Mariusz Godlewski

baryton

Absolwent wrocławskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Bogdana Makala. Laureat wielu konkursów, m.in.: Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego im. Franciszki Platówny we Wrocławiu (3. miejsce, 1996), Międzyuczelnianego Konkursu Wokalnego w Dusznikach-Zdroju (1. miejsce, 2000), VI Konkursu Wokalistyki Operowej im. Adama Didura w Bytomiu (wyróżnienie, 2000), Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina na Słowacji (1. nagroda, 1999) oraz Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Hariclea Darcleè w Rumunii (wyróżnienie, 2003). Był stypendystą wrocławskiego Samorządu w Dziedzinie Kultury i Sztuki dla Młodych Utalentowanych Wrocławian oraz Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W latach 2001-2002 przebywał na stypendium w Wiedniu w klasie prof. Leopolda Spitzera.

W 2002 roku zadebiutował w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej partią Peleasa w Peleasie i Melizandzie Debussy’ego. Gości na wielu scenach operowych w Polsce i na świecie. W 2011 roku śpiewał w prapremierze pieśni Pendereckiego Powiało na mnie morze snów w Filharmonii Narodowej. Na zaproszenie Valery’ego Gergieva wystąpił pod jego batutą na Festiwalu Białych Nocy w Petersburgu. W 2013 roku wystąpił podczas Beijing Music Festival w Pekinie pod batutą Krzysztofa Pendereckiego. W 2014 roku otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „najlepszy śpiewak”, a w 2015 nominację do nagrody Radia Wrocław Kultura za „wykonanie światowego formatu partii Eugeniusza Oniegina”.

W repertuarze artysta posiada takie partie, jak: Zurga w Poławiaczach pereł i Escamillo w Carmen Bizeta, Ferryman w Curlew river i Tarquinius w Gwałcie na Lukrecji Brittena, Peleas i Golaud w Peleasie i Melizandzie Debussy’ego, Lord Ashton w Łucji z Lammermooru i Dr Malatesta w Don Pasquale Donizzettiego, Il Ragazzo w La liberta chiama la liberta Knapika, Franz Kafka w Pułapce Krauzego, Woodraven w Matce czarnoskrzydłych snów Kulenty, Tonio w Pajacach Leoncavalla, Rangoni w Borysie Godunowie Musorgskiego, Janusz w Halce, Stanisław w Verbum nobile i Miecznik w Strasznym dworze Moniuszki, Guglielmo w Così fan tutte, tytułowa w Don Giovannim i Hrabia Almaviva w Weselu Figara Mozarta, Lindorf, Coppelius, Dr Miracle, Dapertutto w Opowieściach Hoffmanna Offenbacha, Elio w Chopinie Oreficego, Adam w Raju utraconym Pendereckiego, Leander w Miłości do trzech pomarańczy Prokofiewa, Scharpless w Madame Butterfly, Marcello w Cyganerii i Scarpia w Tosce Pucciniego, Don Alvaro w Podróży do Reims i Poeta w Turku we Włoszech Rossiniego, Starzec hebrajski w Samsonie i Dalili Saint-Saënsa, Homonay w Baronie cygańskim J. Straussa, Faninal w Kawalerze srebrnej róży R. Straussa, tytułowa w Królu Rogerze i Lekarz w Hagit Szymanowskiego, Książę Jeleński w Damie pikowej i tytułowa w Eugeniuszu Onieginie Czajkowskiego, Wolfram w Tannhäuserze Wagnera, Tadeusz w Pasażerce Weinberga, Giacomo w Joannie d’Arc, Belfiore w Dniu panowania, Germont w Traviacie i Don Carlos w Mocy przeznaczenia Verdiego oraz Kostryn w Goplanie Żeleńskiego. Wykonuje również lirykę wokalną: Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Czajkowskiego oraz niemiecką i angielską muzykę baroku, którą utrwalił na nagraniach radiowych i telewizyjnych.