Philip Smith

Bas-baryton

Ten niegdysiejszy zoolog zajmujący się liczbą populacji wydr w Anglii, postanowił poświęcić się jednak sztuce śpiewu. Początkowo studiował w Birmingham Conservatoire, a następnie pod kierunkiem Barbary Robotham w Royal Northern College of Music, którą to szkołę ukończył z wyróżnieniem (2008). Jest także absolwentem Britten-Pears Young Artist Programme. Otrzymał też stypendium Organizacji Saling, swoje umiejętności doskonalił w ośrodku Crear. Studia kontynuuje pod kierunkiem Roberta Deana.

W swoim repertuarze posiada m.in. takie partie, jak: tytułowa w Don Giovannim, Leśniczy w Przygodach lisiczki chytruski, Oniegin w Eugeniuszu Onieginie, Leone w Tamerlanie, tytułowa w Weselu Figara, Escamillo i Moralès w Carmen, Ramiro w Godzinie hiszpańskiej oraz Macheath w Operze za trzy grosze. Partie, które przygotował w zastępstwie, to m.in.: Figaro w Cyruliku sewilskim (Scottish Opera), Valentin w Fauście (Opera North), Arthur Jones w Billy Budd i Herman Ortel w Śpiewakach norymberskich (Glyndebourne Festival Opera) oraz Dancaïro w Carmen (Glyndebourne on Tour).

Brał udział w wielu koncertach z towarzyszeniem takich orkiestr, jak: Hallé, Ensemble 10/10 (zespół w ramach Royal Liverpool Philharmonic), Manchester Camerata i Northern Sinfonia, a dyrygowali: Sir Mark Elder, Clark Rundell, David Hill i Nicholas Kraemer. Regularnie daje recitale z udziałem pianistów: Rogera Vignoles, Malcolma Martineau i Josepha Middletona. Występował w Santiago de Compostela i Dubaju. Jest częstym gościem międzynarodowego festiwalu muzycznego w Uzerche (Francja), śpiewał też na festiwalach w Wielkiej Brytanii: Aldeburgh Festival, The Kings Place Festival, Leeds Lieder Festival, Oxford Lieder Festival, Cheltenham Festival, a także w Wigmore Hall. Występował również w BBC Radio 3: jako Eneasz w Dydonie i Eneaszu, z recitalem z Aldeburgh Festival i na żywo w programie „In Tune”. Nagrał Tit for Tat (Britten) i kilka mniej znanych pieśni Brittena z Malcolmem Martineau dla Onyx Classics.

Ostatnie jego ważne występy, to: Junius w Gwałcie na Lukrecji na Maggio Musicale Fiorentino, w Reggio Emilia i Rawennie; Sid w operze Albert Herring w Duńskiej Operze Królewskiej w reżyserii Keitha Warnera oraz Arlekin w Ariadnie na Naksos podczas Cantiere Internazionale d’Arte w Montepulciano.

fot. arch. artysty