Szalone Dni Muzyki - BIG BAND SHOW (60)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Tony Klatka: Blues for Poland

Herbie Hancock / Miho Hazama: Maiden Voyage

Andrzej Kowalski: Topniejące obłoki - Petersburg

Gordon Goodwin: Hunting Wabbits

Duke Ellington / Juan Tizol: Caravan

WYKONAWCY:

Chopin University Big Band

Piotr Kostrzewa lider / prowadzenie

Maiden Voyage (z ang. „Dziewiczy rejs”) Herbiego Hancocka, wydany w 1965 roku na albumie pod tym samym tytułem. Pierwszym tytułem tego standardu był TV Jingle, ponieważ utwór był oparty na rytmie podkładu dźwiękowego do reklamy, który Hancock skomponował wcześniej. Ostateczna nazwa utworu powstała dzięki przyjaciółce siostry artysty, która skojarzyła muzykę z podróżą morską.

Caravan  Duke’a Ellingtona i Juana Tizola, wykonany po raz pierwszy w 1936 roku, należy do czołówki najpopularniejszych standardów jazzowych. Ellington zaaranżował go jako swobodną bossa novę o tajemniczym, nieco orientalnym charakterze. Słychać w nim mnóstwo dysonujących współbrzmień, a także nawiązania do innych gatunków – na przykład bluesa. 

Kompozycja Hunting Wabbits Goodwina odnosi się do popularnej serii animowanej Królik Bugs. Elmer J. Fudd, to myśliwy, główny antagonista w kreskówce. Jego celem jest upolowanie tytułowego bohatera, jednak nigdy mu się to nie udaje, a na dodatek sam wpada w tarapaty. Twórcy podkreślili dodatkowo niedołężność i brak sprytu tej postaci poprzez nadanie mu wady wymowy. Kiedy Elmer mówi o swoim przeciwniku, nazywa go „scwewy wabbit” (co w poprawnej angielszczyźnie brzmi „screwy rabbit” i oznacza „stuknięty królik”).

Polski akcent w programie tego koncertu to Topniejące obłoki Petersburga – utwór gitarzysty i kompozytora Andrzeja Kowalskiego.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy