Moniuszko à Paris

Andrzej Kwieciński

Melodramma giocoso liberamente basato su alcuni fatti
Libretto: Krystian Lada
Prapremiera: 21.09.2019, TW-ON
Koprodukcja: La Monnaie / de Munt, Bruksela, Queen Elisabeth Music Chapel, Waterloo
Oryginalna polsko-włosko-francuska wersja językowa z polskimi napisami

Stanisław Moniuszko pisze w Paryżu operową wersję Don Kichota na niemal pół wieku przed Massenetem, ale zmaga się z blokadą twórczą oraz presją zbliżającego się terminu premiery, od czego podupada na umyśle i zaczyna mylić świat fikcji z rzeczywistością. O tym, jak niebezpieczny bywa twórca w kryzysie wiemy choćby z Lśnienia Kinga/Kubricka. Na szczęście młoda gwiazda muzycznej awangardy Andrzej Kwieciński, zamyślił Moniuszko à Paris jako operę komiczną. Czerpiąc z idiomu modernistycznej awangardy, próbuje rozwinąć nowy styl bel canto. Po tym, jak artysta zdradził w wywiadzie dla pisma „Glissando”, że istotnymi kategoriami są dlań intensywność, emocjonalność, autoekspresja i krzyk, należało się spodziewać, że sięgnie także po medium operowe. „Absolutnie fascynuje mnie brzydota w muzyce. Wielokrotnie pracowałem z materiałem przez klasycznych kompozytorów odsuwanym (…) W każdym razie mam jasny pomysł na śpiew, zarówno estetyczny, jak i techniczny – ciągłe zmiany i skoki pomiędzy falsetem a rejestrem piersiowym. To daje efekt chaosu i pomyłki”, mówi kompozytor. Warto się przekonać, jak Kwieciński ten chaos ostatecznie uporządkował.  Utwór skomponowany na zamówienie Teatru Wielkiego - Opery Narodowej będzie miał swoje prawykonanie w ramach 62. Warszawskiej Jesieni.

Obsada

Realizatorzy

    • Jerzy Wołosiuk Dyrygent

    • Marc Lainé Reżyseria i scenografia

Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partner strategiczny Roku Moniuszki 2019

Sponsorzy

  • Przy wsparciu Europejskiej Sieci Akademii Operowych ENOA oraz Programu Unii Europejskiej Kreatywna Europa

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Patroni medialni