TÓMAS TÓMASSON

bas-baryton

Tomas Tomasson

Tómas Tómasson zadebiutował w Damie pikowej (Tomski) i tytułowej roli w Holendrze tułaczu w Théâtre de la Monnaie w Brukseli oraz jako tytułowy Wozzeck w Operze w Nancy.

Rozpoczął karierę jeszcze podczas studiów w Reykjavik College of Music, wykonując partie w operach Mozarta i Verdiego w Operze Islandzkiej oraz występując na koncertach i recitalach w jego ojczystym kraju: m.in. w Pasji wg św. Jana Bacha, Mszy nelsońskiej Haydna, Mszy koronacyjnej Mozarta, Missa brevisRequiem. Międzynarodową karierę rozpoczął niedługo po uzyskaniu dyplomu w szkole operowej przy Royal College of Music w Londynie.

Artysta ten występował w większości prestiżowych sal koncertowych i oper, jak Covent Garden, mediolańska La Scala, Teatro Regio w Turynie, Berlin Staatsoper, Innsbruck Festival, Grand Théâtre de Genève, La Monnaie w Brukseli, Vlaamse Opera, Baltimore Opera Company, Opéra de Lausanne, Teatro Real w Madrycie, Royal Danish Opera w Kopenhadze, Teatro San Carlo w Neapolu, Opera Kolońska, Bayerische Staatsoper w Monachium, Monte Carlo Opera, Netherlands Opera, Hamburgische Staatsoper, Frankfurt Oper, Los Angeles Opera, Houston Grand Opera, San Francisco Opera i Lyric Opera w Chicago.

Współpracował z takimi dyrygentami, jak: Riccardo Muti, Daniel Barenboim, Lorin Maazel, Antonio Pappano, Andrew Davis, Mark Elder, Daniel Oren, Carlo Rizzi, Andris Nelsons, Genadi Rostestvenski, René Jacobs, Ivor Bolton, Jesus Lopez Cobos, Donald Runnicles, Hartmut Haenchen, Christian Badea, Michel Plasson, Sebastian Weigle, Sebastian Lang-Lessing, Massimo Zanetti i Kazushi Ono.

Jako bas ma w swoim repertuarze m.in. partie w operach Verdiego, Wagnera, Straussa, Pucciniego, Czajkowskiego, Musorgskiego, Prokofiewa, Monteverdiego, Glassa i Zemlinskiego. Jako baryton wykonywał partie w operach: The Fiery Angel (Ruprecht), Don Giovanni (rola tytułowa), Dama pikowa (Tomski), Holender tułacz (partia tytułowa), Salome (Jochanaan), Traviata (Giorgio Germont), Trubadur (Count di Luna), Rycerskość wieśniacza (Alfio), Pajace (Tonio), Così fan tutte (Don Alfonso), Lady Makbet mceńskiego powiatu (Boris), Mazepa (partia tytułowa), Samson i Dalila (Grand Prêtre de Dagon), a także w prapremierze dzieła Leonarda Balady Faust-bal (Mephistopheles), Rigoletto (partia tytułowa), Lear Ariberta Reimana (partia tytułowa), Fidelio (Pizzaro), Tristan i Izolda (Kurwenal), Parsifal (Klingsor), Lohengrin (Telramund) i Śpiewacy norymberscy (Sachs).

W repertuarze koncertowym ma m.in Requiem Verdiego, Pasję wg św. Mateusza Bacha, Requiem Mozarta, Stworzenie świata Haydna, IX Symfonię Beethovena i VIII Symfonię Mahlera (Pater Ecstaticus i baryton solo).

Dwa ostatnie sezony wyznaczyły w jego karierze debiuty w operach Złoto Renu (Wotan) w Oviedo, Zygfryd (Wanderer) w Genewie i Feueresnot (Kunrad) w Dreźnie, a także Parsifal (Klingsor) w Chicago, Salome (Jochanaan) i Holender tułacz (partia tytułowa) w Dreźnie. W Operze Berlińskiej śpiewał Klingsora w Parsifalu, Tomskiego w Damie pikowej w operach w Wiedniu i Rzymie, a w Operze Hamburskiej Dina w La Bianca Notte. Powrócił do Oviedo jako Wotan w Walkirii.

Jego nadchodzące projekty to m.in. Lear w Królu Learze w Operze Węgierskiej, pojawi się także ponownie w Operze Berlińskiej jako Klingsor w Parsifalu. Te samą partię wykona podczas Wiener Festwochen. W Komische Oper Berlin zaśpiewa Hansa Sachsa w Śpiewakach norymberskich, a Jochanaana w Salome w Los Angeles Opera.