Szalone Dni Muzyki - BAJECZNY MONIUSZKO (43)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Feliks Mendelssohn-Bartholdy: Hebrydy (Grota Fingala) uwertura koncertowa op. 26

Stanisław Moniuszko: Bajka, uwertura fantastyczna

Nikołaj Rimski-Korsakow: Kaprys hiszpański op. 34

Stanisław Moniuszko: Mazur z opery Halka

WYKONAWCY:

Orkiestra Symfoniczna ZSM im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie

Miłosz Kula (dyrygent)

Uwertura fantastyczna Bajka Stanisława Moniuszki to barwna, różnorodna opowieść muzyczna, której kompozytor nie nadał żadnego programu, czyli treści pozamuzycznej, pozostawiając każdemu słuchaczowi swobodę interpretacyjną. Jak stwierdził teoretyk muzyki Witold Rudziński, „(…) Mimo braku programu literackiego odnosimy wrażenie, że lepiej rozumiemy o co chodzi w tej muzyce, gdy jej słuchamy, niż gdy o niej mówimy”. Jednak na utworze Moniuszki nie skończy się bajkowy klimat koncertu. Uwertura koncertowa Hebrydy Felixa Mendelssohna-Bartoldy’ego została zainspirowana grotą Fingala. Bohater, po którym grota otrzymała swe imię, według mitologii irlandzkiej, zbudował nasyp między Irlandią a Szkocją, nazwaną „drogą gigantów”.

Dzięki Kaprysowi hiszpańskiemu Nikołaja Rimskiego-Korsakowa przeniesiemy się z północy na południe Europy. Twórca ten uchodzi za jednego z mistrzów instrumentacji. Przystępując do komponowania, od razu myślał o całym zespole symfonicznym. Nie tworzył szkicu utworu na fortepianie, aby potem wypełnić go barwami poszczególnych instrumentów. Kaprys hiszpański jest na to doskonałym przykładem. Sam Rimski-Korsakow napisał o nim: „Opinia (…) że Kaprys to świetnie zinstrumentowany utwór, jest błędna. Kaprys to świetny utwór na orkiestrę”.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy