Korsarz

Adolphe Adam i in. / Manuel Legris wg Mariusa Petipy

 

 

Balet w trzech aktach z prologiem i epilogiem
Libretto: Manuel Legris i Jean-François Vazelle według George’a  Byrona, Julesa-Henriego Vernoy de Saint-Georges i Josepha Maziliera
Premiera tej inscenizacji: 20.03.2016, Wiener Staatsballett
Premiera polska tej inscenizacji: 20.03.2020, Polski Balet Narodowy

Rygorystyczny dykcjonarz klasycznego baletu – raczej „gestownik” niż słownik w początkującym widzu wywołuje skojarzenia ornitologiczne. Nie tylko dlatego, że ikonicznym układem tanecznym, który znają wszyscy, jest „biały akt” Jeziora łabędziego (skądinąd tancerki bardziej przypominają w nim czaple lub bodaj flamingi). Chodzi zasadniczo o „ptasiość” kombinacji baletowych – panów strzygących nogami w wyskokach, dam wahających się stopami, chodzących na czubkach palców, kręcących piruety – wszystko to wygląda jak ptasie gody, zarazem wyraża jedną z najstarszych tęsknot ludzkości: pragnienie lotu. Jak językiem klasycznej opery, ale i muzyki klasycznej w ogóle jest włoski, tak terminologia tańca tradycyjnego to francuski. Choreografia Josepha Maziliera do Korsarza jest zatem klasykiem pośród klasyków – jednym z kamieni węgielnych francuskiego baletu. Libretto skrojone według powieści poetyckiej George’a Byrona daje cały kalejdoskop egzotycznych przygód i atrakcji: statek piratów, tańce niewolnic, bunt i porwanie w haremie, walka samców alfa o piękną Greczynkę. A wszystko to zilustrowane ostatnią kompozycją Adolphe Adama, który zmarł kilka miesięcy po premierze. Przeniesiony z wiedeńskiego Staatsballet spektakl to gratka dla wyznawców baletowej tradycji.

Realizatorzy

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Logo Perlage
  • Logo Sisley
  • Logo Albert Riele
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Patroni medialni