Piruet, pointa, paczka, czyli tajemnice baletu

Projekt edukacyjny dla szkół / lekcja baletu

Dział Edukacji Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie wspólnie z Polskim Baletem Narodowym zaprasza do udziału w projekcie edukacyjnym Piruet, pointa, paczka – czyli tajemnice baletu. Projekt skierowany jest do uczniów szkół podstawowych z województwa mazowieckiego (poza Warszawą). Projekt polega na przeprowadzeniu w szkole zajęć dotyczących baletu przez tancerzy i tancerki Polskiego Baletu Narodowego.

 

ZAŁOŻENIA PROJEKTU

Poprzez jego realizację chcemy:

  • przybliżyć dzieciom balet jako dziedzinę sztuki,
  • rozbudzić zainteresowanie baletem u dzieci, a za ich pośrednictwem także u osób dorosłych,
  • zapoznać uczestników z historią tańca, z podstawowymi terminami baletowymi oraz technikami tanecznymi,
  • rozwijać chęci próbowania różnych form aktywności twórczej oraz korzystania ze zróżnicowanej oferty kulturalnej.

 

ZAGADNIENIA

Krótka prelekcja na temat historii tańca i baletu, ze szczególnym uwzględnieniem miejsca i roli baletu w działalności Teatru Wielkiego – Opery Narodowej

Przykładowe wątki pogadanki:

  • dlaczego ludzie tańczą,
  • czym się różni taniec towarzyski od tańca artystycznego,
  • rozwój tańca artystycznego ze szczególnym uwzględnieniem baletu,
  • rozwój tańca w XX wieku (Wacław Niżyński, Marta Graham, Merce Cunningham, Marie Rambert).

Omawiane zagadnienia mogą być ilustrowane pokazem slajdów. W czasie pogadanki dzieci mogą zadawać pytania i dyskutować z prowadzącym.

Praktyczny pokaz technik tanecznych z udziałem dzieci

W tej części tancerze prezentują różne techniki taneczne: balet klasyczny, technika Marty Graham, elementy tańców ludowych, partnerowanie. Każdy element pokazu jest krótko omawiany przez prowadzącego, ze wskazaniem na najważniejsze elementy charakterystyczne dla danej techniki.

Do udziału w pokazie zapraszane są dzieci, które wykonują z tancerzami wybrane elementy z danej techniki. Ta część programu może być zakończona nauką krótkiego układu choreograficznego – tancerze prezentują układ i uczą go dzieci, a następnie dzieci wykonują go samodzielnie.

Prezentacja miniatur choreograficznych (fragmenty baletów klasycznych i współczesnych)

W tej części programu tancerze prezentują fragmenty baletów i spektakli tanecznych (sola, pas de deux). Wybór fragmentów zależy od wieku widowni.

Przykładowe fragmenty:

  • tańce charakterystyczne z „Dziadka do orzechów”,
  • białe adagio z „Jeziora łabędziego”,
  • wariacje wróżek ze „Śpiącej królewny”,
  • bajki ze „Śpiącej królewny”,
  • fragmenty „Kopciuszka”,
  • wybrane fragmenty spektakli z repertuaru współczesnego.

Metodologia

Zajęcia łączą w sobie różne metody prezentowania i przekazywania wiedzy: od pogadanki, przez pokazy taneczne wykonywane przez tancerzy i tancerki baletu, po wspólne ćwiczenia i zabawy. Zajęcia zakładają wysoką interaktywność – możliwość zadawania pytań, uczestniczenia w ćwiczeniach i zabawach czy prezentację przez dzieci własnej twórczości tanecznej. W przypadku dysponowania odpowiednim sprzętem audio-wideo (rzutnik, ekran, nagłośnienie) zajęcia będą wzbogacane pokazami slajdów czy fragmentów nagrań.

Przekazywane treści są dostosowywane do możliwości percepcyjnych uczniów.

Czas trwania zajęć:do 1,5 godziny z przerwą – zgodnie z rytmem zajęć szkolnych

 

ZASADY UDZIAŁU

Poniżej przedstawiamy informację dotyczącą zasad udziału w projekcie.

1. Udział w Projekcie jest płatny. Warunkiem uczestnictwa w Projekcie jest dokonanie jednorazowej wpłaty w wysokości 100 zł na konto bankowe wskazane przez Teatr. Dane do przelewu zostaną udostępnione przez Teatr po przyjęciu formularza zgłoszeniowego i akceptacji uczestnictwa.

2. Chęć udziału w projekcie zgłaszana jest przez dyrektora szkoły poprzez przesłanie do TW-ON drogą elektroniczną, faksową lub listowną formularza zgłoszeniowego.

3. Zakwalifikowanie do projektu następuje po potwierdzeniu przyjęcia zgłoszenia przez TW-ON.

4. W ramach jednego przyjazdu do szkoły przeprowadzone są jedne zajęcia dla maksymalnie 80 uczniów.

5. Do przeprowadzenia zajęć niezbędne jest zapewnienie przez szkołę:

  • sali gimnastycznej lub innej pozwalającej na rozłożenie podłogi baletowej o wymiarach 5 x 7 m oraz zapewniającej możliwość swobodnego uczestnictwa w zajęciach maksymalnie 80 uczniów,
  • klasy / szatni / pomieszczenia przy sali, na której odbywać się będą zajęcia, do dyspozycji prowadzących zajęcia,
  • sprzętu audio wraz z nagłośnieniem, ekranu oraz rzutnika do wyświetlania slajdów,
  • osoby odpowiedzialnej za organizację zajęć nt. baletu,
  • dwóch osób do pomocy przy rozłożeniu i złożeniu podłogi baletowej,
  • parawanów zasłaniających wejście tancerzy.

 

DO POBRANIA

REGULAMIN

DEKLARACJA DLA SZKÓŁ

FORMULARZ ZGŁOSZENIOWY

Kontakt

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni