Znasz-li ten kraj - Moniuszkowski Maraton Akademii Operowej

1/?

Pieśni Stanisława Moniuszki

  • Opis

    Twórczość pieśniarska Moniuszki ma bardzo różnorodny charakter. Składają się na nią piosnki sielskie, jak sam Moniuszko je nazywał – piosnki wieśniane znad Niemna, baśni gminne (Dziadek i babka), pieśni idylliczne (Wiosna, Polna różyczka), refleksyjne (Pieśń wieczorna, Dola), obyczajowe (Triolet), miłosne (Rozmowa, Pieszczotka), fantastyczne (Świtezianka), patriotyczne (Pieśń wojenna, Stary kapral), dumki, ballady, romanse, sceny dramatyczne, psalmy, hymny, pieśni liryczne, czy pieśni choreiczne.

    Wśród 300 utworów znajdziemy zarówno piosnki proste, pisane do amatorskiego wykonania w domach, jak i prawdziwe arcydzieła liryki wokalnej, które mogą konkurować z dziełami europejskich mistrzów epoki romantyzmu. Moniuszko przykładał wielką wagę do wyboru tekstów do swoich pieśni. Mickiewicz, Czeczot, Syrokomla, Kochanowski, Witwicki, Kraszewski, Pol, Goethe, Szekspir, Hugo to tylko niektóre nazwiska z ogromnego grona poetów, których wiersze umuzycznił kompozytor.

    Wśród pieśni Moniuszki odkrywamy perły romantycznej liryki wokalnej – Treny do słów Kochanowskiego, czy takie pieśni, jak: Lirnik wioskowy, Znasz-li ten kraj, Do pączka, Rozmowa, Do Niemna, już nie mówiąc o balladach – Czaty, Świtezianka, Dziad i baba, czy Rybka. To doskonale napisane utwory, o niezwykłych walorach melodycznych i harmonicznych, często z wirtuozowską partią fortepianu.

    Przygotowując cykl koncertów, wybrano 80 pieśni i zestawiono je z utworami innych kompozytorów, by pokazać Moniuszkę na tle twórczości tego gatunku. Ballady Moniuszki są połączone z balladami Schumanna i Loewego, pieśni – z romansami i balladami romantycznymi Berlioza i Meyerbeera. Powstał program pieśni Moniuszki do słów Mickiewicza, program z utworami kameralnymi, a także program dla duetów. Osobno trzeba traktować pieśni religijne Moniuszki – ich prostota, niezwykła melodyjność oraz przepiękne, choć proste teksty, zawsze wywołują niesamowite wrażenie.

  • Występują

    Ewa Rucińska – reżyseria

    WYSTĘPUJĄ:

    Katarzyna Belkius – sopran
    Katarzyna  Drelich – sopran
    Magda Górniak – sopran
    Inna Fedoriy – sopran
    Joanna Kędzior – sopran
    Paula Kluczna – mezzosopran
    Nataliia Kukhar – mezzosopran
    Magdalena Stefaniak – sopran
    Zuzanna Nalewajek – mezzosopran
    Justyna Ołów – mezzosopran
    Katarzyna Szymkowiak – mezzosopran
    Jakub Foltak – kontratenor
    Mykhailo Kushlyk – tenor
    Sebastian Mach – tenor
    Rafał Polek – tenor
    Paweł Trojak – baryton
    Roman Chabaranok – bas
    Paweł Horodyski – bas
    Yevhen Rakhmanin – bas
    Jasin Rammal-Rykała – bas

    PIANIŚCI:

    Aleksander Chodacki
    Julia Kocjan
    Joachim Kołpanowicz
    Marta Kostrych
    Joanna Laszczkowska
    Natalia Pawlaszek
    Marta Plasota
    Krystian Sękowski
    Alina Shevchenko

  • Program

    PROGRAM

    CZĘŚĆ I

    Znasz-li ten kraj, do słów Adama Mickiewicza wg J. W. Goethego
    Groźna dziewczyna, autor słów nieznany
    Serce moje, do słów Antoniego Kolankowskiego
    Niepewność, do słów Adama Mickiewicza
    Ja Ciebie kocham, do słów Adama Asnyka
    Urzeczony, do słów A. Żeleźniaka
    Dalibógże, do słów Józefa Massalskiego
    Piosnka obłąkanej Ofelii, do słów Williama Shakespeare’a
    Swaty, do słów Edmunda Wasilewskiego
    Krakowiaczek, do słów Edmunda Wasilewskiego
    Złota rybka, do słów Jana Zachariasiewicza
    Matysek, do słów Władysława Syrokomli
    Dwie zorze, do słów Teofila Lenartowicza

    CZĘŚĆ II

    Prząśniczka, do słów Jana Czeczota, opracowanie muzyczne Rafał Kłoczko
    O Matko moja, do słów Jana Prusinowskiego
    Wyjazd z Ukrainy, do słów Michała Grabowskiego
    Pieśń wojenna, do słów Józefa Kościelskiego
    Cyganie, autor słów nieznany
    Wędrowna ptaszyna, do słów Jana Czeczota
    Korale, do słów Władysława Syrokomli
    Powiedzcie mi,
    słowa tradycyjne
    Dumka, do słów Jana Czeczota
    Kozak , do słów Jana Czeczota
    Łza, słowa autor nieznany
    Modlitwa, do słów Edmunda Wasilewskiego
    Dobranoc, do słów Stanisława Jachowicza

    CZĘŚĆ III

    Pieśń wieczorna, do słów Władysława Syrokomli, opracowanie muzyczne Rafał Kłoczko
    Do Niemna, do słów Adama Mickiewicza
    Sen, do słów M. Desbordes-Valmore’a
    Tęsknota, do słów Piotra Maszyńskiego
    Piosnka żołnierza, do słów Józefa Korzeniowskiego
    Matko, już nie ma Cię, do słów Victora Hugo
    Przyczyna, do słów Stefana Witwickiego
    Wróżba znachora, do słów Jana Prusinowskiego
    Pieśń Nai, do słów Józefa Korzeniowskiego
    Kum i kuma, do słów Jana Czeczota
    Dziad i baba, do słów Ignacego Jana Kraszewskiego
    Wiosna, do słów Stefana Witwickiego
    Jaskółeczka, do słów Wincentego Pola
    Święty Piotr, do słów Pierre’a-Jean de Berangera

  • Daty spektakli
    • 17:00