Lizzie Clachan

projektantka scenografii i kostiumów

Portret artystkiWspółpracowała głównie z teatrami w Wielkiej Brytanii (w tym z londyńskim West Endem), ale także w całej Europie. Od kilkudziesięciu lat jest związana z Teatrem Narodowym w Londynie. Wcześniej projektowała scenografie i kostiumy do inscenizacji kolektywu artystycznego Shunt, którego jest współzałożycielką. Wielokrotnie współpracowała też z reżyserką Katie Mitchell.

Zrealizowała następujące projekty teatralne i operowe: Ibsen Huis Simona Stone’a na podstawie Ibsena (Toneelgroep Amsterdam), Yerma Lorki, Życie Galileusza Brechta (Young Vic), Błagalnice Ajschylosa (Actors Touring Company, Royal Exchange), Winter Solstice Rolanda Schimmelpfenniga (Orange Tree Theatre), Trzy siostry Czechowa (Theater Basel), Prawda Floriana Zellera (West End Menier Chocolate Factory), Cyprus Avenue Davida Irelanda (Royal Court/Abbey Theatre), Makbet Szekspira, A Season in the Congo Aime Cšaire, The Soldier’s Fortune Thomasa Otwaya (Young Vic), Jak wam się podoba Szekpira, Strategia gołych kawalerów George’a Farquhara, Wyspa skarbów na podstawie Stevensona w adaptacji Bryony Lavery, Edward II Marlowe’a (scenografia), Port Simona Stephensa, Kobieta zabita dobrocią Thomasa Heywooda (Teatr Narodowy w Londynie); Muskając aksamit na podstawie powieści Sarah Waters w adaptacji Laury Wade, Contains Violence Davida Rosenberga, Zupełnie początkujący na podstawie powieści Colina MacInnesa w adaptacji Roya Williamsa (Lyric Hammersmith), The Skriker Caryl Churchill (Manchester International Festival/Royal Exchange), Carmen Disruption Simona Stephensa (Almeida), Fireworks Dalii Tahy, Alder & Gibb Tima Croucha, Gastronauts Nessah Muthy i April De Angelis, The Witness Vivienne Franzmann, Jumpy April de Angelis (także: West End), Our Private Life Pedro Miguel Rozo, Wastwater Simona Stephensa, Aunt Dan and Lemon Wallace Shawna, The Girlfriend Experience Alecky Blythe, On Insomnia and Midnight Edgara Chíasa (także: Festival Internacional Cervantino, Guanajuato i Centro Cultural Helenico, Meksyk), Woman and Scarecrow Mariny Carr, Ladybird Vassilya Sigareva (Royal Court), The Forbidden Zone Duncana Macmillana (Salzburg/Berlin); Wszyscy moi synowie Arthura Millera (Regent’s Park Open Air Theatre), Pełnia nieszczęścia na podstawie noweli Petera Handkego w adaptacji Duncana Macmillana (Burgtheater, Wiedeń), opera kameralna Le Vin Herbe Franka Martina (Staatsoper, Berlin), Longing Williama Boyda, The Trial of Ubu Simona Stephensa, Tiger Country Niny Raine (Hampstead), Pierścienie Saturna na podstawie powieści W.G. Sebalda w adaptacji Katie Mitchell (Schauspiel, Kolonia), Szczęśliwe dni Becketta (Crucible, Sheffield), Far Away Caryl Churchill (Bristol Old Vic), Bliss Bretta Deana (Staatsoper, Hamburg), Shoot/Get Treasure/Repeat Marka Ravenhilla (Paines Plough), I’ll Be the Devil Leo Butlera, Days of Significance Roya Williamsa, The American Pilot Davida Greiga (Royal Shakespeare Company), The Architects, Money, Tropicana, Amato Saltone, Ether Frolics, Dance Bear Dance, The Ballad of Bobby Francois, The Tennis Show (Shunt), Bedtime Story i The End of the Beginning Seana O’Casey (Union Theatre/Young Vic), Julie Zinnie Harris, Gobbo Davida Greiga i Wilsa Wilsona (Szkocki Teatr Narodowy), Factory Girls Jonathan Harveya (Arcola), All in the Timing Davida Ivesa (Peepolykus), Kamień księżycowy Wilkie Collinsa (Royal Exchange, Manchester) i Wyspa skarbów (West End).

Lizzie Clachan jest laureatką nagrody Brytyjskiej Nagrody Teatralnej (Theatre Awards UK) za projekt scenografii do spektaklu Szczęśliwe dni.