Jolanta
Zamek Sinobrodego
Piotr Czajkowski | Béla Bartók
-
Jolanta
1 h 45 min
-
Przerwa
20 min
-
Zamek Sinobrodego
1 h 35 min
Czas trwania: 3 h 40 min
-
Zobacz zdjęcie: Zamek Sinobrodego, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Zamek Sinobrodego, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Zamek Sinobrodego, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Zamek Sinobrodego, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Zamek Sinobrodego, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
-
Zobacz zdjęcie: Jolanta, fot. Krzysztof Bieliński
W związku z nagłą chorobą solistki spektakl Jolanta / Zamek Sinobrodego w dniu 16 lutego 2016 zostaje odwołany. Teatr zwraca pieniądze za zakupione bilety do dnia 16 kwietnia 2016 w kasach teatru. Więcej informacji uzyskają Państwo w Biurze Organizacji Widowni, tel. 22 69 20 208.
Jolanta | Piotr Czajkowski
Opera liryczna w jednym akcie
Libretto: Modest Czajkowski według Henrika Hertza
Prapremiera: 18.12.1892, Teatr Maryjski, Sankt Petersburg,
Premiera polska: 17.05.1896, Teatr Wielki, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 13.12.2013, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa
Oryginalna rosyjska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Zamek Sinobrodego | Béla Bartók
Opera w jednym akcie
Libretto: Béla Balázs
Prapremiera: 24.05.1918, Magyar Kiralyi Operahaz, Budapeszt
Premiera polska: 16.02.1963, Państwowa Opera, Warszawa
Premiera tej inscenizacji: 13.12.2013, Teatr Wielki - Opera Narodowa, Warszawa
Oryginalna węgierska wersja językowa z polskimi i angielskimi napisami
Koprodukcja: Metropolitan Opera, Nowy Jork
Skojarzenie ostatniej opery Piotra Czajkowskiego z jedyną operą autorstwa Béli Bartóka zakrawa na karkołomny pomysł. No bo jak go uzasadnić? Tematycznej jedności pomiędzy Jolantą a Zamkiem Sinobrodego na pierwszy rzut oka nie widać, do tego przesłodzony idiom rosyjskiego twórcy wydaje się kompletnie nie pasować do odkrywczego arcydzieła wizjonera z Węgier.
Jeśli jednak przyjrzeć się obu operom uważniej, to ich zestawienie przestaje szokować. Wybrane kompozycje są jednoaktówkami, a Jolanta nosi najbardziej eksperymentalne rysy z całego artystycznego portfolio Czajkowskiego. Mariusz Treliński jeszcze wyraźniej uwypuklił związek pomiędzy oboma dziełami. Ukazał mianowicie dwie bohaterki zanurzone w świecie zdominowanym przez mężczyzn, kobiety, które dzielą to samo pragnienie wyzwolenia się z zależności.
Siła scenicznej perswazji dyptyku jest przemożna. Podczas nowojorskiej próby generalnej przedstawienia doskonale zdał sobie z tego sprawę Peter Gelb, dyrektor Metropolitan Opera.
Obsada
-
-
Jan Frycz
Zamek Sinobrodego / Głos
-
-
-
Jan Frycz
Zamek Sinobrodego / Głos
-
-
-
Jan Frycz
Zamek Sinobrodego / Głos
-
Realizatorzy
-
-
Piotr Gruszczyński Dramaturg
-
Marc Heinz Reżyseria świateł
-
Bartek Macias Projekcje video
-
Piotr Domiński Efekty dźwiękowe
-
Waldemar Pokromski Projekty charakteryzacji i fryzur
-
Sponsorzy
Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Patroni medialni Teatru Wielkiego - Opery Narodowej