Preludium Premierowe

Koncerty kompozytorów premier sezonu 2014/15

PRELUDIA PREMIEROWE to seria koncertów kameralnych w przeddzień wieczorów premierowych na Dużej scenie: spotkanie z muzyką intymną, skupioną, zamkniętą w miniaturowej w stosunku do wielkich dzieł scenicznych formie. Oferuje spojrzenie na twórczość kompozytorów wystawianych oper z innej perspektywy, ukazuje ich często mniej znane oblicze -– stanowiące ich doskonałe dopełnienie. Dotknięcie subtelnej materii najwyższej próby kameralistyki zarówno instrumentalnej jak i wokalnej, czasem refleksyjnej, czasem żartobliwej, jest znakomitym wprowadzeniem w aurę muzyczną – i nie tylko – premier wyznaczających oś programową sezonu.

Preludia są krótkimi, godzinnymi koncertami, gromadzącymi melomanów i miłośników opery poszukujących pięknego muzycznego przeżycia i głębszego zrozumienia dzieł tworzonych dla sceny.

Program

ANDRZEJ CZAJKOWSKI
Sonata na klarnet i fortepian, op. 1
Inwencje na fortepian, op. 2
Siedem sonetów Shakespeare’a

Urszula Kryger mezzosopran
Julian Paprocki klarnet
Maciej Grzybowski fortepian

GAETANO DONIZETTI
Utwory na fortepian oraz pieśni Gaetano Donizettiego

Tobias Koch
fortepian historyczny

Alina Adamska 
sopran*
Dagmara Barna 
sopran*
Bożena Bujnicka 
sopran*

* Program Kształcenia Młodych Talentów Akademia Operowa

ADÈS AND HIS FACE

Koncert kameralny z udziałem kompozytora 

WYKONAWCY:
Thomas Adès – fortepian
Agata Zubel – wokalistka
Maciej Grzybowski – fortepian
Sylwia Konopka – skrzypce
Agnieszka Zdebska – skrzypce
Igor Kabalewski – altówka
Piotr Hausenplas – wiolonczela
Ewa Leszczyńska – sopran
Jan Čižmář – lutnia

PROGRAM:
John Dowland:
In Darkness let me Dwell – Ewa Leszczyńska, Jan Čižmář
Thomas Adès:
Darkness Visible – Thomas Adès
Mazurkas – Thomas Adès
Traced Overhead – Thomas Adès
Life Story – Agata Zubel, Maciej Grzybowski
Piano Quintet – Maciej Grzybowski i kwartet (muzycy Orkiestry Teatru Wielkiego - Opery Narodowej)

GIOACCHINO ROSSINI 
Grzechy starości

Tobias Koch fortepian historyczny

„Rossini pisywał Grzechy dla zabicia czasu, tylko dla siebie, niby od niechcenia, udając, że nie przywiązuje do nich wagi. Było jednak inaczej – starannie dopracowywał szczegóły, często przeglądał, poprawiał, przepisywał. Z czasem kompozycje te stały się atrakcją sobotnich spotkań towarzyskich w domu w Passy. Kompozytor uporządkował kameralne, wokalne i fortepianowe drobiazgi w albumy i nadał im wspólny tytuł. Po śmierci Rossiniego, zgodnie z jego wolą, żona przekazała rękopisy konserwatorium w Pesaro, gdzie znajdują się do dziś. Za życia kompozytora pojedyncze miniatury krążyły w odpisach. W XX wieku zainteresował się nimi Sergiusz Diagilew, który poprosił o ich zinstrumentowanie Ottorina Respighiego (tak powstał Czarodziejski sklepik). Od wielu już lat Grzechy starości są dostępne w wydaniu drukowanym.

Rossiniowskie miniatury dowodzą, że ich autor nigdy nie przestał być twórcą oper i ojcem bel canta. Ale też świadczą niezbicie, że nabrał dystansu do swojej dawnej sztuki. (…)

Piotr Matwiejczuk (Program 2 Polskiego Radia)

Sponsorzy

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej