Nasz Chopin

Fryderyk Chopin / Liam Scarlett, Krzysztof Pastor

  • Część I

    45 min

  • Przerwa

    30 min

  • Część II

    35 min

Czas trwania: 1 h 50 min

Wieczór baletowy w dwóch częściach
W 100-lecie odzyskania niepodległości

KONCERT e-moll (prapremiera)
Balet Liama Scarletta w jednym akcie
Muzyka: Fryderyk Chopin

KONCERT f-moll  (prapremiera)
Balet Krzysztofa Pastora w jednym akcie
Muzyka: Fryderyk Chopin

Prapremiera wieczoru baletowego: 17.11.2018, Polski Balet Narodowy

„Świat jest piękny! Ja ci tego nie umiem opowiedzieć…, ja ci to muszę zatańczyć” – mówi tytułowy Diabeł u Żuławskiego. Musimy sobie jakoś poradzić z tym, że Chopin nigdy nie napisał żadnego dzieła scenicznego – ba, utwory z orkiestrą też można policzyć na palcach. Był niedoścignionym mistrzem jednego instrumentu, szkoda mu było (przeczucia) krótkiego życia na łapanie kilku srok za ogon, wiedział, gdzie mu najlepiej – przy klawiaturze i sprzed niej się nie ruszał. Chopina symfonicznego możemy sobie zatem wyobrazić na podstawie dwóch młodzieńczych koncertów. Ich eteryczne piękna uznali za możliwe do opowiedzenia… tańcem dwaj znamienici choreografowie. Koncerty to dzieła kompozytora młodego, zakochanego, stanowią ukoronowanie stylu brillant i są zarazem najbardziej osłuchane (czasem do granic wytrzymałości, jeśli ktoś z kibicowską pasją śledzi „finałowe rozgrywki” Konkursów Chopinowskich). To jeszcze nie jest śmiertelnie chory geniusz, nie wyświetlają nam się „wierzby kaszlące”, tylko roztańczona, radosna, czasem melancholijnie miłosna historia. Nade wszystko zaś „naszość” muzyki Chopina tkwi w narodowej podświadomości Polaków, w których romantyczny idiom tej muzyki budzi „patriotyczne ciarki”. O ile Krzysztof Pastor mógł więc zmierzyć się ze „swoim” Chopinem, Liam Scarlett, rezydent Royal Ballet w Londynie oswaja, przyswaja go dla języka baletu niejako z zewnątrz, z tej strefy kulturowej, w której geniusz naszego romantyka jest odczytywany uniwersalnie.

Realizatorzy

Polski Balet Narodowy
Orkiestra Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

Sponsorzy

  • Mecenas Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Partnerzy Teatru Wielkiego - Opery Narodowej

  • Logo Sisley
  • Logo Perlage
  • Logo Albert Riele
  • Partner Polskiego Baletu Narodowego

  • Projekt realizowany w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2021

  • Patroni medialni