Szalone Dni Muzyki - KONCERT FINAŁOWY (61)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • 1 h 15 min

Czas trwania:

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Grażyna Bacewicz: Uwertura na orkiestrę symfoniczną

Pablo de Sarasate: Caprice Basque op. 24 

Camille Saint-Saëns: Bacchanale z opery Samson i Dalila

Michaił Glinka: I Uwertura hiszpańska (Capriccio brillante para gran orchestre sobre la Jota Aragonesa)

Ferenc Liszt: I Koncert fortepianowy Es-dur

WYKONAWCY:

Diana Tishchenko (skrzypce)

Nicholas Angelich (fortepian)

Sinfonia Varsovia

Aleksandar Marković (dyrygent)

Uwertura na orkiestrę Grażyny Bacewicz oparta jest na charakterystycznym motywie rytmicznym. Przywołuje on skojarzenia z tzw. „motywem losu” V Symfonii Beethovena, ale to nie wszystko – w alfabecie Morse’a zestaw trzech krótkich sygnałów i jednego długiego oznacza „V”, co wówczas uchodziło za symbol „Victory”. Uwertura powstała podczas okupacji niemieckiej w Warszawie. Może kompozytorka w ten sposób chciała sprzeciwić się najeźdźcy?

Pablo de Sarasate to hiszpański wirtuoz skrzypiec z przełomu XIX i XX wieku. Jego sława sięgała daleko, nawet Henryk Wieniawski, wirtuoz znad Wisły, zadedykował mu swój II Koncert skrzypcowy. Dramatopisarz i krytyk muzyczny George Bernard Shaw, mając na myśli twórczość kompozytorską Pabla de Sarasate, stwierdził, że „wielu jest kompozytorów muzyki  na skrzypce, ale niewielu z nich komponuje muzykę skrzypcową”.

Bacchanalia to rzymskie obchody święta boga Bachusa, podczas których wykonywano bacchanale – ekstatyczne tańce na cześć boga wina i dobrej zabawy. Taniec ten zyskał popularność w XX wieku. Jednym z przykładów jego zastosowania jest opera Samson i Dalila Camille’a Saint-Saënsa. Stylizowane bacchanale towarzyszą Dalili w trzecim akcie, kiedy tańczy przed Samsonem, prowokując go, a jednocześnie drwiąc z niego. 

Jota Aragonesa to gatunek hiszpańskiej muzyki i tańca wykorzystujący kastaniety. Caprice brillant Jota aragonesa Michaiła Glinki odznacza się barwną instrumentacją. Ciekawym zabiegiem jest zastąpienie brzmienia gitary pizzicatem w partii instrumentów smyczkowych i partią harfy.

Podsumowaniem tego koncertu będzie wykonanie I Koncertu fortepianowego Ferenca Liszta. Jest to monumentalne, symfoniczne dzieło, które powstawało w latach 1830-1849. Według zachowanych źródeł, tak długi okres czasu przypadający na pracę nad Koncertem wynikał z pracy nad instrumentacją – był to bowiem jeden z pierwszych utworów symfonicznych Liszta. Kompozytor dążył do równowagi pomiędzy partią fortepianu i orkiestry. Pomimo tego, że Koncert doczekał się swojej premiery w 1849, Liszt przerabiał go nawet potem, wprowadzając dość spore zmiany do partytury.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy