Szalone Dni Muzyki - GRAJ, MÓDL SIĘ I BAW (28)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Ludwig van Beethoven: II Koncert fortepianowy B-dur op. 19

Max Bruch: Kol Nidrei op. 47

Leonard Bernstein: West Side Story*


*aranżacja Jack Mason

WYKONAWCY:

Zuzanna Bachmińska (wiolonczela)

Piotr Lara (fortepian)

Orkiestra „Józefina” SM II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie

Tadeusz Płatek (dyrygent)

Drugi Koncert fortepianowy B-dur napisał Beethoven dla ukazania się publiczności jako pianista-wirtuoz, i rzeczywiście tak było w wieku 25 lat zadebiutował tym utworem jako wykonawca w Wiedniu. W dalszej części koncertu będzie przeplatał się wątek żydowski. Kol Nidrei Maxa Brucha to cykl wariacji opracowujących dwie melodie z tego kręgu kulturowego. Tytuł utworu jest zaczerpnięty z języka aramejskiego i oznacza tyle, co „wszystkie śluby”. Pomimo tego, że Bruch sam był protestantem, nadzwyczajne piękno tych żydowskich melodii przemówiło do niego na tyle, że postanowił je upowszechnić poprzez swoją aranżację. Usłyszymy także ścieżkę dźwiękową z filmu Lista Schindlera. Znaczące jest, że budynek szkoły muzycznej, której uczniami są wykonawcy tego koncertu, był w okresie okupacji urzędem pracy, gdzie działał Oskar Schindler. Tam przyjmował swoich pracowników, jednocześnie ratując im życie.

Musical West Side Story opowiadający historię Romea i Julii w realiach Nowego Jorku lat 50., był ogromnym sukcesem artystycznym. Muzyka do tego spektaklu, napisana przez kompozytora, dyrygenta i propagatora muzyki klasycznej, będącego pochodzenia rosyjsko-żydowskiego Leonarda Bernsteina to prawdziwy tygiel gatunkowy połączenie jazzu i latino z rozmachem symfonicznym. 

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy