Szalone Dni Muzyki - KRÓTKIE HISTORIE (54)

Kartki z podróży - festiwal 27-29 września

  • Kup bilet

Sprzedaż biletów od 2 września godz. 9.

PROGRAM:

Feliks Mendelssohn-Bartholdy: Hebrydy (Grota Fingala) uwertura koncertowa op. 26 

Nikołaj Rimski-Korsakow: Kaprys hiszpański op. 34

-

Ferenc Liszt: Preludia

-

Leonard Bernstein: West Side Story*

Leroy Anderson: The Typewriter


*aranżacja Jack Mason

WYKONAWCY:

Orkiestra Symfoniczna ZSM im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie

Miłosz Kula (dyrygent)

-

Orkiestra Symfoniczna ZPSM nr 4 im. K. Szymanowskiego w Warszawie

Wojciech Pławner (dyrygent)

-

Orkiestra „Józefina” Szkoły Muzycznej II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie

Tadeusz Płatek (dyrygent)

Uwertura koncertowa Hebrydy Felixa Mendelssohna-Bartoldy’ego została zainspirowana grotą Fingala. Bohater, po którym grota otrzymała swe imię, według mitologii irlandzkiej, zbudował nasyp między Irlandią a Szkocją, nazwaną „drogą gigantów”.

Nikołaj Rimski-Korsakow jest kompozytorem znanym ze swojego mistrzostwa instrumentacyjnego. Kaprys hiszpański jest na to doskonałym przykładem. Sam Rimski-Korsakow napisał o nim: „Opinia (…) że Kaprys to świetnie zinstrumentowany utwór, jest błędna. Kaprys to świetny utwór na orkiestrę”.

Ferenc Liszt jest z kolei uważany za twórcę poematu symfonicznego, jakkolwiek idea opowiadania muzyką o treści dzieła niemuzycznego istniała wcześniej. Preludia Ferenca Liszta, to trzecia z jego kompozycji w tym gatunku. Jak każdy poemat symfoniczny, ten także posiada program, czyli treść pozamuzyczną. Do Preludiów Liszt napisał go sam: „Czyż życie nie jest szeregiem preludiów do owej nieznanej pieśni, której pierwszą wzniosłą nutę intonuje śmierć? Miłość jest świetlistą jutrzenką każdego serca. Lecz komuż dane było uniknąć zniszczenia pierwszych rozkoszy szczęścia przez huczącą burzę, która zimnym oddechem rozpędza jego piękne iluzje i śmiertelnym gromem niszczy jego ołtarz nadziei a któraż najgłębiej zraniona dusza nie chciałaby po takich wstrząsach pieścić swych wspomnień w miłym zaciszu wiejskiego życia? (…)”.

West Side Story to jeden z najpopularniejszych musicali, do których muzykę napisał Leonard Bernstein. Aby oddać realia Nowego Yorku lat 50., w których toczy się akcja, kompozytor zawarł w muzyce elementy symfoniczne z jazzem i latino. Muzyka do tego spektaklu okazała się takim sukcesem, że dzisiaj, ponad 60 lat po premierze jest ona często wykonywana jako suita orkiestrowa. 

Kompozycja Typewriter Leroya Andersona, mimo że powstała w 1950 roku, nadal pozostaje jego najsłynniejszym utworem. W partii solowej można usłyszeć… maszynę do pisania! Utwór jest utrzymany w szybszym tempie, niż normalne pisanie, dlatego partię solisty wykonuje zazwyczaj perkusista.

***

Nie bójcie się „poważki”!  Ideą festiwalu powstałego przed niespełna ćwierćwieczem w Nantes jest przełamywanie uprzedzeń do muzyki klasycznej, nade wszystko zaś ułatwienie do niej dostępu. Organizatorzy festiwalu odpierają koronne argumenty opornych: „Nie chodzę do filharmonii, bo bilety są za drogie”? Proszę bardzo – na Szalonych Dniach Muzyki wybitnych wykonawców można zobaczyć i posłuchać za minimalną cenę. „To nie dla mnie, znudzę się, nie wytrzymam zbyt długo”? Koncertów jest wiele, żaden nie trwa dłużej niż trzy kwadranse, nikt nie zdąży się znudzić.  W tym sezonie hasłem spajającym dobór festiwalowych utworów są „kartki z podróży”. Kompozytorzy czerpią inspiracje z doświadczeń podróżnych (wpływy innych kultur), doświadczania samej podróży (konfucjańskie „Droga jest celem…”), a nawet charakterystyki poszczególnych środków lokomocji.  „Zapraszamy państwa do muzycznej podróży” – tegoroczny festiwal przywraca istotność temu nieco wyświechtanemu zwrotowi radiowych dziennikarzy muzycznych.

  • Organizator

  • Współorganizatorzy