Ognisty anioł

1/?

Siergiej Prokofiew

Opera w pięciu aktach (siedmiu obrazach)
Libretto: kompozytor według Walerego Briusowa
Prapremiera: 25.11.1954, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 13.05.2018, TW-ON
Koprodukcja: Festival d’Aix-en-Provence, Den Norske Opera & Ballett
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami

Uwaga! W spektaklu użyto migających świateł

  • Część I

    ok. 1 h

  • Przerwa

    ok. 25 min

  • Część II

    ok. 1 h 10 min

Czas trwania: ok. 2 h 40 min

  • Opis spektaklu

    „Istnieje szczególna choroba, której nie należy uważać za obłąkanie (…) – melankolia. Chorzy to są weseli, to są smutni, to dziarscy, to całkowicie bezwolni i to bez żadnej widocznej przyczyny. Tak samo bez potrzeby kłamią (…). Właśnie spośród tych nieszczęśliwych rekrutują się szeregi tak zwanych czarownic, które należałoby kurować napitkiem uspokajającym, lecz przeciw którym papieże ogłaszają bulle, a inkwizytorzy wznoszą stosy” – tymi słowy okultysta i filozof Hans Weyer próbuje wytłumaczyć rycerzowi Ruprechtowi cokolwiek zmienne stany świadomości jego ukochanej. Walery Briusow, autor modernistycznej powieści, na kanwie której sam Prokofiew napisał libretto swojej opery, przeniósł autobiograficzną historię miłosnego delirium do XVI-wiecznych Niemiec. Ruprecht dręczony uczuciem do Renaty, kobiety wymykającej się nie tylko jemu, ale i wszelkim diagnozom, zadaje sobie pytania: święta to czy czarownica? Oszalała z miłości czy nawiedzona przez anioła? Histeryczka czy opętana? Typowy zestaw dylematów mężczyzny, który kobiety wyzwolonej nie może pojąć (czytaj: pojmać). Mariusz Treliński w swoim stylu przenosi operę w czasy nam współczesne i tworzy erotyczny horror psychologiczny. Odarty ze sztafażu ciemnych wieków inkwizycji, spektakl jest nie mniej straszny, bo zamiast demona Madiela pojawia się straszliwy wychowawca, zamiast zakonu –  internat dla dziewcząt – oto Ognisty anioł ery #metoo.

  • Daty spektakli
    • 18:00

    • 19:00

    • 19:00

  • Obsada
    Ruprecht
    Scott Hendricks
    Renata
    Ewa Vesin
    Agrippa / Mefisto
    Andrei Popov
    Wróżka / Widmo
    Agnieszka Rehlis
    Faust / Henryk
    Łukasz Konieczny
    Właścicielka hotelu
    Bernadetta Grabias
    Pierwsza Dziewczyna
    Bożena Bujnicka
    Druga Dziewczyna
    Maria Stasiak
    Ruprecht
    Scott Hendricks
    Renata
    Ewa Vesin
    Agrippa / Mefisto
    Andrei Popov
    Wróżka / Widmo
    Agnieszka Rehlis
    Faust / Henryk
    Łukasz Konieczny
    Właścicielka hotelu
    Bernadetta Grabias
    Pierwsza Dziewczyna
    Bożena Bujnicka
    Druga Dziewczyna
    Maria Stasiak
    Ruprecht
    Scott Hendricks
    Renata
    Ewa Vesin
    Agrippa / Mefisto
    Andrei Popov
    Wróżka / Widmo
    Agnieszka Rehlis
    Faust / Henryk
    Łukasz Konieczny
    Właścicielka hotelu
    Bernadetta Grabias
    Pierwsza Dziewczyna
    Bożena Bujnicka
    Druga Dziewczyna
    Maria Stasiak
  • Realizatorzy
    Dyrygent
    Kazushi Ono
    Reżyser
    Mariusz Treliński
    Scenografia
    Boris Kudlička
    Kostiumy
    Kaspar Glarner
    Reżyseria świateł
    Felice Ross
    Projekcje video
    Bartek Macias
    Choreografia / Ruch sceniczny
    Tomasz Jan Wygoda
    Dramaturgia
    Małgorzata Sikorska-Miszczuk
    Charakteryzacja
    Waldemar Pokromski
    Przygotowanie chóru
    Mirosław Janowski