Sophie Karthäuser

sopran

Sophie KarthauserUrodziła się w Belgii. Studiowała pod kierunkiem Noelle Barker w Guildhall School of Music and Drama. Jest cenioną na całym świecie interpretatorką dzieł Mozarta. Z uznaniem przyjęto jej debiut w partii Paminy w Czarodziejskim flecie pod dyrekcją René Jacobsa w La Monnaie oraz debiut w partii Zuzanny w Weselu Figara pod batutą Williama Christie w Operze Liońskiej. Wystąpiła także jako Tamiri w Królu pasterzy w Théâtre des Champs-Élysées, Serpetta Rzekomej ogrodniczce w berlińskim Konzerthausie, Despina w Così fan tutte i Zerlina w Don Giovannim w La Monnaie oraz Ilia w Idomeneuszu, królu Krety na festiwalu w Aix-en-Provence i w Théâtre des Champs-Elysées pod dyrekcją Jérémie Rhorera oraz w Theater an der Wien pod batutą René Jacobsa, który to występ został entuzjastycznie przyjęty przez publiczność.

Do ostatnich sukcesów scenicznych może zaliczyć występy w roli tytułowej w La Calisto Cavalliego w Théâtre des Champs-Elysées (dyr. Christophe Rousset) i w La Monnaie (dyr. René Jacobs), udział w projekcie Rameau zrealizowany w Aix-en-Provence z Williamem Christie i amerykańską choreografką Trishą Brown, a także występ w partii Agaty w Wolnym strzelcu Webera w Opéra Comique w Paryżu (dyr. John Eliot Gardiner) oraz Sandriny w Rzekomej ogrodniczce Mozarta w Theater an der Wien (dyr. René Jacobs). Wystąpiła także w dramacie lirycznym Médée Charpentiera w Théâtre des Champs-Élysées (dyr. Emmanuelle Haïm), a także jako Polissena w operze Radamisto Händela w Theater an der Wien (dyr. René Jacobs). W styczniu i lutym 2015 roku wystąpiła jako Asteria w Tamerlanie Händela w La Monnaie, a następnie w wznowieniu tej opery w Amsterdamie. Na scenę La Monnaie powróciła w marcu 2016 jako Héro w Beatrycze i Benedykcie Berlioza. Partię tę wykonała także na festiwalu w Glyndebourne w 2016 roku.

Od czasu, gdy otrzymała nagrodę publiczności na konkursie wokalnym w Wigmore Hall jest popularną artystką recitalową. Wykonała recitale w Antwerpii, Lille, Nantes, Paryżu, Strasburgu, Bordeaux, Frankfurcie, w Palais des Beaux-Arts w Brukseli, w filharmonii berlińskiej i kolońskiej, nowojorskiej Carnegie Hall i londyńskiej Wigmore Hall, przy akompaniamencie takich pianistów, jak Graham Johnson, Eugene Asti, David Lively czy Cédric Tiberghien. W dwóch ubiegłych sezonach oczarowała publiczność podczas recitali w Brukseli, Londynie, Oksfordzie, Strasburgu, Antwerpii i Maastricht.

Sophie Karthäuser występuje także często jako solistka z prestiżowymi zespołami i orkiestrami, m.in.: The Academy of Ancient Music, Collegium Vocale Gent, Les Arts Florissants, La Petite Bande, Akademie für Alte Musik Berlin, the Freiburger Barockorchester czy Gewandhaus Leipzig. Wielokrotnie śpiewała pod kierunkiem tak znakomitych dyrygentów, jak Riccardo Chailly, Nikolaus Harnoncourt, Thomas Hengelbrock, Philippe Herreweghe, René Jacobs, Louis Langrée, Marc Minkowski, Kent Nagano, Kazushi Ono, Jérémie Rohrer, Christophe Rousset czy Christian Zacharias.

W sezonie 2015/2016 odbyła tournée, wykonując Stworzenie świata Haydna pod kierunkiem René Jacobsa. Zaśpiewała także w wersji koncertowej Don Chisciotte Contiego w Wiedniu, Paryżu i Kolonii, również pod batutą René Jacobsa. Ponadto wykonała: oratorium Susanna Händela pod batutą Martina Haselböcka w wiedeńskiej Musikverein, IX Symfonię Beethovena pod dyrekcją Pablo Herasem-Casado w Wiedniu, kantaty Bacha w Berlinie, arie Mozarta z Gürzenich Orchestra w Kolonii oraz wersję koncertową Idomeneusza Mozarta w Wiedniu pod kierunkiem René Jacobsa w Nowym Jorku w sierpniu 2016 roku. Odbyła także tournee z Ensemble Correspondances, prezentując Leçons de Ténèbres Lalande’a. 

Poza recitalami w Schwarzenbergu, Oksfordzie, Brukseli, Innsbrucku i londyńskiej Wigmore Hall, w sezonie 2016/2017 artystka da koncerty w Grafenegg (Austria), wykonując Muzykę do Egmonta Beethovena (dyr. Christian Jost) i Mesjasza Händela (dyr. Matthew Halls). Ponadto zaśpiewa Oratorium na Boże Narodzenie Bacha w Hamburgu z Orkiestrą Symfoniczną Radia Północnoniemieckiego (NDR) pod dyrekcją Thomasa Hengelbrocka i Requiem Mozarta z Freiburger Barockorchester (dyr. René Jacobs) w Stuttgarcie, Fryburgu, Paryżu, Essen, Berlinie i Zurichu. Sophie Karthäuser wykona także kantaty Telemanna pod batutą Reinharda Goebela w wiedeńskim Konzerthausie, Semperoper Dresden oraz filharmonii kolońskiej.

Poza solowym albumem z ariami Grétry’ego (nagroda Diapason découverte), dyskografia artystki obejmuje nagrania: Powrotu Tobiasza Haydna z udziałem Andreasa Speringa (Jahrespreis der deutschen Schallplattenkritik), pieśni zebranych Mozarta (Cypres), arii Mozarta pod batutą Kazushi Ono w La Monnaie (Cypres), Faramonda Händla (Grand Prix de l’Académie Charles Cros), Rzekomej ogrodniczki Mozarta pod dyrekcją René Jacobsa (Harmonia Mundi), Susanny Händla (rola tytułowa) z Les Arts Florissants (Virgin Classics) oraz Septem Verba Pergolesiego pod dyrekcją René Jacobsa (Harmonia Mundi). Z Cédrikiem Tiberghienem nagrała także album solowy inspirowany poezją Paula Verlaine’a z melodiami francuskimi pt. Green (Cypres). W kwietniu 2014 roku wraz z pianistą Eugenem Astim wydała płytę z francuskimi melodiami autorstwa Francisa Poulenca (Harmonia Mundi). W marcu 2015 ukazał się jej album zawierający Leçons de Ténèbres Lalande’a (Hamonia Mundi) zrealizowany z Ensemble Correspondances i Sébastienem Daucé (nagroda Diapason d’Or 2015). Bardzo dobrze przyjęte przez krytyków zostao najnowsze wydawnictwo z jej udziałem – płyta Kennst du das Land zawierająca pieśni Hugo Wolfa do słów Goethego, Mörike i Eichendorffa, ponownie nagrana we współpracy z pianistą Eugenem Astim (kwiecień 2016, Harmonia Mundi).

fot. Molina Visuals