Najwybitniejszy szwedzki dyrygent swojego pokolenia. Urodzony w 1961 roku w Sztokholmie, gdzie odbył studia dyrygenckie i kompozytorskie w Królewskiej Akademii Muzycznej. Dyrygenturę studiował u Jormy Panuli.
W latach 2010-2013 był naczelnym dyrygentem Orkiestry Radiowej WDR w Kolonii, wcześniej pełnił funkcję m.in. dyrektora muzycznego opery w Rostocku i naczelnego dyrygenta Norddeutsche Philharmonie. Był także głównym dyrygentem gościnnym Orkiestry Filharmonii Królewskiej w Sztokholmie, naczelnym dyrygentem Orkiestry Symfonicznej Sønderjyllands w Danii i naczelnym dyrygentem Orkiestry Kameralnej Sundsvall.
Kariera artysty toczy się głównie w Skandynawii i krajach nordyckich -- Niklas Willen współpracuje z orkiestrami szwedzkimi, norweskimi, duńskimi i fińskimi jak Orkiestra Filharmonii Królewskiej w Sztokholmie, Orkiestra Symfoniczna Szwedzkiego Radia, orkiestry symfoniczne w Norrköping, Stavanger, Malmö, Trondheim oraz Islandzka Orkiestra Symfoniczna oraz z czołowymi teatrami operowymi Szwecji. Odniósł wielki sukces jako dyrygent Chóru Radia Szwedzkiego. Współpracuje też z zespołami spoza tego kręgu, są to m.in. Królewska Orkiestra Filharmoniczna Flandrii, Brabants Orkest i Noordhollands Philharmonisch Orkest w Holandii, Nordwestdeutsche Philharmonie w Niemczech, brytyjskie Bournemouth Symphony Orchestra, Royal Scottish National Orchestra i BBC Scottish Symphony Orchestra, National Symphony Orchestra of Ireland i Ulster Orchestra.
Artysta zebrał bardzo dobre recenzje jako dyrygent takich utworów, jak uwertura Helios i II Symfonia Sibeliusa (w Niemczech) czy VII Symfonia Beethovena (w Szwecji). Aktywny też jako dyrygent operowy: współpracował z Göteborgs Operan, Królewskim Teatrem w Sztokholmie i Norweską Operą Narodową przy takich dziełach, jak Cyrulik sewilski, Holender Tułacz, Madame Butterfly, Turandot oraz przy premierach kilku nowych utworów (opera Petera Bengtsona Pokojówki). Dyryguje też w Folkoperan w Sztokholmie i w Värmlandsoperan w Karlstad.
Jego repertuar obejmuje muzykę klasyczną, romantyczną i współczesną. Ma na koncie nagrania z takimi zespołami, jak Orkiestra Symfoniczna Szwedzkiego Radia, Orkiestra Filharmonii Królewskiej w Sztokholmie, Opera Królewska w Sztokholmie, Orkiestra Symfoniczna w Göteborgu, Opera w Malmö, Orkiestra Symfoniczna Sønderjyllands (wszystkie koncerty fortepianowe Prokofiewa).