • Okłamuj mnie, pocałuj też (kreacja, Paweł Mikołajczyk)
    • Adagio na smyczki i organy Tomaso Albinoniego (Conrad Drzewiecki)
    • Krzesany Wojciecha Kilara (Conrad Drzewiecki)
    • Wiesendonck-Lieder Richarda Wagnera (kreacja, Conrad Drzewiecki)
    • Nokturn i Tarantela Karola Szymanowskiego (kreacja, Paweł Mikołajczyk)
    • IX Symfonia Ludwiga van Beethovena (kreacja, Emil Wesołowski,
      Henryk Konwiński)
    • i inne
  • Z Baletem Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
    • Druga Solistka Cieni i Pas d’action w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Druga Solistka w Serenadzie (George Balanchine)
    • Trzecia Solistka w Musagète (Boris Ejfman)
    • Polska Księżniczka w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Egina w Spartakusie (kreacja, Emil Wesołowski)
    • Kobieta z Werony w Romeo i Julii (Emil Wesołowski)
    • Pierwsza Swatka w Svadebce (Jiří Kylián)
    • Młoda w Harnasiach (Emil Wesołowski)
    • Cztery łabędzie w Jeziorze łabędzim (trad. / Irek Muchamiedow)
    • Taniec hiszpański w Dziadku do orzechów (Andrzej Glegolski)
    • Gamzatti w Bajaderze (trad. / Natalia Makarowa)
    • Tatiana w Onieginie (John Cranko)
    • Przyjaciółka Lise w Córce źle strzeżonej (Frederick Ashton)
    • Krasawica w Panu Twardowskim (kreacja, Gustaw Klauzner)
    • Diablica w Panu Twardowskim (Gustaw Klauzner)
    • Wróżka Śmiałości w Śpiącej królewnie (trad. / Jurij Grigorowicz)
    • Anna Karenina w Annie Kareninie (Alexei Ratmansky)

    • oraz partie solowe w baletach
    • Petite Mort (Jiří Kylián)
    • Trzecia symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego (Jacek Przybyłowicz)
  • Z innymi zespołami
    • Mała Klara i Pas de trois w Dziadku do orzechów (trad. / Liliana Kowalska), Polski Teatr Tańca
    • Kitri w Don Kichocie (Henryk Konwiński), Balet Opery Śląskiej w Bytomiu
    • Mercedes w Hrabim Monte Christo (kreacja, Waldemar Wołk-Karaczewski),
      Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
    • Marina w Greku Zorbie (Lorca Massine), Balet Teatru Wielkiego w Poznaniu
    oraz partie solowe w baletach
    • Polski bal z opery Iwan Susanin (Rostisław Zacharow), Koncert Galowy w Moskwie
    • For a While (kreacja, Jacek Tyski), grupa tancerzy z Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
  • Występy gościnne
    • Polska: Bydgoszcz, Bytom, Gdańsk, Kielce, Łódź, Poznań, Sanok, Wrocław
    • Szwajcaria: Lozanna (Prix de Lausanne, 1998)
    • Francja: Paryż (Międzynarodowy Konkurs Baletowy, 1998), Carcassonne
      (z Baletem Teatru Wielkiego z Poznania)
    • Niemcy i Belgia: tournée (z Baletem Teatru Wielkiego z Poznania)
    • Rosja: Teatr Bolszoj w Moskwie (Koncert Galowy, 2008), Teatr Maryjski w Sankt Petersburgu (z Polskim Baletem Narodowym, 2010)
    • Chiny: Szanghaj (z Polskim Baletem Narodowym, Światowa Wystawa Expo, 2010)
    • Norwegia: Bergen (z Polskim Baletem Narodowym, 2010)
    • Finlandia: Kuopio (z Polskim Baletem Narodowym, 43. Międzynarodowy Festiwal Tańca, 2012)
    • USA: Houston (z Polskim Baletem Narodowym, Dance Salad Festival, 2013)
    • Hiszpania: Barcelona (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • Litwa: Wilno (z Polskim Baletem Narodowym, 2013)
    • USA: Nowy Jork (z Polskim Baletem Narodowym, Joyce Theatre & Waszyngton, Eisenhower Theater, 2015)

Nagrody

    • 1997: IV Nagroda w kategorii juniorów X Ogólnopolskiego Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 1998: Stypendium Prezesa Rady Ministrów za osiągnięcia w nauce
    • 1998: Stypendium Artystyczne Ministra Kultury i Sztuki
    • 1999: Nagroda za indywidualność artystyczną na XI Konkursu Tańca w Gdańsku
    • 1999: Nagroda im. Olgi Sławskiej-Lipczyńskiej w Poznaniu
    • 2000: Nagroda Marszałka Województwa Wielkopolskiego
    • 2004: Medal Młodej Sztuki za kreacje w baletach klasycznych i współczesnych
      w Poznaniu
    • 2013: Srebrny Medal „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w Warszawie

Recenzje

  • Wybrane opinie o występach z Polskim Baletem Narodowym
    • Anna Karenina: Duża zasługa primabaleriny Marty Fiedler, znakomicie odnajdującej się w tytułowej roli. Nie tylko talent taneczny, ale i aktorskie umiejętności pozwoliły artystce nadać Annie Kareninie rysy szczególnie tragiczne. (Tygodnik Powszechny, 30/11/2008)
    • Anna Karenina: Anna Karenina Marty Fiedler to osoba o delikatnej konstrukcji psychicznej, tym bardziej więc nagła miłość do Wrońskiego, której nie była w stanie się przeciwstawić, musi kończyć się tragicznie. (…) Czytelna interpretacja postaci znakomicie zatańczona przez Martę Fiedler. (Nasz Dziennik, 3/12/2008)
    • Tristan: Znaczący udział w sukcesie mają tancerze: (…), Marta Fiedler jako dynamiczna i zaborcza Ozylda. (Twoja Muza, 6-7/2009)
    • Śpiąca królewna: Kotka i Kot w Butach – Marta Fiedler i Adam Kozal przeszli samych siebie, byli znakomici tanecznie i aktorsko, boki zrywać! (balet.pl, 2/06/2010)
    • Śpiąca królewna: Marta Fiedler była rozkoszną Białą Kotką. (naczubkachpalcow.pl, 9/10/2012)
    • Chopin, artysta romantyczny: W roli George Sand zachwycająca Marta Fiedler. (Tygodnik Angora, 6/06/2010)
    • Artifact Suite: Znakomici Marta Fiedler i Robert Bondara. (naczubkachpalcow.pl, 19/11/2012)
    • Century Rolls: Balet został skomponowany na trzy pary z dużym duetem i mniejszymi dla każdej, a także na jedną solistkę (imponująca Marta Fiedler). (International Herald Tribune / New York Times, 22/11/2012)
    • Century Rolls: Bohaterkami wieczoru (…) były dla mnie Marta Fiedler i Maria Żuk. Pierwsza, bo zawładnęła sceną w „Century Rolls”, zachwyciła mnie tym, jak doskonale odnalazła się w choreografii inspirowanej amerykańskim stylem, z oczywistymi nawiązaniami do Balanchine’a. To właśnie Marta Fiedler nadawała ton pierwszej części wieczoru. Odkąd ją zobaczyłam, nie może mnie opuścić ani na chwilę myśl, że koniecznie powinna zatańczyć w „Rubinach” i jakieś solo z „Who cares?” — byłaby na pewno znakomita! (balet.pl, 25/11/2012)
    • Century Rolls: Marta Fiedler tańczy stylowo solo pomiędzy parami. (Dance Europe, 1/2013)
    • Sen nocy letniej: Marta Fiedler jako Hermia zakochana w Lizandrze zaskakiwała dziewczęcym wdziękiem i błyskotliwością tańca. Tancerkę tę znamy raczej z kreowania postaci silnych, namiętnych i tragicznych, tymczasem tu zmieniła się nie do poznania. (taniecpolska.pl, 18/03/2013)
    • Sen nocy letniej: Marta Fiedler (Hermia), grająca zazwyczaj silne kobiety, tu była urocza i delikatna. (Ruch Muzyczny, 14/04/2013)
    • Powracające fale: Fiedler z Woitiulem w „Powracających falach” stworzyli świetne, odświeżające ten balet kreacje. (balet.pl, 29/03/2014)
    • Powracające fale: Podziw wzbudziły też kreacje Marty Fiedler i Maksima Woitiula. (Tygodnik Powszechny, 6/04/2014)
    • Powracające fale: Przejmująca (…) apoteoza konfliktu małżeńskiego, opowiedziana z krańcowym napięciem dramatycznym przez Martę Fiedler i Maksima Woitiula (oboje rewelacyjni!). (Tygodnik Angora, 13/04/2014)
    • Powracające fale: Maksim Wojtiul świetny był w „Powracających falach”- wspaniale ekspresyjny, wysoce artystyczny, podobnie jak jego partnerka Marta Fiedler. Nie ma chyba nic cenniejszego w tego rodzaju „teatrze tańca” nad przyjemność smakowania warsztatu i osobowości znakomitych solistów w okresie ich szczytowej dojrzałości artystycznej. (balet.pl, 15/06/2014)
    • Romeo i Julia: Marta Fiedler cudownie tańczy Panią Capuletti, która jest matką pełną współczucia. (Dance Europe, 4/2014)
    • Don Kichot: Tancerkę uliczną świetnie wykonała Marta Fiedler. (Tygodnik Angora, 22/06/2014)
    • Casanova w Warszawie: Marta Fiedler jako Przeorysza stanowiła doskonały kontrast dla niewinnej Nowicjuszki. (Dance Europe, 7/2015)
    • Dama kameliowa: Stylową parę stworzyli Marta Fiedler i Maksim Woitiul (Prudencja i Książę). (Rzeczpospolita, 23.04.2018)
    • Dama kameliowa: Marta Fiedler i Maksim Woitiul w swoich sekwencjach, jak to się mówi, „kradli show” – patrzyło się tylko na nich, skupiali całą uwagę kreując wyraziste postaci kokietki o dobrym sercu i lojalnej przyjaciółki oraz wesołego, ale szlachetnego bawidamka. Perfekcyjny, wirtuozowski taniec (te postaci jako jedyne mają do wykonania w II akcie coś, co można by nazwać wariacjami nie związanymi z akcją) był tylko jednym ze składników ich sukcesu. Każde drgnienie brwi, każde spojrzenie, każdy gest były podporządkowane prawdzie scenicznej, nie tylko w momentach, gdy byli na pierwszym planie, ale także w mikro-działaniach aktorskich i interakcjach z Małgorzatą w scenach w teatrze czy na balu. (naczubkachpalcow.pl, 26.04.2018)