Katie Mitchell

Reżyser

Katie MitchellKatie Mitchell pełniła funkcję zastępcy dyrektora Royal Shakespeare Company, Teatru Narodowego i Royal Court Theatre w Londynie. W 2009 roku otrzymała Order Imperium Brytyjskiego za zasługi dla teatru. W roku akademickim 2016/2017, jako profesor wizytujący, prowadziła na Uniwersytecie Oksfordzkim zajęcia poświęcone operze.

W ostatnim czasie zrealizowała następujące spektakle teatralne: Chory na śmierć na podstawie książki Marguerite Duras (Bouffe du Nord, Paryż); Anatomy of a Suicide na podstawie książki Alice Birch (Royal Court); 4.48 Psychosis (Schauspielhaus, Hamburg); Pokojówki Jeana Geneta (Toneelgroep, Amsterdam); Cienie. Eurydyka mówi Jelinek (Schaubühne, Berlin); Oczyszczeni Sarah Kane (Teatr Narodowy, Londyn); Ophelia’s Room Alice Birch (Schaubühne, Berlin/ Royal Court); Reisende auf einem Bein wg Herty Müller (Schauspielhaus, Hamburg);  Szczęśliwe dni Becketta (Schauspielhaus, Hamburg); a także wznowienie pięciu spektakli w ramach festiwalu Brandstichter (Stadschouwburg, Amsterdam); 2071 Duncana Macmillana (Royal Court); Wiśniowy sad Czechowa (Young Vic); The Forbidden Zone Duncana Macmillana (festiwal w Salzburgu; Schaubühne, Berlin); A Sorrow Beyond Dreams Petera Handke (Burgtheater, Wiedeń); Lungs Macmillana i The Yellow Wallpaper wg Charlotte Perkins Gilman (Schaubühne, Berlin); Everything Else You Know from the Movies (Schauspielhaus, Hamburg); Say it with Flowers wg Gertrudy Stein i The Trial of Ubu Simona Stephensa (Hampstead Theatre); Reise durch die Nacht wg Friederike Mayröcker (Schauspiel, Kolonia; festiwal w Avignonie; Theater Treffen); Ten Billion (Royal Court; festiwal w Avignonie); Pierścienie Saturna wg W.G. Sebalda i Fale Wirginii Woolf (Schauspiel, Kolonia); Jaś i Małgosia Lucy Kirkwood i Kobieta zabita dobrocią wg Thomasa Heywooda (Teatr Narodowy, Londyn). 

Wśród jej najnowszych realizacji operowych należy wymienić: Miranda (Opera Comique); Peleas i Melizanda Debussy’ego (festiwal w Aix-en-Provence); Łucja z Lammermooru Donizettiego (Opera Królewska, Londyn); Alcina Händla (festiwal w Aix-en-Provence); The Way Back Home Joanny Lee (Angielska Opera Narodowa/Young Vic); Trauernacht J.S. Bacha i The House Taken Over Vasco Mendonçy (festiwal w Aix-en-Provence); Le Vin Herbe Franka Martina (Staatsoper, Berlin); Written on Skin George’a Benjamina (festiwal w Aix-en-Provence i Opera Królewska, Londyn); Al Gran Sole Carico D’Amore Luigiego Nono (Staatsoper, Berlin i festiwal w Salzburgu); Orest Manfreda Trojahna (De Nederlandse Opera) i Clemency Jamesa MacMillana (Opera Królewska, Londyn).

Na potrzeby kina i telewizji wyreżyserowała: Room 915 (Warp/ Film4); The Widowing of Mrs Holroyd, Jenufę, Rough for Theatre 2 oraz Obrót śruby.

fot. Jan Versweyveld