Carmen

Georges Bizet

  • Akt I i II

    1 h 30 min

  • Przerwa

    ok. 25 min

  • Akt III

    40 min

  • Przerwa

    ok. 25 min

  • Akt IV

    1 h

Czas trwania: ok. 3 h

  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet
  • Kup bilet

Opera w czterech aktach
Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy
Prapremiera: 3.03.1875, Paryż
Premiera tej inscenizacji: 7.06.2018, TW-ON
Oryginalna francuska wersja językowa z polskimi napisami

Próżno szukać drugiej opery, która z taką siłą wdarłaby się do panteonu popkultury – tu prawie każda aria jest hitem nuconym pod milionami pryszniców tego świata, rozbrzmiewającym dzwonkami tysięcy telefonów komórkowych. Być może dzieje się tak z powodu niejako programowej taneczności tej muzyki, jej bezczelnej przyziemności (i przyjemności!), melodyjności rodem bardziej z tyngiel-tangla niż koturnowych desek teatrów operowych. Carmen jest odwieczną guilty pleasure dla koneserów stylu wysokiego, którzy wzdychają „ach, jakie to uroczo wulgarne”, kręcą noskami, że „nie wypada” się tym zachwycać, ale sami tupią stopami w rytm habanery. Carmen łączy elementy opera buffa z realistyczną, surową tematyką i kończy się już całkiem tragicznie. Fryderyk Nietzsche zachwycał się nią pod koniec życia, gdy obmierzł mu teutoński patos Wagnera i zamarzył sobie, by operę „po śródziemnomorsku” rozgrzać. Nikt tak nie rozgrzewa jak Carmen – kolejna silna, nieokiełznana, namiętna i śmiertelnie niebezpieczna heroina operowa. Jej mroczna zmysłowość zniewala także w realizacji Andrzeja Chyry, inspirowanej dodatkowo kinem meksykańskiego guru arthouse’u: Carlosa Reygadasa.

Obsada

Realizatorzy

Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej
Chór dziecięcy „Artos” im. Władysława Skoraczewskiego

Sponsorzy

  • Mecenasi Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Akademii Operowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni